הרמטכ"ל: "ההחלטה האמריקנית על הסגת כוחות היא אירוע משמעותי, אבל לא צריך להפריז בו"

הרמטכ"ל: "ההחלטה האמריקנית על הסגת כוחות היא אירוע משמעותי, אבל לא צריך להפריז בו"

איזנקוט (צילום ארכיון: AP)

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, התייחס בנאומו בכנס "צה"ל והחברה הישראלית", להחלטת נשיא ארה"ב להסיג את הכוחות האמריקאיים מסוריה. "ההחלטה האמריקנית על הסגת כוחות היא אירוע משמעותי, אבל לא צריך להפריז בו", אמר איזנקוט. הכנס מתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה.

"עשרות שנים שאנחנו מתמודדים מול החזית הסורית לבד", הוסיף איזנקוט. "לכל אורך הדרך צה"ל פעל באופן עצמאי בגזרה הזאת וגם בשנים האחרונות. אחנו פועלים למען האינטרסים של מדינת ישראל, וההחלטה מתקבלת כשהיחסים בין צה"ל וצבא ארה"ב בשיא". הרמטכ"ל התייחס גם למעורבות הרוסית בנעשה בסוריה ואמר כי "השהייה הרוסית מסוף 2015 בסוריה יצרה מצב חדש. חייבה אותנו לשיח, לבניית מנגנון למניעת חיכוך. לכל אורך התקופה הרגשתי שיש הבנה לצרכים של מדינת ישראל לחופש פעולה, ומנגנון למניעת חיכוך שנבנה סמוך להגעת הרוסים אפשר לנו לפעול למען האינטרסים של מדינת ישראל".

ובאשר לניסיון האיראני לבסס את כוחו בשטח סוריה אמר הרמטכ"ל כי "הניסיון לבסס את הפריסה האיראנית בסוריה הייתה המאמץ העיקרי שבו עסק צה"ל בארבע השנים האחרונות. הקדשנו לכך משאבים אדירים, שהאזרח הממוצע לא היה מודע להם. לצערי הציבור נחשף כשמטוס רוסי הופל במהלך תקיפה ישראלית. עד אותו היום היו מאות תקיפות ישראליות מועילות. ראינו לנכון שלא לחשוף אותן. החזון האיראני היה לבנות כוח של כ-100 אלף לוחמים - ולבנות יכולת משולבת יבשתית, ימית ומודיעינית - ולבנות קו מוצבים ברמת הגולן. מול זה בנינו אופרציה שהוצגה לממשלה ואושרה. במשך שנתיים פעלנו באופן רציף מול היכולת הזאת וסיכלנו אותה, בפעולה ישראלית עצמאית לגמרי, מול מכלול שחקנים". 

לגבי מבצע "מגן צפוני", שהחל לפני מספר שבועות ומטרתו חשיפה ונטרול מנהרות טרור של ארגון חיזבאללה בגבול הצפון, אמר איזנקוט כי "התוכנית הזאת זוהתה על ידינו לפני ארבע שנים ובנינו תוכנית לסכל אותה מבלי להתדרדר למלחמה. לשמחתי עד כה אותרו מרבית הצירים שחודרים לשטח ישראל ואני מניח שבתקופה הקרובה נצליח לסכל את התוכנית הזאת".

איזנקוט התייחס למצב ברצועת עזה ואמר כי בזירה הזו "המציאות מורכבת יותר. אין ברצועה חייל אחד. אחרי 'צוק איתן' חמאס והג'יהאד האיסלאמי נפגעו קשה. בלתי ניתן להרתיע מדינות וארגונים מפני התעצמות בלתי קונבנציונלית. פה יש מציאות מורכבת שאנחנו מנסים למנוע אותה, ואנחנו עושים הרבה מאוד פעולות למנוע הגעת אמל"ח מתקדם לתוך רצועת עזה. אנחנו פוגעים משמעותית ביכולת ייצור. פגענו במאות מטרות, ופגענו משמעותית ביכולת הזאת. בעזה יש ארגון טרור עם אידיאולוגיה רצחנית להשמדת ישראל שיש לו אחריות לשני מיליון איש. הארגון הזה מורתע יחסית. במרץ נקלע הארגון למצוקה מאוד בגלל שורת החלטות של הרשות הפלסטינית שדחקו אותו לפינה. זה הוביל אותם להפגנות על הגדר, שמטרתן להסיר את המצור, להשיג לגיטימציה בינלאומית, ולהעביר את התסיסה אל יהודה ושומרון. לדעתי הם די נכשלו בשלוש המטרות האלה". הוא הוסיף כי "אני מודע לכך שלא הצלחנו לספק תחושת ביטחון טובה בשלוש השנים האחרונות מול המציאות הביטחונית הקשה. תחושת הביטחון נפגעה בגלל דפוסים די פרימיטיביים שהאויב פיתח.

"אני שומע שתחושת ההרתעה נפגעה חדשות לבקרים. אך הרתעה לא נבנית ולא נופלת ביום, לוקח שנים לבסס אותה. המושג הרתעה הוא עיקרון מרכזי בתפיסת הביטחון של ישראל. אני חושב שלמדינת ישראל יש כעת הרתעה גדולה מאוד כלפי הסביבה - גם בהקרנת הכוח האזורי וגם בהבנה של האויבים שלנו. זה כתוצאה מהבנתם של העליונות שלנו במישור המודיעיני, הסייבר, הימי והבישתי. הם חווים את זה כשהם פועלים נגדנו. גם גורמי ג'יהאד עולמי ודאעש מבינים את זה. התרומה הישראלית להבסת דאעש הרבה יותר גדולה ממה שהעין הציבורית והתקשורתית יכולה לראות".

הרמטכ"ל צפוי לסיים את כהונתו בעוד מספר שבועות, כאשר מחליפו בתפקיד יהיה האלוף אביב כוכבי. "בסוף 2018 המאזן הבטחוני של ישראל הוא משופר מאוד יחד עם ההבנה שהנפיצות היא גדולה מאוד. גם בחזית הלבנונית וגם בחזית הסורית, שבה פעלנו מאז תקרית המטוס.  ועדיין, האתגר הגדול ביותר הוא להמשיך התריע מתוך יוזמה ועוצמה כדי למנוע מלחמה", סיכם איזנקוט את דבריו.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות