כאוס בצמרת ארה"ב: מאחורי הקלעים של התפטרות שר ההגנה האמריקאי

ההחלטה על יציאת כוחות ארה"ב מסוריה הובילה להתפטרותו של שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס בסוף השבוע. בכלי התקשורת מדווחים כי הנשיא טראמפ החליט על המהלך בעקבות שיחת טלפון עם נשיא טורקיה ארדואן

כאוס בצמרת ארה"ב: מאחורי הקלעים של התפטרות שר ההגנה האמריקאי

שר ההגנה המתפטר ג'יימס מאטיס (צילום: AP)

שר ההגנה של ארה"ב ג'יימס מאטיס, שהודיע על התפטרותו, יסיים את תפקידו בחודש פברואר 2019. עד למינוי שר הגנה חדש ימלא את התפקיד בפועל סגן שר ההגנה פטריק שנהאן, לשעבר אחד מראשי מחברת בואינג. עיתוני ארה"ב מונים כמה מועמדים לרשת את מקומו של מאטיס.

סוכנויות CNN, AP ועיתונים בארה"ב מגדירים את התגובות בשתי המפלגות לפיטורי שר ההגנה "זעזוע, אכזבה, צער ופחד". סנטור מרקו רוביו (רפובליקני) אמר: "צריך רק לראות את מכתב ההתפטרות של מאטיס. ברור שאנו צועדים על עבר סדרה של משגים פוליטיים קשים שיסכנו את אומתנו ויחזקו את יריבינו". מושל אוהיו ג'ון קוסיץ (רפובליקני): "תוהו ובוהו זה בבית ומחוץ מסכן את אמריקה וחייב להיפסק מיד". סנטור מרק וורנר (דמוקרטי), חבר ועדת המודיעין של הסנט: "ממש מפחיד. מאטיס היה בבחינת אי של יציבות בתוך התוהו ובוהו של ממשל טראמפ". ליאון פנטה, לשעבר ראש ה-CIA: "עוד זה היה חסר לנו – יותר מהומה ויותר משבר".

העיתון "הגארדיין" כותב כי פיטורי מאטיס קשורים ישירות לשיחת טלפון בין טראמפ לנשיא טורקיה ארדואן: ביום חמישי נפגש מאטיס עם הנשיא כדי לשכנעו לשנות מדיניות ולהמשיך לתמוך ולסייע ל'צבא הסורי הדמוקרטי' המונהג על ידי הכורדים. לדברי 'ניו יורק טיימס', במהלך השיחה הניח מאטיס על שולחן הנשיא את מכתב ההתפטרות שלו. הוא הזמין 50 עותקים והפיץ אותם בקרב ראשי משרד ההגנה והפנטגון.

ביום שישי היתה השיחה בין טראמפ לארדואן, ובעקבותיה קיבל טראמפ את טיעוניו של ארדואן והחליט סופית להוציא את הכוחות מסוריה, כשהוא מפתיע את כל עוזריו ויועציו. טראמפ הורה בהזדמנות זו גם הוצאת מחצית מ-14 אלף החיילים האמריקניים באפגניסטן.

סוכנות AP והעיתון הטורקי 'הורייט' מוסרים פרטים על שיחת הטלפון ארדואן-טראמפ: ארדואן לטראמפ: "דאעש כבר הובס ב-99 אחוזים. אז למה אתם עדיין שם?". טראמפ הניח את שפופרת הטלפון והפנה את שאלתו של ארדואן ליועצו ג'ון בולטון, וזה השיב כי עדיין נערכות פעולות שונות כדי להבטיח שדאעש לא יוכל להתארגן מחדש. להפתעת בולטון וארדואן הביע טראמפ מיידית תמיכה בטיעוניו של נשיא טורקיה, פנה לבולטון והאיץ בו: "אוקיי, תעשה את זה. תתחיל לעבוד על זה"  (הוצאת הכוחות מסוריה). בולטון ומקבילו הטורקי איברהים קאלין קבעו לשוחח בטלפון "ולהתחיל לעבוד על הפרטים". עוד פורסם כי במהלך השיחה הבטיח ארדואן לטראמפ כי טורקיה יקח אחריות לסיום המאבק מול ארגון דאעש. מקור שצוטט על ידי כלי התקשורת טען כי ארדואן אמר לטראמפ במהלך השיחה "אני נותן לך את מילתי בנושא".

THE ATLANTIC  מונה ארבעה מועמדים לרשת את מקומו של מאטיס כמזכיר ההגנה של ארה"ב:

  • גנרל ג'ק קין, מוותיקי וייטנאם, היום יו"ר המכון למחקרי המלחמה. ידוע כ'נץ'.
  • סנטור תום קוטון, רפובליקני מארקנסו, חבר ועדת המודיעין והכוחות המזויינים של הסנט, תומך טראמפ.
  • סנטור לינדזיי גרהאם, רפובליקני מדרום קרולינה, ראש תומכי טראמפ בסנט, לשעבר פרקליט ראשי של חיל האוויר.
  • גנרל דוויד פטראוס, לשעבר ראש ה-CIA, מאדריכלי המערכה בעירק.

POLITICO מוסיף עוד שני מועמדים:

  • סגן שר  ההגנה פטריק שנהאן, מ"מ בפועל,
  • דן קוטס, מנהל סוכנות הביון  הלאומית.   

 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022