החללית הישראלית הראשונה של SpaceIL בשיתוף התע"א, "בראשית", מצטיידת ב"קפסולת זמן", שתיקח לירח

סמלים לאומיים, היסטוריים ותרבותיים, כדוגמת מגילת העצמאות, שירים ישראלים תפילת הדרך, אוסף ציורים של ילדי ישראל וחומרים נוספים שנאספו במהלך שנים האחרונות מהציבור הרחב, כל אלו הם רק חלק מהמידע העצום שמכילה ה"קפסולה"

החללית "בראשית" (צילום: תעשייה אווירית)

"בראשית", בלעז BERESHEET, זה שמה של החללית הישראלית שאמורה להמריא בחודשים הקרובים מקייפ קנברל, פלורידה, ולנחות על הירח ארבעה-חמישה חודשים אחרי השיגור.

החללית תנחת על הירח, תניף את דגל ישראל, והתמונה הראשונה שתשגר לחדר הבקרה בתעשייה האווירית תוקדש לאילן רמון ז"ל, "הישראלי הראשון שהלך למקום ששום ישראלי לא הלך אליו".

פרויקט הנחתת חללית על הירח משותף לחברת SPACE IL ולמפעל חלל בתעשיה האווירית. היום, בטקס מיוחד, הוכנסה לחללית "קפסולת הזמן"  (TIME CAPSULE) הכוללת מבחר דיסקים, שעליהם ספרייה שלמה המכילה פרטים על פרויקט החללית, על תולדות מדינת ישראל, תרבות ישראל והעולם, שירים, ציורים וצילומים של ילדים שהיו שותפים לפרוייקט החללית על הירח, פרטי מורשת תרבות ישראלית ועולמית. הדיסקים של קפסולת הזמן יישארו בתוך החללית על הירח גם אחרי שתפסיק את פעולתה "ותמתין לעתיד שבו אולי יבוא בן אנוש אל פני הירח ויחזיר את הדיסקים לכדור הארץ" – לדברי שני ראשי הפרויקט - מנכ"ל SPACE IL ד"ר עידו ענתבי ומנהל מפעל חלל בתעשיה האווירית עפר דורון.

במעמד האירוע, ציין ד"ר ענתבי כי "זהו שלב נוסף בדרכנו לירח. הכנסת הדיסקים לחללית, שהם 'קפסולת זמן' של ממש, מציינת את מוכנות החללית ליציאה לאתר השיגור בעוד מספר שבועות. הצוותים של SpaceIL והתעשייה האווירית השלימו את הרכבת ובדיקת החללית ומערכותיה, והיא ערוכה לתחילת המסע המדהים והמורכב המגלם בחובו חדשנות, יצירתיות ותעוזה. מסעה ההיסטורי של החללית, הכולל גם משימה מדעית תורם תרומה משמעותית לקידום תעשיית החלל ונושא החלל בישראל".

יהונתן ויינטראוב, ממייסדי העמותה, אמר בעת שהכניס את קפסולת הזמן לחללית, כי "זהו מעמד מרגש ביותר. איננו יודעים כמה זמן תישאר החללית על פני הירח ואיתה קפסולת הזמן, ייתכן מאוד כי בעתיד ימצאו אותה גורמים שונים שירצו ללמוד יותר על הרגע ההיסטורי הזה".

עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, ציין: "אנחנו גאים להיות המשימה הלא ממשלתית הראשונה בעולם שתצא לירח. לאחר שנים רבות שנחיתה על הירח נעלמה משיח החלל העולמי, אנו רואים עניין רב בקרב המעצמות העולמיות בחזרה אל פני הירח במגוון משימות מסחריות.  אין ספק כי הידע הטכנולוגי הנרכש בתעשייה האווירית במהלך פיתוח ובניית 'בראשית' יחד עם Space IL, בשילוב יכולות החלל שפותחו במשך למעלה מ – 30 שנה בתעשייה האווירית שמים אותנו בחזית העולמית ביכולת לממש משימות לירח".

קפסולת הזמן היא המרכיב האחרון שהוכנס לחללית, ועתה מוכנה "בראשית" לשלב השילוח למרכז החלל בקייפ קנברל, פלורידה, לקראת שיגורה במועד שעדיין לא נקבע. הכניסו את קפסולת הזמן לחללית שלושה ראשוני החולמים על פרויקט חללית ישראלית לירח יהונתן ויינטראוב, כפיר דמרי ויריב בש.

הפרויקט כולו התאפשר תודות לתרומות נדיבים כמו מוריס כאהן, ד"ר מרים ושלדון אדלסון ותורמים נוספים. היזמים רואים בפרויקט שיגור חללית ישראלית לירח תרומה גדולה לחינוך הנוער בישראל להתעניינות ולמידת תחומי התעופה והחלל.  

ישראל היא המדינה הרביעית בעולם המשגרת חללית לירח והראשונה שעושה כן ביוזמה ובביצוע לא ממשלתיים.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית