"החלשות הרשות הפלסטינית ייתכן גורמת לעלייה בפיגועים באיו"ש"

פרסום של מרכז המידע למודיעין וטרור מדגיש כי בחודשיים האחרונים חלה עלייה בפיגועים באיו"ש. עם זאת, הסיבה לכך לא ברורה. אחת התזות היא החלשות הרשות והמאבק הפנימי להחלפת אבו מאזן

PALINFO

"מאז ספטמבר 2018 ניכרת עליה בכמות הפיגועים המשמעותיים ביהודה ושומרון", קובע פרסום של terrorism-info. "בסה"כ במהלך שנת 2018 בוצעו ביהודה ושומרון 54 פיגועים. כמחציתם (26 במספר) בוצעו בחודשים ספטמבר-דצמבר. לא ברור מדוע לנו מדוע חלה עלייה במספר הפיגועים דווקא בארבעת החודשים האחרונים" יחד עם זאת, המספרים המוצגים בפרסום מראים כי בראייה רב-שנתית ניתן להצביע על המשך מגמת הירידה מאז שיאו של הטרור העממי בסוף שנת 2015. 

מרבית הפיגועים בגל הפיגועים האחרון בוצעו במסגרת "ההתנגדות העממית", קרי- הטרור העממי הנתמך ע"י פתח והרשות הפלסטינית, נטען בפרסום. אולם, מאפיין בולט של הפיגועים האחרונים הינו שהם נשאו אופי יותר "צבאי" ופחות "עממי". הדבר מצא ביטויו בפיגועי ירי, שבוצעו ע"י חולייה/חוליות מאורגנות, שגבו קורבנות רבים (ארבעה בני אדם). בחלקם לפחות נעשה שימוש בנשק תקני ומבצעיהם הפגינו תעוזה רבה. חמאס מיהרה לקבל אחריות וחסות על הפיגועים למרות שלא בהכרח בוצעו כל פיגועי הירי על ידי חוליות חמאס.

"חמאס באופן שיטתי מסיתה להגברת הטרור ביהודה ושומרון. פעילי הזרוע הצבאית שלה עושים מאמץ מהרצועה ומחו"ל (תורכיה, לבנון) להקים תשתית צבאית ביהודה ובשומרון (גיוס, העברת כספים, אימונים, הברחת אמצעי לחימה). אולם פעולות הסיכול המוצלחות של כוחות הביטחון הישראלים ובמידה פחותה גם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, מנעו עד כה הפיכת "הטרור העממי" לטרור צבאי ממוסד, שעלול היה להוביל ל"קפיצת מדרגה" בהיקף וב"איכותם" של הפיגועים", כותבים בפרסום. 

אחת התזות לעלייה בפיגועים בחודשים האחרונים באיו"ש ייתכן וקשורה להצלחות חמאס לבסס התארגנות/התארגנויות המופעלות על ידה בעיקר במרחב ראמאללה. שנייה לחיקוי. שלישית - המשך תהליך החלשות הרשות הפלסטינית והפחתת רמת התיאום הביטחוני עם ישראל. "הרשות הפלסטינית ופתח נמצאים בתהליך החלשות כשברקע ההיערכות ל"מלחמת ירושה" עם הסתלקותו הצפויה של אבו מאזן. מעבר לקשיים המוכרים ניצבת גם הרשות בפני מחאה חברתית המקשה עליה לרסן את הנעשה בשטח. גם היכולת והמוטיבציה של הרשות להמשיך את התיאום הביטחוני עם ישראל נמצאים בירידה", כותבים בפרסום. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית