מי מסר לישראל את תכנית המנהור ההתקפי המלאה של חיזבאללה? דעה

הרמטכ"ל הצהיר כי בידי ישראל נמצאת תכנית המנהרות החודרות המלאה של חיזבאללה בגבול הצפון. אם לא מדובר בלוחמה פסיכולוגית, אלא פשוטו כמשמעו, ישנן שתי תזות לפחות איך הגיעה מפה כזו לישראל - מקור בחיזבאללה או באיראן 

דובר צה"ל

הרמטכ"ל הצהיר כי בידי ישראל נמצאת תכנית המנהרות החודרות המלאה של חיזבאללה בגבול הצפון. אחריו עשה פולואו-אפ גם ח"כ יואב גלנט בגל"צ. בהנחה שהמידע נכון (ולא נועד למטרות ל"פ מול חיזבאללה), מדובר בהישג מודיעיני גדול. הישג כזה מעלה כמה שאלות. ביניהן, מקור ההדלפה.

הדליפה מחיזבאללה?

ארגון חיזבאללה בנוי בצורה ממודרת בצורה קיצונית. נסראללה דואג לרענן את שורות המקורבים לו בתכיפות גבוהה כדי למנוע הפיכה פנימית. והוא דואג למדר את המידע המסווג בצורה כזו שמעטים ידעו את התמונה המלאה של פעילות הארגון. עימאד מורנייה שהקים את תשתית המימון של הארגון הנסמכת על מעשי פשע חובקי עולם, היה בבחינת רוח רפאים שנים עד שהמוסד והCIA שמו עליו יד בסוריה. מחליפו , גם הוא רוח רפאים. כך עוד מספר בכירים מצומצם בארגון שחשופים לתמונה מלאה יחסית של פעילות הארגון. ניתן להעריך כי תכנית המנהור המלאה בגבול ישראל זכתה גם היא לרמת מידור ברמה הגבוהה ביותר בחיזבאללה.

ישראל עוקבת, נכון. אבל חיזבאללה לא נולד אתמול. הוא מבין כנראה שכל התקשורת מנוטרת 24/7 על ידי ישראל. אז הוא ככל הנראה סיגל דרכי תקשורת חשאיות. בין היתר בשליחים אנושיים, בקודים ועוד. מידור של תכנית המנהרות גם מקשה על שירות ביון לקבל את התמונה המלאה. אם כל מפקד שטח בחיזבאללה יודע חלק , תפיסה שלו תוביל מקסימום לאובדן המנהרות באותה גזרה מסוימת.

ההסתברות שתכנית כזו עולה לרשת האינטרנט או נשלחת באמצעים דיגיטליים כלשהם, גם היא קטנה מאד. חיזבאללה כאמור מודע כנראה ליכולות היירוט של ישראל. אם תכנית כזו אכן הגיעה לישראל במלואה מחיזבאללה, דרך המוסד, צה"ל או גורם זר, ההנחה ההגיונית היא כי מישהו, מספיק גבוה בשרשרת הפיקוד של הארגון, העביר אותה לישראל. 

תזת המקור האיראני

אם איראן אחראית על מימון החפירות של חיזבאללה, ניתן לשער כי מישהו באיראן חשוף להתקדמות הפרויקט. ואם מישהו באיראן חשוף, הוא כנראה גוף ביון שקרוב לאייטולה ח'אמנאי שחיזבאללה מקבל הוראות ישירות ממנו. ויש רק גוף אחד באיראן שאחראי לרכז את כל המודיעין באיראן, וגם קרוב לח'אמנאי - שירות הMOIS.

מדובר, דרך אגב, באותו גוף שגם מפקח על התקדמות תוכנית הגרעין של איראן. ואם מישהו באותו גוף העביר לישראל את תכנית המנהרות של חיזבאללה בלבנון, הוא אותו גורם בתוך הMOIS שכנראה עזר למוסד להגיע לעוד הצלחות המיוחסות לו בתחום הגרעין באיראן: ארכיון הגרעין, פרצ'ין ומדעני גרעין. ואם התזה נכונה, מדובר בגורם בתוך MOIS ששותף למהלכים הפנימיים והחיצוניים של ח'אמנאי והוא משתמש במוסד הישראלי כדי להשפיע עליהם. זאת, מבלי לפגוע לחלוטין ביכולת האיראנית לפתח גרעין או של חיזבאללה לאיים על ישראל (בלי מנהרות חיזבאללה עדיין גורם מאיים ובלי ארכיון לאיראן עדיין יש תוכנית גרעין צבאית).

אם ישנו מאבק פנימי בתוך הMOIS (ואולי במעגלים נוספים באיראן) בין תומכי מדיניות ח'אמנאי לבין המתנגדים לה, מדובר במאבק משמעותי. הדלפת סודות מדינה לשירות ביון ישראלי דורשת יותר מאשר אומץ לב. היא דורשת אמונה שמכתיבה החלטה מוסרית כי מדובר במעשה נכון לאיראן. נזכיר כי איראן , דה-פקטו, מקריבה את אזרחיה לטובת פרויקט הגרעין ומימון הטרור באמצעות משמרות המהפכה. בעיקר הקרבה כלכלית. מרבית אזרחי איראן סובלים מפגיעה משמעותית ברמת חיים בשל החלטת ח'אמנאי. חלקם אפילו הגיעו לרמת רעב. חלק גדול מהאזרחים סובלים גם מהעדר נגישות למים זורמים ושירותים רפואיים בסיסיים. אחת הסיבות העיקריות לכך הן הסנקציות האמריקאיות שהחריפו בחודש נובמבר האחרון. סיבה נוספת היא השחיתות של האליטות.

החשיפה שבידי ישראל מפת המנהרות המלאה של חיזבאללה יכולה לסמן כי יש לישראל מקורות עמוק למעלה בצמרת. או כפי שאמר רמס"ד בעבר "יש לנו עיניים ואוזניים ויותר מכך גם באיראן." 

לוחמה פסיכולוגית?

אם בכל זאת מדובר בלוחמה פסיכולוגית של ישראל, ואין באמת תכנית מנהרות מלאה, מדובר בהימור מסוכן שלקח הרמטכ"ל. במקרה כזה, צה"ל משאיר את יישובי הצפון חשופים לניסיונות חיזבאללה להבין אם דברי הרמטכ"ל נכונים. האם רמטכ"ל בשלהי הקדנציה שלו יקח כזה סיכון פוליטי? סיכוי לא סביר. יותר סביר להניח שחיזבאללה גם עושה ניתוח קבלת החלטות בישראל, לאור היכרותו עם ישראל, ולאור הצהרת הרמטכ"ל, ממתין לראות לאן מתפתח החיפוש אחרי מנהרות.

יתרה מכך, היות ולאיראן אין כעת עניין לחמם את הגזרה יתר על המידה (כדי לשמור את חיזבאללה ככלי הרתעה בפני התקפה על מתקני הגרעין שלה), בצה"ל לא היו צריכים הצהרה כזו של הרמטכ"ל. אין בה ערך מוסף מבצעי בשלב זה. זמן לחפירות יש בשפע, כל עוד הלחץ על איראן לא מביא אותה לסף עימות עם ארה"ב ושבירת כלים. והוא לא. ולכן, בשקלול שני השיקולים - הליך קבלת ההחלטות של הרמטכ"ל והעדר הערך המוסף בפועל של הצהרה כזו עבור ישראל, המסקנה היא שאין לישראל סיבה לשקר. הסיכון בכשל הלוחמה הפסיכולוגית גדול מידי עבור הצמרת המדינית והצבאית בישראל (בעיקר שנה לפני בחירות וסיום קדנציה של הרמטכ"ל).

עבור חיזבאללה ואיראן, לא משנה מה הם חושבים שצה"ל יודע אודות הפעולות שלהם, חשיפת המנהרות בגבול לבנון מהווה מרכיב מידע מערער. בחיזבאללה ובמשמרות המהפכה יצטרכו לפעול מהיום תחת ההנחה ששירותי המודיעין של ישראל ייתכן ויודעים חלק ניכר מהפעילות המסווגת שלהם. האם זה יוביל לשינויים פרסונליים בתוך הארגונים? האם זה יוביל לשינויים ארגוניים או שינוי סדרי עדיפויות של פרויקטים מתגלגלים? עוד מוקדם להעריך. אין ספק כי הפיצוצים המסתוריים בפרצ'ין, חשיפת הארכיון הגרעיני, חיסול מדעני הגרעין וחשיפת המנהרות של חיזבאללה בגבול הצפון, כל אלו מצביעים על מקור מידע איכותי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית