רמ"ט זרוע היבשה, תא"ל אורי גורדין על חשיפת אלוף (מיל) בריק: "יש בעיות שצריך לטפל בהם ואני לא מתעלם מכך"

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' קיימה היום דיון על כשירות מערך המילואים של כוחות היבשה בהשתתפות נציב קבילות החיילים, אלוף (מיל) יצחק בריק. "לא רוצה שנחזור לקטסטרופה שלפני מלחמת יום הכיפורים. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה חיצונית דוגמת ועדת וינוגרד", אמר בריק

איציק הררי, דוברות הכנסת

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' קיימה היום דיון על כשירות מערך המילואים של כוחות היבשה בהשתתפות נציב קבילות החיילים, אלוף (מיל) יצחק בריק. הישיבה התקיימה על רקע הביקורת שהופנתה כנגד בריק בעקבות מכתבו האחרון המבקש לבטל את ועדת הביקורת של צה"ל בראשות מבקר צה"ל תא"ל אילן הררי.

יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה לרמ"ט זרוע היבשה שנכח בכל הדיון, תא"ל אורי גורדין: "התקשרו אליי גורמים בצה"ל על מנת להטיל דופי בבריק. לא שמעתי מבריק הכפשות על קציני צה"ל. קראתי את הדוח והקשבתי לבריק. בריק דיבר על תרבות ארגונית שיש בה אנשים טובים שהמערכת יקרה לליבם, ויש להם הסתייגויות או ביקורת - וכשהם באים לפורומים מסוימים הם מציגות מצגות שלא משקפות לא המציאות - לא כי הם לא טובים או כי פיהם וליבם לא שווים - אלא כי "עדיף" לא להציג את הדברים כמות שהם.

"ברגע שאתם באים ואומרים שיש השמצה אישית של בריק כלפי בכירי צה"ל - זה לא נכון/ זה להכניס לפיו של בריק דברים שהוא לא אמר, כדי לייצר דה לגיטימציה לו ולדו"ח הביקורת שלו". בסיום הדיון, בהמרצתה של יחימוביץ, קבעו מבקר צה"ל, תא"ל אילן הררי (העומד בראש הצוות שמינה הרמטכ"ל לבדיקת הדוח של בריק), ובריק עצמו פגישת הידברות למחר.

נציב קבילות החיילים, אל"מ יצחק בריק: "ביקרתי מעל 140 יחידות בכל תקופתי. דיברתי עם עשרות מפקדים בקצב של שלוש ארבע פעמים בשבוע. מכיר את הצבא יותר מכל אחד אחר שיושב היום בצה"ל. מצאתי בעיות מאוד קשות והעברתי את זה לידיעת הצבא. מי שהוא אומר שהתחלתי לדבר רק עכשיו, טועה. אני עשיתי את זה עשר שנים. מתקיים תהליך הידרדרות בשנים האחרונות ויש פער עצום ביון המשימות לכוח אדם. אני לא ישן בלילה כי היום בצה"ל אין גורם שמסנכרן את כל הדברים המערכתיים. לא רוצה שנחזור לקטסטרופה שלפני מלחמת יום הכיפורים. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה חיצונית דוגמת ועדת וינוגרד.

אני היחידי שנמצא ארבע שעות בכל יחידה ומדבר עם חיילים מלב אל לב ועושה ביקורת עומק ושומע את כל .יש חוסר שקיפות ודיווח מוטעה לקבינט. המצגות נראות נהדר אבל בפועל אני עושה תחקירים והכל נראה אחרת. מעולם לא טעיתי בביקורת שהוצאתי. כל הפקודות במיילים זו שערורייה. רוב המיילים נמחקים וככה אי אפשר לעבוד. לא ייתכן שחיילים נמצאים בתרגיל עם סמארטפונים. לא ייתכן שיש פקודות בקבוצות הוואטסאפ. במלחמה הבאה אנחנו בבעיה גדולה. מתנהל כאן שיח שמאבד כל מנהיגות ויש כאן פשוט עולם שהשתגע".

ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני): "בריק, עברת את הגבול. עברת להיות מתועלת רבה לנזק. הפכת מגורם מאוד מכובד לגורם לא רצוי. להגיד למפקדי צה"ל שפיהם וליבם לא שווים? תגיד את זה לרמטכ"ל. מה השתגענו? מה הם משקרים לנו? שלחתי את ילדי למפקדים שפיהם וליבם לא שווים? יש חשיבות לאמון הציבור בצה"ל ויש גבול למה שנעשה כאן".

בריק, הגיב להאשמות כנגדו: "אני עומד מאחורי כל מילה שאמרתי. יש לי שתי מחברות של מפקדים שכתבתי ומצוטטים בו מפקדים שדיברו קשות מדם ליבם, אבל אחר כך הם אומרים בחוץ דברים אחרים. יש לי נגדים שאומרים לי בפה מלא: אנחנו משקרים. דם ליבו של צה"ל זה קודם כל יושרה ואמינות. יש דבר חמור שמתחיל לקרות בצבא שלא הכרתי בעבר: תתי אלופים מציגים כמה הכל נהדר, וכשאני שואל אותם 'למה אתם לא קמים?, הם אומרים לי 'אנחנו צריכים שיבולע לנו? שיעשו אתנו חשבון?' צריך להתעסק ביכולת ולא בדימוי של צה"ל כי עם דימוי לא מנצחים מלחמות. כולם מחביאים, כולם מפחדים וכולם שותקים".

רמ"ט זרוע היבשה, תא"ל אורי גורדין: "אני חושב שאנחנו עושים את מיטב יכולתנו עם כל המשאבים שיש כדי להשאיר צבא אתגרי ומוכן יותר. תקציב הביטחון הוא באמת מוגבל. הייתי רוצה להחליף את כל המשאיות ועוד הרבה דברים. הייתי רוצה גם לשלם יותר לחיילים. 5000 איש פוטרו מצה"ל ולא ראיתי הפגנות ברחובות על זה. אנחנו פועלים לעשות את צה"ל מעודכן ומשמעותי יותר. מגיעים צבאות חוץ לביקור ואימונים כאן והם מלאי הערכה לצבא היבשה.

"מאמצים ביקורת עמוק לחזקה ונשפר את הדברים. יש בעיות שצריך לטפל בהם ואני לא מתעלם מכך. הושקעו עוד 2 מיליארד ₪ בזרוע היבשה וזה בשורה גדולה מאוד. עדיין צריך יותר. צה"ל הוא צבא מבוקר מאוד. אנחנו לא מורידים פקודות בוואטסאפ. יש פקודה בעניין של הרמטכ"ל וכולם בצבא מקיימים פקודות. כולם בצבא גם משתמשים בסמארטפונים, אבל לא כל קשר באמצעי התקשורת היא פקודה".

גורדין דחה את הדברים שנאמרו בוועדה: "אני לא מכיר מצה"ל מי שמטיל דופי ומדבר כנגד בריק".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית