"הממשל האמריקני מונע מכירת מטוסי F-16 ישראליים לקרואטיה. הנושא נדון בפגישת נתניהו-פומפיו בשבוע שעבר"

"הממשל האמריקני מונע מכירת מטוסי F-16 ישראליים לקרואטיה. הנושא נדון בפגישת נתניהו-פומפיו בשבוע שעבר"

The F-16 jets return to their airbases after another successfull sortie - צילום: אינסטגרם של חיל האוויר

נושא עסקת מכירת מטוסי קרב F-16 ישראליים ישנים-משודרגים לקרואטיה עלה בפגישת ראש הממשלה נתניהו עם שר החוץ האמריקני פומפיו בבריסל בשבוע שעבר. פומפיו הבהיר לנתניהו שהוא אינו מתנגד לעסקה, אך עמיתו שר ההגנה ג'יימס מאטיס מתנגד לה – מדווחים כלי תקשורת בקרואטיה. בחדשות 10 דווח כי בקרואטיה כועסים אף הם והעבירו לישראל מסרים, לפיהם על ישראל לפתור את הנושא במהירות מול האמריקאים.

TOTAL CROATIA NEWS מדווח כי לדברי מקורות ישראליים הממשל האמריקני מונע מכירת מטוסי F-16 לקרואטיה. שני עיתונים קרואטיים מצטטים את האתר AXIOS המדווח כי פקידים אמריקניים טוענים שישראל "נוהגת בחוסר הוגנות ומנסה להרוויח כסף על חשבון האמריקנים". מסבירים כי מכירת מטוסי F-16 על ידי ישראל למדינה שלישית טעונה אישור אמריקני. הממשל כועס על כך שישראל השביחה את המטוסים הישנים והתקינה בהם טכנולוגיות ישראליות מתקדמות כדי לשכנע את קרואטיה לרכוש את המטוסים ולא לקנות  מטוסים תוצרת ארה"ב. האמריקנים טוענים שלישראל אסור למכור מטוסים כאלו לקרואטיה בעוד ארה"ב אף היא השתתפה במכרז הקרואטי.

שר ההגנה של קרואטיה הודה שארצו "תקועה" עכשיו בין ממשלות ישראל וארה"ב. לדבריו, שר ההגנה מאטיס היה בתחילה מרוצה מהעסקה עם ישראל כיוון שהכיר בכך שלקרואטיה אין יכולת כספית לרכוש מטוסי F-16 חדשים בלוק 70/72 אצל היצרן בארה"ב.

אולי יעניין אותך גם