כך סוללת ישראל את הדרך לפצצה סעודית. דעה

המיקוד הישראלי בסיכול הפצצה האיראנית מהווה חרב פיפיות בכך שהוא מאפשר לסעודיה לפתח גרעין בצורה לגיטימית ובלי שלישראל תהיה אפשרות לעצור אותה בעתיד. הסיבה העיקרית לפיתוח פצצה גרעינית סעודית היא אירן. סיבה נוספת היא פרשת חשקוג'י. בהיבט האיראני, אמר יורש העצר בן סלמאן בריש גלי כי סעודיה לא תישאר ללא פצצה במידה ואיראן תציג אחת. פרשת חשקוג׳י שנשחפה לאחרונה העמידה את הממשל בפני טראומה קיומית. כמו במקרה של איראן, גם תוצאות פרשת חשקוג'י הבהירו לבן סלמאן שאם אין אני לי, מי לי? והישרדות היא הזרז העיקרי לפיתוח פצצה גרעינית.

נזכיר כי הסעודים הציגו בעבר טילי קרקע קרקע סינים בהפתעה. לצד טילים, ישנם גם דיבורים על רכש צוללות שרוצה סעודיה. בשלב זה ללא סימנים גלויים מוצקים. טילים וצוללות הן אבני יסוד בתכנית גרעין צבאית של כל מדינה שחפצה להגיע ליכולת כזו עם מכה ראשונה ושניה.

סעודיה גם הכריזה, ומקדמת, פרויקט גרעין אזרחי למטרת ייצור חשמל. מדובר בפרויקט ענק הכולל 16 כורים. בפרויקט זה, מתעקשת סעודיה על שליטה מלאה במחזור הדלק. כלומר, יכולת העשרה והפרדה לניצול חוזר של מוטות הדלק. שני אלמנטים שיכולים לשמש גם לייצור פצצות גרעין. את משחק המשמעות הכפולה, אזרחית צבאית, מכירים בעולם. גם סעודיה. בחינה של מהלכי סעודיה בתחום הגרעין בשנים האחרונות מציבה הרבה סימני שאלה סביב הרצון של הממלכה בפצצה גרעינית.

סעודיה בין פטיש לסדן

בהקשר זה, הלחץ הישראלי על ארה"ב במטרה למנוע מאיראן פצצה גרעינית יכול להיות הזרז לפיתוח פצצה גרעינית על ידי ריאד. המיקוד הישראלי בעשור האחרון לסיכול הפצצה האיראנית יצר אחדות אינטרסים עם ריאד. הציר הישראלי - אמריקאי - סעודי מוביל את המאבק מול איראן בתחום הגרעין והטרור והוא סיפק לסעודיה כרטיס כניסה למועדון 'המדינות הטובות'. אלו בצד של ארה"ב והעולם המערבי. וככזו, זוכה סעודיה למעטפת מדינית שמעלימה עין מפעילות הגרעין הצבאי שלה.  

אם ההנחה בארה"ב וישראל הייתה לעבוד בטור, כלומר, קודם לטפל בגרעין האיראני ואחר כך בסעודי, פרשת חקשוג׳י טרפה את הקלפים. הפניית הגב של מדינות אירופה המובילות והתדרוך של הCIA לסנאטורים ששרף את יורש העצר, הביא בסעודיה להבנה שהעולם יכול להתהפך עליך יום אחד. בן סלמאן הבין שהוא יכול למצוא את עצמו יום אחד באותו צד שבו איראן וקוריאה הצפונית נמצאות היום - אויב של הבית הלבן. והדבר היחיד שיציל את שלטון בית סעוד במקרה כזה מכלייה הוא פצצה גרעינית.

המשמעות עבור ישראל היא תכנון פרקטיקה שתוכל לעכב פצצה סעודית. כל עוד הנושא האיראני פתוח, ישראל וסעודיה צריכות אחת את השניה. אולם, ביום שבו המשטר באיראן ישנה פניו או יציג פצצה, הרומן יגיע לקיצו. גם אם סעודיה וישראל ישארו בקשרים טובים, סעודיה לא צפויה לוותר על גרעין כצורך קיומי. אם השלטון בסעודיה ישנה פניו כלפי ישראל, האתגר יהיה גדול יותר. ומה יקרה אם ארה"ב תסרב לסייע לישראל לעצור גרעין סעודי? במקרה כזה, ישראל תצטרך להתמודד עם מאמצי ההתגרענות של ריאד בעצמה.

סעודיה גם משמשת ספונסרית של מדינות במזרח התיכון כולל מצרים, ירדן, לבנון ואולי בקרוב סוריה. סעודיה גם ריכזה סביבה קואליציה של עשרות מדינות סוניות שעומדת הכן להגן על האינטרסים של הממלכה. כלומר, מלחמה עם סעודיה בעקבות הפצצה ישראלית משמעותה מלחמה בכל גבולות ישראל סגנון יום הכיפורים, עם אמל"ח של המאה העשרים ואחת.

אין ספק כי נושא הפצצה הסעודית מורכב, אפילו מאד, עבור ישראל. נקודת האור היא שכנראה מדובר בעוד מספר שנים לפחות (אלא אם סעודיה תקנה פצצה מוכנה ממישהו). עם זאת, לאסטרטגים בירושלים אין את הלוקסוס להתעלם. המאמץ האיראני לפיתוח פצצה התחיל מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון, ופרשת חשקוג'י משמשת זרז בהקשר של ריאד. 

אולי יעניין אותך גם