דעה: סגירת מיצרי הורמוז על ידי איראן עלולה להוביל לתקיפת תשתית הגרעין האיראנית

לאיראן יש את היכולת לגרום לסגירת מיצרי הורמוז למשך מספר ימים. פעולה כזו עשויה לשמש כזרז לפעולה כנגד מערך הגרעין האיראני, טוען ד"ר עופר ישראלי, גאוסטרטג ומומחה למדיניות ביטחון בין-לאומי והמזה״ת

״אם ארה״ב תבלום את ייצוא הנפט האיראני, לא יהיה ייצוא של נפט מהמפרץ הפרסי״, כך איים לאחרונה נשיא איראן חסן רוחאני. שעות ספורות לאחר מכן החלה איראן לפרוס כוחות צי גדולים במפרץ הפרסי עצמו וכן במעברי המים הקרובים אליו בצפון האוקיינוס ההודי ובמפרץ עדן. במקביל, ולראשונה מזה שמונה חודשים, שיגרה ארה״ב למפרץ הפרסי את כוח המשימה הימי עם נושאת המטוסים ג׳ון סטיניס ומערך ההגנה והאספקה הימי המלווה אותה, כהפגנת כוח כנגד איראן; כוח המשימה הצבאי הזה יישאר במפרץ הפרסי למשך מספר חודשים ויספק הרתעה כנגד תוקפנות איראנית פוטנציאלית.

המתח בין וושינגטון וטהראן עלה מאז 5 בנובמבר, עת ממשל טראמפ חידש את הסנקציות על איראן ועל הקבוצות הנתמכות על ידי איראן בסוריה, בעיראק, בלבנון ובתימן; המהלך האמריקאי הזה נועד ללחוץ על טהראן לקבל על עצמה מגבלות על תוכנית הגרעין שלה, להאט את ניסויי הטילים הבליסטיים ולהפסיק את התמיכה שלה בקבוצות המערערות את היציבות האזורית.

מיצרי הורמוז הוא אחד משמונה מעברי המים הגדולים וגם החשוב שבהם. המיצרים האחרים הם מלאקה, באב אל-מנדב, תעלת סואץ, הטורקיים, הדניים, כף התקווה הטובה ותעלת פנמה. במיצרי הורמוז עוברים מדי יום כשמונה-עשר וחצי מיליון חביות נפט שהם כשליש מתוך סך כולל של כ 57 מיליון חביות העוברים בשמונת המיצרים הללו מדי יום. בשנות השמונים של המאה הקודמת עשתה איראן ניסיונות רציניים לסגור את המיצרים. היא גם איימה לסוגרם בשנים 2011, 2012, עת הנשיא אובמה פעל להרחבת הסנקציות הבינלאומיות על איראן עקב התקדמותה במיזם הגרעין; טהראן גם איימה לסגור את המיצרים פעם נוספת בשנת 2016.

לאיראן יש את היכולת לגרום לסגירה זמנית של המיצרים באמצעות שימוש משולב בהצבת מוקשים ימיים במקביל לשיגור טילים, ספינות וצוללות ננסיות מתאבדות לעבר מיכליות נפט אשר מתמרנות במעברי המים הצרים של המיצרים ולגרום להטבעתן. האפקט הפסיכולוגי של ענני עשן כבדים שימלאו למשך ימים את שמי המפרץ הפרסי יהיה הרסני. כתוצאה מכך, הדרישה העולמית לנפט תרקיע והמחיר העולמי שלו יטפס מעלה באופן דרמטי בעשרות אחוזים. במצב מעין זה מחיר של 150 דולר ואף כפול מכך לחבית נפט גולמי יהיה מחיר אפשרי. כתוצאה מכך ייפגע משק האנרגיה העולמי; שתי הכלכלות המובילות של ארה״ב וסין המוטות אנרגיה ייפגעו קשות מה שעלול להוביל לפגיעה בכלכלה הגלובלית ואף לגרום מיתון עולמי.

לאיראן יש את היכולת לגרום לסגירת מיצרי הורמוז למשך מספר ימים. מנגד, לארה״ב ולבנות בריתה המערביות יש את היכולת להוביל לפתיחת המיצרים במהירות. ואולם, סגירת המיצרים תוביל לא רק לפעולה אמריקאית נחרצת לפתיחתם המהירה, אלא היא עשויה להוביל גם לתגובה צבאית אמריקאית נרחבת כנגד אינטרסים איראניים, בתוכם השמדת המערך הימי והצי האיראניים וכן פגיעה באתרים מרכזיים בתעשיית הנפט של איראן השוכנים בערי הנפט לחופי המפרץ הפרסי. מעל לכל, סגירת המיצרים על ידי איראן עשויה לשמש כזרז לפעולה כנגד מערך הגרעין האיראני והאתרים המרכזיים שלו הפזורים ברחבי המדינה כולה; פעולה שעלולה לגרום לתגובת שרשרת שתערער את משטר האייתוללות עד כדי קריסתו.

אם חפצת חיים היא, נדרשת טהראן לכלכל את צעדיה בזהירות. שכן, פעולה פזיזה ומתריסה שלה, דוגמת סגירת מיצרי הורמוז לייצוא נפט, עלולה בסופו של דבר לפגוע בה עצמה באופן אנוש תוך כדי שיריבותיה המרכזיות, ובראשן ישראל, תצאנה נשכרות מהמהלך. ירושלים, מנגד, נדרשת לייחל ואולי אף לפעול לקידום פרובוקציה איראנית מעין זו. ימים יגידו האם משטר האייתוללות הלך צעד אחד רחוק מדי בהתגרותו בארה״ב ובנשיא טראמפ עד כדי גרימה עצמית לקריסתו של המשטר.

ד״ר עופר ישראלי, גאוסטרטג ומומחה למדיניות ביטחון בין-לאומי והמזה״ת, הוא מרצה ועמית מחקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה, בית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, במרכז הבינתחומי, הרצליה.
 

אולי יעניין אותך גם