"אין בכוונת חיזבאללה להיכנס לעימות עם כוחות צה"ל"

במרכז המידע למודיעין וטרור על שם מאיר עמית מעריכים כי פני חיזבאללה אינם לעימות עם צה"ל. "לפי שעה לא נשמעו תגובות בכירי חזבאללה לאירוע"

www.terrorism-info.org.il

הערכה של מרכז המידע למודיעין וטרור על שם מאיר עמית גורסת כי "התבטאויות חזבאללה עשויות להעיד, כי כל עוד פועלים כוחות צה"ל בשטח ישראל וכל עוד לא נפגעים פעילי הארגון מפעילות זו, אין בכוונת הארגון להיכנס לעימות עם כוחות צה"ל." לפי הדיווח "בשטח עוקבים פעילי חזבאללה אחר פעילות צה"ל באמצעות תצפיות ונמנעים לפי שעה מחיכוך עם כוחות צה"ל."

הערכה ניתנה בהקשר פעילות צה"ל לסיכול מנהרות בגבול לבנון. ב-4 בדצמבר 2018 פתח צה"ל במבצע המכונה "מגן צפוני" מתבצע בשטח ישראל הובלת פיקוד הצפון, ומטרתו חשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של חזבאללה החודרות לשטח ישראל. לדברי דובר צה"ל מאז אוקטובר 2014 פועל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון בנושא המנהרות על היבטיו המבצעיים, הטכנולוגיים והמודיעיניים.

לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור דרומית לכפר כילא, כפר שיעי שעל גבול ישראל לבנון המונה כ-15,000 תושבים. המנהרה חצתה את הגבול לשטח ישראל אולם לדברי בכירי צה"ל עדיין לא היוותה עדיין איום מידי על תושבי האזור. דובר צה"ל מסר, כי המנהרה נחפרה במשך כשנתיים מתוך מבנה הנמצא בדרום הכפר. נראה כי המנהרה נועדה להגיע לאזור המטעים שבפאתי מטולה.

לדברי דובר צה"ל אורך המנהרה שנחשפה כמאתיים מטרים כארבעים מטרים ממנה נחפרו בשטח ישראל, סמוך למטולה. עומק המנהרה כ-25 מטרים גובהה ורוחבה כשני מטרים . במנהרה מערכות חשמל ואוורור. תוואי המנהרה עובר בסמוך מאד לעמדת יוניפי"ל ובאזור בו מבצע יוניפי"ל סיורים שגרתיים. המנהרה יוצאת מתוך מבנה אזרחי בפאתי כפר כילא ששימש כמפעל לייצור בלוקים. פעילות המפעל הופסקה באוקטובר 2014 בשל חפירת המנהרה. מאז 2104 אותרה סביב המבנה תנועה חריגה, במסווה אזרחי, של כלי רכב ומשאיות שפינו עפר מתוך המבנה. באוקטובר 2015 הובא לשטח גנרטור צבאי וחודש לאחר מכן הוצבה במקום עמדת שמירה.

נראה כי ערב פעילות צה"ל חשד חזבאללה, כי בכוונת צה"ל לבצע פעילות כלשהי בגבול הצפון. בעקבות זאת פרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה סרטון שמאיים על ישראל. על פי הסרטון אם תעז (ישראל) לעשות משהו היא תתחרט. למרות זאת, ערוצי התקשורת של חזבאללה (בראשם אלמנאר ערוץ הטלוויזיה הרשמי של חזבאללה, ואלעהד אתר החדשות של הארגון), אחרו להגיב בתחילת המבצע והם החלו להתייחס לפרסום דובר צה"ל אודות המבצע רק לאחר כשלוש שעות. בשידורים הושם דגש על העובדה, שלמרות פעילות צה"ל באזור הגבול שגרת החיים בדרום לבנון נמשכת כרגיל ופעילות צה"ל אינה משפיעה על האוכלוסייה המקומית. 

"לפי שעה לא נשמעו תגובות בכירי חזבאללה לאירוע", כותבים בדיווח. "היחיד שקולו נשמע הוא של חסן חבאללה, חבר המועצה המדינית של חזבאללה, שאמר כי "ההתנגדות" נמצאת בכוננות ועוקבת אחר מהלכיה של ישראל בכל החזיתות. עוד ציין כי לא ניתן להפריד בין "ההתנגדות" בעזה לבין "ההתנגדות" בלבנון שכן האויב הוא אחד ו"ההתנגדות" היא אחת."

עבאס אסמאעיל מומחה לענייני ישראל אמר בערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה כי המבצע משרת מטרות פנימיות בהנהגה הישראלית ולא מטרות חיצוניות. להערכתו ישראל איננה מעוניינת להסלים את המצב ולהתעמת עם חזבאללה.נשיא לבנון מישל עון ערך שיחות טלפון עם נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני, סעד אלחרירי, ראש הממשלה הממונה, ועם עמאד ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון. במהלך השיחות העריכו הבכירים את המצב לאור הנתונים הקיימים אודות מבצע צה"ל. הנשיא עון ביקש ממנגנוני הביטחון לעקוב בקפידה אחר המצב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית