רקטות חדשות שפותחו בעזה בפיתוח עצמי, ולא בסיוע של איראן וסוריה

אתר "זמאן אל-וצל" מצטט מקור הטוען כי בסבב האחרון בין ישראל לעזה שוגרו לעבר שטחי ישראל רקטות חדשות שפותחו בייצור עצמי ברצועה

 

"פלוגות אל-קודס", הזרוע הצבאית של תנועת הג'יהאד האסלאמית בעזה, פרסמו תמונה של הרקטות אותן שיגרו במהלך העימות האחרון מול ישראל בתחילת נובמבר, שנקרא (על ידם) "הגיהנום של אשקלון". מאות מהן שוגרו אל הישובים הישראליים שבאזור (עוטף עזה), ובמיוחד לאשקלון, וזאת בתגובה להפצצות על עזה בעימות האחרון.

מקור המקורב לאתר האופוזיציה "זמאן אל-וצל" מסר כי רקטות אלה, ששינו (לדעתו) את המאזן בעימות האחרון, מזכות את גורמי ההתנגדות הפלסטיניים בעזה מטענות המשטר הסורי ואיראן בדבר מעורבותם בפיתוח רקטות אלה.

לדבריו, רקטות אלה, שקיבלו את הכינוי "בדר 1" או "הגיהנום של אשקלון", מבוססות על רקטות קצרות טווח בקוטר של 107 מ"מ, המיוצרות על ידי מספר מדינות בעולם, ובכללן רוסיה, איראן, סין, מצרים ואחרות. לרקטה זו טווח מירבי של כ-8,000 מ' בדגמים המיוצרים ברוסיה, איראן וסין. עם זאת, הוא מציין כי סין פיתחה גם דגם המגיע לטווח של 11,500 מ'.

על פי המקור, הרקטה ששופרה ברצועה היא רקטה 107 מ"מ, עליה הורכב ראש קרבי גדול יותר מהמקורי, ובו כמות גדולה של חומר נפץ, דבר שאמור להקטין את הטווח שלה, לכדי ל-5-3 ק"מ במקרה הטוב.

על פי המקור, הרעיון לשיפור רקטה זו מצוי בעיראק ובסוריה וגם אצל החיזבאללה, וכי הרקטה המשופרת כבר נראתה בעזה ב-2014 אצל גורמי "החזית העממית לשחרור פלסטין", וב-2018 אצל "פלוגות אל-קודס" במהלך המבצע האחרון.

עם זאת, מדגיש המקור כי מי שביצע את השיפור ראוי לתשבחות, שכן על רקע זה עולה השאלה כיצד הצליחו גורמי ההתנגדות הפלסטינים להאריך את טווח הרקטה, למרות הגדלת הראש הקרבי שלה והתוספת של חומרי הנפץ, כך שתוכל לפגוע גם בעיר אשקלון, הרחוקה מהמקום הקרוב ביותר ברצועת עזה למעלה מ-11 ק"מ, שהוא ארוך יותר מהטווח של הרקטה המקורית.

המקור מדגיש כי הצלחה זו בשיפור הרקטה היא כולה של גורמי ההתנגדות הפועלים ברצועת עזה, שכן מה שאלה עשו, למרות המצור והאמצעים המוגבלים שבידיהם, הוא הישג גדול יותר מזה שהשיגו המרכז למחקרים של המשטר הסורי (הכוונה למכון סרס CERS, העוסק בפיתוח אמצעי לחימה שונים, ובדגש על רקטות וטילים), האיראנים וחיזבאללה, שכן הרקטה ששופרה על ידם הצליחה להגיע לטווח של לא יותר מ-4 ק"מ במקרה הטוב.

הצלחה זו, לדעת המקור, היא הוכחה ניצחת לטענות שהושמעו בדבר הסיוע שקיבלו גורמי ההתנגדות הפועלים ברצועת עזה מגורמים בסוריה ובלבנון, וכן הוכחה מדעית ברורה למי שטוען כי רקטות אלה הן ממקור סורי או איראני. גם אם רקטות אלה הגיעו לרצועה מסוריה או מאיראן, הרי שרק גורמי ההתנגדות הפועלים ברצועה הם אלה שהצליחו לבדם להאריך את טווחן ואת כושר ההרס שלהן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית