צה"ל מאותגר מחסימת GPS? לתעשיות יש חימושים מתאימים

מערכות INS ועקיבה אופטית הן חלק מהפתרונות מול אזורי מניעה בהם צריך צה"ל לפעול בכל גזרה

ספייס 1000 - באדיבות רפאל

פרסומים אחרונים בתקשורת הישראלית חשפו כי בצה"ל חוששים משימוש אויב בלוחמה אלקטרונית. לפי הפרסום, החשש הוא שהארגון ישבש רשתות תקשורת של צה"ל ואף חימושים.

נזכיר כי תופעת הל״א אינה חדשה. כבר ב2006 בלבנון השנייה חיזבאללה עשה שימוש במערכי ל״א איראנים. מאז עבר יותר מעשור, וככל הנראה הציוד שאיראן סיפקה לחיזבאללה מאז השתפר. אמנם מדובר בציוד מפוקח, אבל הפיקוח רלוונטי רק למדינות שיש להן אינטרס לאכוף פיקוח. במקרה של אירן, לא מדובר במדינה עם אינטרס כזה. נהפכו. אירן מספקת ציוד כזה גם לחמאס וככל הנראה ארגונים נוספים שהיא תומכת בהם.

היות ואיום חסימת GPS אינו חדש, התעשייה הישראלית פיתחה פתרונות. בין היתר , פיתחה רפאל משפחת קיטים לחימושים תחת המותג  "ברד" הכוללים מנגנוני התמודדות כמו מערכות INS מובנות ועקיבה אופטית אחרי מטרה. מוצר נוסף של רפאל הוא קיט חכם לרקטה בשם EPIK. גם הוא כולל יכולות דומות.

לצד רפאל, גם תעשיות ישראליות נוספות מפתחות מוצרים המסוגלים להתמודד עם אזורי מניעה (ללא GPS).   בארה"ב מפתחים רעיונות נוספים הכוללים שימוש בנחיל מל"טים המופעל על ידי מטוס הקרב מרחוק. תפקידו של נחיל המל"טים להשמיד סוללות נ"מ עליהן מגינים עם ל"א או לחילופין להשמיד את מקור השידור שעושה חסימה על המטוס. אמצעי נוסף שיכול לשמש כפתרון לבעיה הוא חימוש משוטט עם יכולות INS/אופטיות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית