יש לכם מיליציה? חושבים לעבוד בשביל ישראל? דיון בכנסת על מצב אנשי צד"ל לשעבר בישראל מגלה שזה לא ממש ישתלם לכם

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, ציינה את יום צד"ל (צבא דרום לבנון) בכנסת ודנה בהעמדת פתרונות דיור לאנשי צד"ל.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Military_post_birkat_hukban_south_lebanon.jpg

יאיר רביד רביץ: "ב-1976 הייתי מפקד מרחב צפון של יחידה 504. וקיבלתי את הפניה של נוצרים מדרום לבנון שביקשו שנעזור להם להגן על עצמם. הם לא באו וביקשו להיות צד"ל, אלא ביקשו סיוע בנשק, תחמושת, אימונים וציוד, בשל הסכנה שריחפה מעל ראשם. אם היו מקבלים רק את זה, הם היו עוד מיליציה בדרום לבנון, אחת מיני רבות שלא קרה להן כלום, אבל מה ש'דפק' אותם זה שמדינת ישראל הפכה אותם לצד"ל. היות שאנו הפכנו אותם לצד"ל, האחריות היא שלנו לשקם אותם, אתם כולם. אמרו להם מפורשות שאם יום אחד צה"ל ייסוג והם יחליטו לצאת יחד אתנו, אנחנו נדאג להם לבית תמורת בית, עץ תמורת עץ ועז תמורת עז. מדינת ישראל חייבת להם זאת".

הלן נאצר: "אני תושבת חיפה מאז 1992 אבל שורשי בדרום לבנון, שם, לצערי, היינו מכונים שושלת המוות. אבי וארבעה מאחיי נהרגו בדרום לבנון, שלושה מהאחים כשהם לובשים את מדי צד"ל. משפחתי שילמה את המחיר היקר ביותר שאפשר לשלם במלחמה שנלחמנו בה יחד – אבל למושג בני ברית צריכה להיות משמעות גם לאחר סיום המלחמה. כולם נפצעים ונהרגים אותו דבר, כולם נקרעו מבתיהם אותו דבר, בזה אין משמעות לדרגת קצונה או לא, למרות ההפרדה והאפליה הזועקת שעשתה הממשלה".
 
פארס אלחג': "אתם הפקרתם את אנשי צד"ל, למרות שאתם מודעים למה שהקריבו למענכם. הקשר שלי עם הורי ניתק בנסיגה, ועל המוות של אימי הייתי צריך לגלות מחבר, ובוודאי לא יכולתי להיות בלוויה. כל אחד מאתנו ויתר על המולדת שלו, ושום מחיר שתיתנו לא ישתווה לזה, אז לפחות תנו לנו לחיות כמו אזרחים במדינה הזו, ותקנו את העוול הנורא של אפליה בין המשפחות".
 
עלי בינג, אגף התקציבים במשרד האוצר: הנושא בהחלט על סדר יומה של הממשלה. מונחת טיוטת החלטה שגיבש יגאל יחד עם משרד הביטחון, ואנחנו בעבודת מטה בנושא מספר חודשים. יש בדיקות משפטיות ויש בדיקת מקור תקציבי, כי משרד הביטחון לא רוצה להביא את הכל מתקציבו, ולאור תוצאות הבחינה, להביא את החלטת הממשלה המתאימה, בדגש על פתרון סוגיית הדיור".
 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית