מפכ"ל המשטרה: "אין צורך לקחת סיכון על ידי שוד בנק, אם אפשר לגנוב את אותו הסכום בקלות באינטרנט"

"המהפכה שהתחוללה בתחום הפשיעה, כמו גם השינוי החברתי אשר משפיע על פעילות המשטרה, לא פחות דרמטי מזה הביטחוני, ובעידן האינטרנט של גבולות מטושטשים בין טרור לפשע, הם גם מעצימים זה את זה", אמר מפכ״ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך

מפכ"ל המשטרה: "אין צורך לקחת סיכון על ידי שוד בנק, אם אפשר לגנוב את אותו הסכום בקלות באינטרנט"

קרדיט צילום: דוברות המשטרה

מפכ״ל המשטרה, רנ״צ רוני אלשיך, נשא היום דברים בכנס הבינלאומי לביטחון המולדת והסייבר, המאורגן ע״י מכון היצוא יחד עם מנהל סחר חוץ במשרד התעשייה והכלכלה. בכנס נטלו חלק ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב גדי סיסו, ראש חטיבת המודיעין, תנ"צ קובי זריהן, וגורמים נוספים מהארץ ומעולם הקשורים לביטחון ועולם הסייבר. הכנס עוסק בנושאי סייבר וביטחון כגון: מודיעין וטרור, הגנה על תשתיות, עולם גלובלי והיערכות למצבי החירום השונים.
 
מפכ״ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך אמר: "אתגרי המשטרה בשנת 2018 אינם דומים לאלו שנתקלו בהם לפני 10 שנים בלבד. במהלך שני העשורים האחרונים, העולם הפך להיות מחובר ורשתי. הקישוריות העולמית היא זו שייצרה שינויים דרמטיים ושינתה את האתגרים שעומדים בפני משטרת ישראל ככוח משטרה לאומי. גם המהפכה שהתחוללה בתחום הפשיעה, כמו גם השינוי החברתי אשר משפיע על פעילות המשטרה, לא פחות דרמטי מזה הביטחוני, ובעידן האינטרנט של גבולות מטושטשים בין טרור לפשע, הם גם מעצימים זה את זה.
 
"התופעה שאנו רואים בתחום הביטחוני, דומה מאוד לזה של עולם הפשע. כשם שמדינות מעדיפות להשתמש בשיטות מתקדמות דרך האינטרנט כדי להילחם באויביהם, מבלי להזיז את כוחותיהם ואת מבלי לשלם מחיר פוליטי בינלאומי, כך בוחרים לעשות גם יותר ויותר פושעים. כך למשל: אין צורך לקחת סיכון על ידי שוד בנק, אם אפשר לגנוב את אותו הסכום בקלות באינטרנט. אין צורך לנהל קזינו בלתי חוקי, אם אפשר להמר באינטרנט. וכך גם לגבי עבירות הפדופיליה. לאור התפתחויות דרמטיות אלה, ניתן לומר כי כיום המשטרה מתמודדת עם אתגרים עצומים בכל התחומים".
 
"בהמשך דבריו התייחס המפכ״ל לדרכי ההתמודדות של המשטרה עם אתגרי ואיומי הפשיעה המודרניים: "עבירות ברשת אינטרנט חושפות את אזרחי המדינה לאיום פלילי מכל רחבי העולם ולהיפך, פותחות אפשרויות אינסופיות עבור עבריינים ישראלים. בכדי לספק הגנה מיטבית לאזרח ולנכסיו גם במרחבי הרשת, נדרשות שותפויות יעילות בין המשטרה לבין כל גורמי האכיפה האחרים בארץ ובעולם. מצב זה מצריך מאתנו גם יכולת לנתח תופעות פשיעה עם כלים חדשים לגמרי. למשל, כשניתחנו את עברייני הרכוש באמצעות  Big Data , מצאנו כי קיימת "כלכלת אלטרנטיבה" עם ביקוש והיצע, ובאמצעות פעילות חכמה ואפקטיבית הצלחנו להעמיק משמעותית את שיעור הירידה העקבי בתחום עבירות הרכוש. אפשר וחובה לנתח כל תופעת פשיעה בדרך זו, ובכך להקטין פשיעה ולהגדיל את האפקטיביות של המשטרה.
 
"עבירות אחרות המאפיינות גם אזרחים נורמטיביים הם עבירות איכות החיים הכוללות תלונות על רעש, חסימת מעבר, הסגת הגבול וכיו"ב. עבירות אלו מהוות כ- 50% מסך העבירות המדווחות למשטרה ומכאן חשיבותן. לאור תחושת הזרות והניכור בעיר הגדולה האזרח ממהר להתקשר למשטרה על כל מטרד המשפיע על איכות חייו. תובנה זו הובילה אותנו להגביר את מאמצינו להחזיר את תחושת המחויבות ההדדית בחברה בשיטות שונות ומגוונות, בהן: שותפויות, העצמת השיטור הקהילתי, הקמת תנועת נוער וחינוך הדור הצעיר לציות לחוק במטרה להשפיע על סביבתם הקרובה, הקמנו מוקד משולב של המשטרה יחד עם משרדי ממשלה שונים (מוקד 105), על מנת להתמודד עם עבירות נגד נוער באינטרנט ועוד".
 
בסיום דבריו סיכם המפכ"ל: "כוחה של חברה במדינה הוא מרכיב קריטי לביטחונה הלאומי. כוח משטרה שרוצה להיות יעיל עבור האזרחים חייב להכיר את השימושים של האינטרנט, לחשוב בגדול, ולספק תשובות מורכבות וחדשניות לאיומים שנוצרו. אני גאה על כך שמשטרת ישראל, מעבר לאחריותה לטיפול באיומי טרור שונים ובאתגרי ביטחון הפנים, ומעבר לחובתה להגיב ראשונה במקרים של אסונות ואירועי קיצון - מצליחה להיות חלוצה בהתמודדות עם פשיעה חמורה, כמו גם בהתמודדות עם עבירות קלות יותר המטרידות את האזרחים הנורמטיביים".

אולי יעניין אותך גם