האם צפוי שינוי בהליך רכש אמל"ח אסטרטגי במשרד הביטחון לאור פרשת הצוללות? דעה

צילום: אתר חיל הים

החקירה בפרשת הצוללות הסתיימה והמשטרה פרסמה לציבור את המלצותיה. בהקשר חלק מהנחקרים, המשטרה גיבשה תשתית ראייתית לעבירות שונות. למרות שממצאי המשטרה אינם כוללים אנשי משרד הביטחון, עולה השאלה האם בהיבט התהליכי משרד הביטחון מתכוון לשנות את הליך קבלת ההחלטות ברכש אסטרטגי לאור הרכש הצפוי של מטוסי קרב, תובלה ומסוקים. נזכיר כי המשרד הוא הסמכות העליונה במדינה לניהול רכש אמל"ח עבור צה"ל. 

"במשטרת ישראל הסתיימה חקירת הפרשה המכונה "תיק 3000 – פרשת הצוללות. 'תיק 3000' עוסק בעיקרו בחשדות לכאורה למסכת עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות נוספות, שבוצעו במסגרת רשת של מערכות יחסים שכללה עובדי ציבור, גורמים עסקיים ונושאי משרה בכירים", כותבים בפרסום.

החקירה נסובה סביב רכישת צוללות מהתאגיד הגרמני "טיסנקרופ". לפי המשטרה: "מפקד חיל הים דאז האלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום ולמשנה לראש המל"ל דאז אבריאל בר יוסף, היתה מעורבות דומיננטית בבחירתו של גנור לשמש כנציג המספנה במקומו של ברקת וזאת מתוך ציפייה לכאורה לקבלת תמורה מגנור במעלה הדרך עבור פועלם ונקיטת פעולות מצדם למימוש ציפייה זו. לאורכה של החקירה עלו חשדות, כי במהלכה של התקופה הרלוונטית כאמור, שורה של עובדי ציבור ונושאי משרה בכירים, בעבר ובהווה, לצד גורמים עסקיים ופרטיים – כולם או חלקם - לקחו ו/או דרשו טובות הנאה מאיש העסקים מיקי גנור."

עם סיום החקירה, עמדת משטרת ישראל היא כי נתגבשה בתיק זה תשתית ראייתית נגד תא"ל (מיל') אבריאל בר יוסף. תא"ל (מיל') שי (שייקה) ברוש. אלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום. עורך דין דוד שמרון. השר (לשעבר) ויושב ראש קרן היסוד אליעזר (מודי) זנדברג. דוד שרן. כמו כן, במסגרת החקירה נתגבשה תשתית ראייתית לכאורית מספקת לביסוס חשדות גם כנגד מעורבים נוספים בפרשה, לרבות אנשי עסקים פרטיים שאינם נושאים במשרות ציבוריות.

את הדברים המלאים אפשר לקרוא בפרסום הרשמי של המשטרה. לאחר קריאת הדברים עולה השאלה כיצד משרד הביטחון, האחראי על רכש מוצרים עבור צה"ל, יכול לתקן את ההליך הקיים. נזכיר כי מאז פרשת רמי דותן, אמונה מנהלת הרכש של משרד הביטחון על טוהר הליך רכישות אמל"ח לצה"ל. פרשת הצוללות בהיבט זה מסתמנת כנקודת מפנה שתחייב את המשרד לחשב מסלול מחדש איך אפשר למנוע פרשות דומות בעתיד.

תגובת משרד הביטחון: "הנושא עבר אך עתה מחקירה משטרתית ובחינה משפטית ולפיכך לא נתייחס לנושא בשלב זה."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית