בספרד נחקרת פרשת שחיתות בהיקף גדול: תשלומי שוחד סביב מכירות נשק מספרד לסעודיה

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן ושרת ההגנה לשעבר של ספרד (צילום ארכיון: AP)

בית המשפט העליון של ספרד מנהל חקירה בחשד לפרשת שוחד גדולה, מכירת ציוד ביטחוני-צבאי לסעודיה ותשלום שוחד ועמלות בלתי חוקיות על ידי החברה הציבורית DEFEX. מדובר ב-11 חוזים בין השנים 2005 ו-2013 בשווי של 48 מיליון אירו.

שמונה מ-11 החוזים עסקו במכירת כמה סוגי תחמושת לסעודיה, ושלושה חוזים עסקו במכירת חלפים לטנקי AMX-30 של צבא סעודיה. יש עוד חמישה חוזים שלגביהם יש חשד לתשלומי שוחד, אך חלים עליהם חוקי התיישנות.

העיתון הספרדי EL PAIS כתב בסוף השבוע כי חברת DEFEX (שכ-51 אחוזים ממנה בבעלות ממשלתית) וחברת האחזקות SEPI נחקרות מאז 2014, אז נתגלה חשד לשוחד במכירות של ציוד משטרתי לאנגולה באמצעות חשבוניות מזוייפות.  כספי השוחד חולקו בין עובדי ממשלה באנגולה, פקידים בחברת דפקס בספרד ומתווכים שונים. הפרשה מוטטה את חברת דפקס, הנמצאת כיום בשלבי חיסול. מי היו נשיא בחרה והמנכ"ל נחקרים בחשד של "התנהגות פלילית שיטתית במשך כעשרים שנה", כפי שקבע יו"ר הרכב השופטים.

בהמשך החקירה נתגלו פרטים על מכירות נשק וציוד צבאי לסעודיה. התברר שחברת דפקס שילמה עמלות בלתי חוקיות, וכדי להסוות את שיטות התשלומים הוקמה בלוקסמבורג רשת שלמה של חברות, כעין פירמידה של חברות. שופט בית המשפט העליון, המנהל את החקירה, דה לה מאטה, כמעט השלים את החקירה והוא ממתין לעוד חומר ממשטרת ספרד. מדובר למשל בחברה הרשומה באיי קיימן ששילמה 7.6 מיליון יורו לחברה סעודית באמצעות חשבונות בנקים בשוויץ עבור שירותים פיקטיביים. שלטונות שווייץ חסמו עד כה לפחות ארבעה חשבונות בנקים הקשורים לפרשיות אלו.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית