"ההתקדמות בתחום הבלתי מאוישים בזירה הימית היא מרשימה אם כי איטית"

תא"ל (מיל') ירון לוי, סמנכ"ל אלביט מערכות התייחס בכנס הכלים הבלתי מאוישים לכלים בלתי מאוישים בזירה הימית. למעלה מאלף איש לוקחים חלק בכנס, המתקיים באולם אבניו בקריית שדה התעופה

תא"ל (מיל') ירון לוי (צילםו: רונן טפלברג)

"משימה צבאית ימית היא בדרך כלל ממושכת, עלולה להימשך ימים, שבועות ואפילו חודשים. הפלטפורמות גדולות ועמוסות אנשים. מחירה של קורווטה ללוחמה נגד צוללות הוא מאות מיליוני דולרים. אלו הסביבות לכך שהזירה הימית היא קלאסית להפעלת כלים בלתי מאוישים ימיים", כך אמר תא"ל (מיל') ירון לוי, סמנכ"ל אלביט מערכות ולשעבר קצין בכיר בזרוע הים, בהרצאתו בכנס UVID 2018.

על פי לוי, היישומים של כלים בלתי מאוישים בזירה הימית רבים ומגוונים: כלי בלתי מאויש משקיע סונאר בים לגילוי ועיקוב אחר צוללות. הכטמ"מ יכול לגרור את הסונאר ולסגור מעגל שיסתיים בירי טורפדו להשמדת הצוללת. סונאר שמפעיל כלי בלתי מאויש יכול לגלות מוקשים. כלי בלתי מאוייש יכול להגן על אסדת גז גדולה, כשהוא עוסק בסריקת הקרקע. סונאר נגרר על ידי כלי בלתי מאויש יכול לגלות צוללים המתקדמים במים לעבר מטרה, ודוב – ניתן להגיע לידי סגירת מעגל בטיפול לסילוק הצוללים.  

ירון לוי סיפר עוד כי מתקיימים עתה שני מכרזים גדולים לפיתוח כלים בלתי מאוישים לטיפול במוקשים ולטיפול בצוללות. לדבריו, ההתקדמות בתחום הכלים הבלתי מאוישים בזירה הימית היא מרשימה אם כי איטית, כי חילות ים בדרך כלל לוקים בשמרנות. תחום משיק שמתפתח הוא הפעלת מסוקים בלתי מאוישים, למשימות שונות, אם כי התחום עדיין בחיתוליו.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית