רחפנים - האיום ממשיך ומתפתח

פוטנציאל האיום של תחום הרחפנים הינו גבוה ביותר. כמו במקרים דומים, כך גם ביחס לאיום הנשקף מרחפני תופת, המענה הנדרש חייב להיות משולב וכולל מרכיבים של תו"ל, אמצעים אלקטרוניים ואף אמצעי מיגון פיזיים. מאמר מיוחד של מאיר גרשוני

צילום: Bigstock

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות דרמטית, ומעבר לכל תחזית, של כטמ"מים (כלי טיס מופעלים מרחוק) ובדגש על כלי טיס רבי להבים, הרחפנים. ההתפתחות בתחום זה באה לידי ביטוי הן במאפיינים הטכניים של כלי הטיס והן במספרי הכלים שנרכשים ברחבי העולם.

הכטמ"מים משולבים כיום במגוון רחב של תחומים אזרחיים וצבאיים ובמאמר זה אתמקד בתחום האזרחי ממנו נשקף האיום המשמעותי. הכטמ"מים האזרחיים מופעלים למטרות צילום, סריקת איזורים, כולל שימושים ביכולות הצילום התרמיות לטובת כוחות הצלה וחילוץ, פיקוח ובקרה באתרי בניה ובמקומות עם קושי בנגישות, שימושים למיפוי איזורים ובתוך כך בחקלאות, כאשר הרחפן המצויד במטע"ד (מטען יעודי) מתאים מאתר באמצעות הסנסור שטחים המחייבים טיפול מתאים ומשדר את הנתונים בזמן אמת למרסס בשטח.

חברות ביטוח משתמשות ברחפנים להערכת נזק בתחומים שונים, מתקנים עם פעילות רדיואקטיבית מנטרים פעילות באמצעות רחפנים וחברות קמעונאיות שונות כבר מבצעות (אם כי בהיקף נמוך) משלוחים אוויריים באמצעות רחפנים. האפליקציות רבות ומגוונות ומגמת פיתוח שימושים שונים הולכת וגוברת.

2015 סימנה את שנת המפנה המשמעותי בתחום הרחפנים. מספר הרחפנים הגלובאלי הכפיל את עצמו בתוך שנה מ-3 מיליון ל-6 מיליון רחפנים (רובם המכריע בארה"ב), ב-2016 המספר עלה ל-7 מיליון ומאז הוא צומח בהדרגה. עיקר המפנה קשור למיסוד הרגולציה בארה"ב כאשר ה-FAA העניק הרשאות והקלות תפעוליות למפעילי רחפנים שונים ובעיקר לחברות המפעילות רחפנים. מדיניות זו האיצה את הפעילות בשוק וביחד עם הכנסת האפשרות לרישום רחפנים ומפעיליהם באתר ה-FAA נוצר מומנטום משמעותי להרחבת השימוש ברחפנים על ידי חובבים, גורמים מסחריים וגורמי ממשל.

במקביל לכך חלה התפתחות משמעותית באיכות הרכיבים הטכנולוגיים העיקריים המשמשים לבניית רחפנים וביחד עם התחרות הגוברת, תגי המחיר של הרחפנים הציגו מספרים זולים משמעותית מבעבר. תנופת הפיתוח הטכנולוגית והמחירים הנמוכים יצרו מציאות בה כטמ"מים הפכו להיות זמינים ונגישים לכל. משמעות הדבר היא שכל אדם המעונין בכך יכול, בקלות רבה,  לאתר ולהצטייד בכטמ"מ במאפיינים המתאימים בדיוק לצרכיו. יתר על כן, הכלים הללו מצויידים במערכות שליטה ובקרה קלות לתפעול (לרבות הפעלה אוטומטית) המאפשרת הכנסה מהירה לשימוש מבצעי, ללא צורך בהדרכה ואימון ממושכים והתנסות ארוכה. 

ההתפתחות הטכנולוגית המואצת והמציאות בשוק האזרחי, הגבירו באופן ניכר את האיומים כלפי מתקנים ויעדים רגישים שונים ואלו חשופים למגוון דרכי פעולה אפשריות לתקיפתם.

היתרונות הטכניים של הרחפנים לא נעלמו מעיני גורמים פליליים וטרור ואלו עושים בהם בשנים האחרונות, שימוש מגוון ונרחב. פעילות זו באה לידי ביטוי במגוון אירועים ובתחומים שונים ונמצאת בגרף עלייה מטריד.

ברחבי העולם, התרחשו במהלך השנים האחרונות תקריות רבות בהם היו מעורבים רחפנים. חודש נובמבר 2014 היה עמוס במיוחד באירועים שכאלו, שלטונות צרפת אישרו כי רחפנים המופעלים על ידי גורמים בלתי מזוהים טסו מעל 13 מתוך 19 הכורים הגרעיניים ברחבי המדינה. במקביל, באותה תקופה, התרחשו שלושה אירועים בשדה התעופה קנדי בארה"ב, בהם רחפנים כמעט שהתנגשו בבואינג 747 של בריטיש איירוויז ובשני מטוסי 737 של דלתא וג'ט בלו, בעת שהיו בגישה לנחיתה. מאז נוספו בתחום זה אלפי אירועים של חליפה קרובה וכמעט תאונה בין רחפנים למטוסים ברחבי העולם.

באוגוסט 2017, אותרו רחפנים בסביבות משרדי המטה של חברת "אפל" בקופרטינו, קליפורניה, בנסיון לצלם את הנעשה במעבדות המחקר והפיתוח. בינואר2015 התרסק רחפן במדשאת הבית הלבן סמוך למגורי הנשיא. אירוע זה נחשב כציון דרך בהתייחסות השלטונות וכוחות הבטחון בארה"ב ביחס לנושא השימוש בכטמ"מים. חודש לאחר מכן פרסמה ממשלת צרפת כי רחפנים בלתי מזוהים חגו בשעת לילה בסביבת 5 אתרי תיירות בפריז הנחשבים כסמלים לאומיים. על אירועים אלו ראוי להוסיף את האירוע שהתרחש בגרמניה בספט' 2013 כאשר במהלך כנס מפלגתי הוטס רחפן סמוך לבימת המכובדים (עד למרחק של 2 מטר בלבד) שם ניצבו קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שר הבטחון הגרמני ועוד בכירים. ולגיזרה אחרת, מספר רחפנים שנשאו סמים וחלקם התרסק בגבול מכסיקו ארה"ב. ההתרסקות היא שהובילה לגילוי ומן הסתם יש אירועים רבים דומים אחרים שלא התגלו.

בבתי כלא רבים ברחבי העולם (כולל כמובן בישראל) בוצעו וממשיכים להתבצע נסיונות הברחה של אמצעים אסורים לבתי כלא באמצעות רחפנים. במהלך 2018 פורסמו מקרים שונים של פעילות רחפנים בסביבה רגישה וירוט הרחפן העוין, אחת הדוגמאות הבולטות היא ירוט רחפן שטס בסביבת אתר הנופש של נשיא צרפת באוגוסט האחרון. בחלק מהמקרים בוצעו מעצרים של מפעילי רחפנים באתרים ברחבי העולם, הבולט שבהם גירוש תייר מאיטליה לאחר שהפעיל רחפן בשטח הותיקן.

בכל האירועים המוזכרים לעיל, למעט אלו הקשורים לפלילים, לא נמצא קשר המוכיח כוונת פיגוע אם כי חלקם היו פרובוקציות של ארגונים פוליטיים שונים. עם זאת ברור כי גם הפעלה על ידי חובב אשר כתוצאה מתפעול שגוי או תקלה טכנית, תביא להתרסקות כלי הטיס בסביבה מאוכלסת, עלולה להיות הרת אסון.

הדברים שונים כמובן בהקשר הפח"עי. ארגוני טרור בעולם ובראשם דאעש נוכחו ביתרון העצום של השימוש בפלטפורמה האווירית של הרחפנים ומהר מאד אימצו אותה לשימוש מסיבי כנגד כוחות הקואליציה בעיראק וסוריה. דאעש מיסד תהליך רכש במדינות המערב, של רחפנים מורכבים וחלקי רחפנים לבניה עצמית. כלי טיס אלו צוידו באופן מאולתר, במנגנוני נשיאה של חימוש מסוגים שונים (רימונים, פצצות מרגמה, ומטענים מאולתרים) ובאמצעות הרחפנים המוסבים ביצעו אנשי המדינה האסלאמית תקיפות מסיביות על עמדות ויעדים של כוחות הקואליציה. הרחפנים הפכו גם לכלי יעיל וזמין בידי דאעש לאיסוף מודיעין לקראת פיגוע ותיעוד מהלך פיגועים כאשר סרטי הוידאו שתועדו על ידי רחפני הארגון, מופצים ברשת ומשמשים ללוחמת מידע מול המערב וכוחות הקואליציה.

ראוי להדגיש את היכולת המבצעית הגבוהה אותה הוכיחו אנשי דאעש. יכולת זו באה לידי ביטוי בהפעלת מספר רחפנים לתקיפת מטרה אחת, כך שאמצעי נגד אפשריים יתקשו לספק מענה לנחיל רחפנים. דפ"א זו באה לידי ביטוי בהצלחה רבה מצידם, בתקיפה שביצעו על בסיס חיל האוויר הרוסי בחמיימיס שבסוריה וכתוצאה ממנה מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 29 ניזוק באופן קשה כתוצאה מפיצוץ רחפן מתאבד שהתרסק עליו. דאעש הוא החלוץ, המפוקפק צריך לומר, מבין ארגוני הטרור בעולם שעשה שימוש ברחפנים לטובת פיגועים. פיגועים אלו - מוצלחים מאוד מבחינתו בכל קנה מידה - הובילו לנסיונות חיקוי דומים מצד חיזבאללה וחמאס. ארגון החמאס הצטייד ברחפנים בהם הוא עושה שימוש הן לאיסוף מודיעין על כוחות צה"ל לאורך גבול עזה וככל הידוע אף ביצע בשנה האחרונה לפחות שני פיגועים כנגד ישובי העוטף, באמצעות מטענים שהושלכו מרחפנים.

האיום מפלטפורמת הרחפנים נובע גם מסיבות נוספות ובראשן המאפיינים הטכניים וביצועי הכלים. הרחפן קשה לגילוי ובודאי בסביבה אורבנית, הוא קשה לזיהוי וגם במצבים שכבר התגלה וזוהה, עדיין קיימת בעיית הירוט ללא נזק היקפי. המערכות השונות הקיימות כאמצעי נגד, עדיין לא מאפשרות מענה מלא ומקיף - בודאי ביחס לדפ"אות מסוימות שלא זה המקום לפרטן - ותגי המחיר של המערכות הקיימות גבוהים מאד ומקשים על הצטידות רחבה.

חלק נוסף הקשור לפוטנציאל האיום, הוא היעדר אסדרה ואכיפה אפקטיביים. "ההמראה" התלולה בשימוש ברחפנים, יצרה פער אדיר בין הטכנולוגיה המתקדמת בצעדי ענק לבין הרשויות האמונות על אסדרת הנושא ואכיפתו. רת"א (רשות התעופה האזרחית) כגוף האחראי על רישוי כלי טיס פועלת להשלמת הרגולציה, והכיוון המסתמן הוא אימוץ תקנות ה-FAA שיתרונן הוא בהיותן פשוטות וברורות ובעיקר היותן תקנות המופעלות כבר בארה"ב, זאת במקביל לפעילות להידוק והסדרת שרשרת הרישוי, פיקוח ואכיפה, בתיאום בין הגופים הממשלתיים ובעיקר משטרת ישראל.

ברור לכל כי פוטנציאל האיום הינו גבוה ביותר. כמו במקרים דומים כך גם ביחס לאיום הנשקף מרחפני תופת, המענה הנדרש חייב להיות משולב וכולל מרכיבים של תו"ל, אמצעים אלקטרוניים ואף אמצעי מיגון פיזיים.

אין ספק שהמגמה של ההתפתחות הטכנולוגית ושיפור היכולות של הכטמ"מים - ובדגש על הרחפנים - בשוק האזרחי, צפויה להימשך וזאת במקביל לירידה המשמעותית במחירי המערכות. אתגר זה מחייב מענה כולל בתחומי ניתוח האיום, גיבוש המענה וההנחיה המקצועית מצד הגורמים השונים המעורבים בנושא וככל שיקדם כך ייטב. 

החדשות הטובות הן שמדינות המערב הניצבות מול האיום, מקצות משאבים, תקציבים, אמצעים ובעיקר כח אדם המאפשרים להם להשיג פיתוחים טכנולגיים מתקדמים. מענה פרואקטיבי לאיום יבוא בדרך של שיתופי פעולה ותיעדוף אמצעים לכיוון הזה.

***

מאיר גרשוני, לשעבר בכיר בשב"כ וכיום הבעלים של חברת "מאיר גרשוני יעוץ בע״מ״

 

בתאריך 8.11.2018 יתקיים כנס הכלים הבלתי מאוישים ה-7 של ישראל דיפנס, במרכז האירועים "אבניו" בקרית שדה התעופה. לאתר הכנס ולרישום לאירוע ולתערוכת הענק המתקיימת במקביל לחצו על הקישור

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית