נאט"ו וארה"ב יפתחו מערכות אוטונומיות לשליטה בזירה הימית, חוששים מהצוללות הרוסיות

סיירת של הצי האמריקאי (צילום ארכיון: חיל הים האמריקאי)

ארה"ב ובעלות בריתה בנאט"ו חתמו על הסכם שת"פ מיוחד שמטרתו לפתח ולפרוס מערכות ימיות בלתי מאוישות על מנת להתמודד מול איומי צי הצוללות של הצי הרוסי.

על ההסכם חתמו 13 מדינות, שהתחייבו לפתח שיטות מיקוש ימי ולחימה נגד צוללות (נצ"ל) בעיקר באמצעות מערכות אוטונומיות-רובוטיות. בהודעת 13 המדינות נאמר כי הטכנולוגיות הימיות מבוססות היום יותר ויותר על מערכות בלתי מאוישות שיפעלו בצד ספינות וכלי טיס מסורתיים ויגבירו את רמות המודעות המצבית והשליטה בכוחות ימיים.

DEFENSE NEWS מציין כי בהודעת המדינות החתומות על ההסכם אין פרטים מבצעיים, אך מדובר בפיתוח כטמ"מים תת ימים ועל ימיים ונרמז שהמדינות החתומות מעוניינות שכל כטמ"מ שייבחר יתאים להפעלה על ידי כל המדינות החברות, שהן  בלגיה, דנמרק, גרמניה, יוון, איטליה, ספרד, טורקיה, בריטניה וארה"ב.

חורחה בניטז, בכיר בנאט"ו, הסביר כי צבאות נאט"ו חוששות מאיומי צוללות רוסיות. בתקופת שלטונו של פוטין פיתחה רוסיה צוללות חדישות, חלקן בעלות תכונות של חמקנות, והן משייטות בעיקר בצפון האוקיינוס האטלנטי. צוללות אלו מקשות על ציי נאט"ו לעקוב אחריהן.

הארגון לוקח ברצינות רבה את הצוללות הרוסיות, ומכאן התכנית לפתח מערכות להתמודדות אתן. הצי האמריקני מפעיל כיום 56 צוללות תקיפה מצויידות בטילים מונחים, ומספרן יפחת ל-42 עד שנת 2028 לפי החלטת הקונגרס.

תפקיד הכטמ"מים יהיה בעיקר סיור חופים סביב הים הבלטי, גרנלנד, איסלנד ובריטניה. מומחי הארגון מייחסים חשיבות רבה לפעילות אוטונומית תת-ימית: במעמקי האוקיאנוס פרוסים כבלי תקשורת תת-ימיים דרכם עוברת רוב התקשורת העולמית. כמו כן ניתן למקש את קרקעית הימים ולפגוע בספנות. מערכות אוטונומיות מסוגלות לפקח על הנעשה על ומתחת לים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית