כעוף החול

הצבא הסורי החל בתהליך שיקום ובנייה מחדש לאחר שנים ארוכות של מלחמת אזרחים עקובה מדם. סקירה של המאמצים הסוריים (בתמיכה רוסית וגם איראנית) להחזיר עטרה ליושנה

כעוף החול

צילום: AP

על רקע ניצחונות הצבא הסורי מול כוחות האופוזיציה, במהלך התקופה האחרונה, בסיוע רוסי, איראני, חזבאללה והמיליציות השיעיות השונות, מתחיל הצבא הסורי בתהליך של שיקום ובנייה מחדש, לאחר מלחמה ארוכה ומתישה זו, שהביאה כמעט לחיסולו בקרבות השונים שניהל עד ההתערבות הזרה בלחימה, בעיקר הרוסית, שגרמה למהפך בשדה הקרב לטובת המשטר וכוחותיו.

תהליך זה מתבצע במעורבות רוסית מלאה, ועל פי אתר האופוזיציה הסורי, "זמן אל-ואצל", על פי תכנית רוסית בנושא. תהליכים דומים עבר הצבא הסורי לפחות שלוש פעמים בתולדותיו בחמישים השנים האחרונות, לאחר מלחמת "ששת הימים" ב-1967, מלחמת "יום הכיפורים" ב-1973 ומלחמת לבנון הראשונה (מבצע של"ג) ב-1982. חלקם של הרוסים כיום, והסובייטים אז היה בתכנון תהליך השיקום ובפיקוח עליו, באספקת אמל"ח חדש, ולעתים גם מתקדם, לצבא הסורי, ובשיגור מאות יועצים ומומחים כדי שיסייעו לסורים לקלוט את האמל"ח החדש, ללמדם להפעילו ולתחזקו כראוי וגם לתרגל את הצבא הסורי כך, שיחזור לכשירות מבצעית מלאה.

מעבר למעורבות הישירה של כוחות רוסים בלחימה בשנתיים האחרונות, בעיקר כוחות האוויר הרוסים הפועלים בשדה התעופה חמיימים שבצפון המדינה, פועלים הרוסים לארגן ולשקם מחדש את הצבא הסורי, בין השאר, על פי הלקחים שנלמדו לאורך מלחמת האזרחים הממושכת מאז 2011. לאחרונה התפרסם מידע בנושא, המצביע על מרכיבי השיקום, המתבצעים על פי התכנית שהוכנה על ידי אנשי הצבא הרוסים הפועלים בסוריה. אלה כוללים שינויים ארגוניים ומבניים, הן במפקדה הכללית (מטכ"ל) והן בעוצבות השדה.

אחד הצעדים שכבר ננקטו, על פי הפרסום באתר, הוא מיזוג בין שני מרכיבים חשובים בצבא בתחום כוח האדם, אגף הארגון והמנהלה ומנהלת הקצינים, שהיתה מנהלה עצמאית בצבא. הגוף החדש שנוצר בעקבות כך נקרא אגף או מנהלת כוח האדם. מי שנבחר לעמוד בראשה הוא לואא' (אלוף) בסאם ורדה, לשעבר ראש מנהלת הקצינים, ואילו מי שעמד בראש האגף, לואא' עדנאן מוחרז עבדו, התמנה לתפקיד מפקד פיקוד הדרום, האחראי בין השאר על המרחב שמול רמת הגולן והגבול עם ישראל.

שינוי זה נועד ככל הנראה לאפשר לצבא הסורי לטפל בצורה יעילה במכלול הבעיות שנוצרו במהלך המלחמה בתחום כוח האדם, על רקע האבדות הרבות שנגרמו לו, העריקות הנרחבות משורותיו, ומאמציו לחדש את תהליך הגיוס הסדיר לצבא, שנפגע מאוד במהלך שנות המלחמה. כל אלה גרמו לדלדול היקפי כוח האדם בצבא במהלך המלחמה, ובמיוחד ביחידות השדה הלוחמות.  

ייתכן שמיזוג הגופים הנ"ל, נועד גם לשפר את הפיקוח הבטחוני של המשטר על מכלול הקצונה בצבא, ועל נאמנותה לו, נושא שהיה תמיד רגיש ובעל חשיבות רבה ביחסי משטר-צבא בסוריה.

בחודש יוני החל תהליך של שיקום וארגון מחדש בדיוויזיה משוריינת 1, שתקרא מעתה דיוויזיה ממוכנת 1. על פי אתר "זמן אל-ואצל", ספגו חטיבות הדיוויזיה במהלך שנות המלחמה אבדות רבות באמל"ח, בדגש על אמל"ח השריון, בסדר גודל של 65%-40%. במסגרת תהליך השיקום הגיע לאחרונה לסוריה מרוסיה המשלוח הראשון של נגמ"שים חדשים. הדיוויזיה כללה לפני פרוץ המלחמה 4 חטיבות, שלוש מהן משוריינות – 91, 76 ו-57 – וחטיבה אחת ממוכנת – 58. זאת בנוסף לאגד הארטילרי 141. כל חטיבת שריון כללה שלושה גדודי טנקים של 33 טנקים בכל אחד מהם, גדוד חי"ר ממוכן של 31 נגמ"שי BMP, גדוד של 18 תותחים מתנייעים וגדוד הגנה אווירית של תותחי נ"מ מתנייעים מדגם 23-ZSU ("שילקה" במקור ברוסית).

בתהליך השיקום תשאר רק חטיבה 91 כחטיבת שריון, כשסד"כ הטנקים שלה יושלם על ידי הטנקים שיועברו אליה משתי חטיבות השריון האחרות, שבעקבות כך תוסבנה לחטיבות ממוכנות. כל אחת מהן תכלול גדוד טנקים, שימנה על פי התקן החדש 41 טנקים, וכן שלושה גדודים של חי"ר ממוכן, כשכל אחד מהם כולל 31 נגמ"שי BMP, וכן גדוד תותחים מתנייעים וגדוד הגנה אווירית, בדומה לחטיבות השריון. טנקים נוספים שיישארו מהדיוויזיה, יועברו לעוצבות אחרות בצבא, המפעילות טנקים מאותו הדגם. לאחר סיום שיקום דיוויזיה זו יתחיל שיקומה של דיוויזיה משוריינת 3 ושל שאר הדיוויזיות המשוריינות, שנמצאו בצבא הסורי לפני פרוץ המלחמה, וזאת על פי תכנית השיקום הרוסית. יצויין כי מי שסייע לדיוויזיה 1 בלחימתה באופוזיציה היו כוחות של צבא השחרור הפלסטיני (צש"פ), וזאת על פי מכתב התודה שפירסם מפקד הדיוויזיה, לואא' זוהיר תוופיק אל-אסד, ללוחמי גדוד קומנדו 413 מחטיבת "חטין" של צש"פ, כאות הערכה על לחימתם האמיצה מול גורמי האופוזיציה (במקור- קבוצות הטרור החמושות), ומאחל להמשיך בדרך זו של לחימה משותפת בדרכם מהגולן לירושלים (אל-קודס). יצויין כי חטיבה זו לחמה לצד הצבא הסורי בהתקפתו ברמת הגולן במלחמת "יום הכיפורים", וגדוד זה היה מסופח לדיוויזיה 5, שנלחמה בדרום הרמה.

שיבוצים וקידומים

במסגרת תהליך ההתארגנות בתחום הקצונה, פורסמו ב-1 ביולי השיבוצים החדשים בצבא, במסגרת מה שנקרא  "הביולטין הצבאי". מסמך זה, המתפרסם פעמיים בשנה (בתחילת ינואר ויולי) ועוסק בהעברות הקצינים וההעלאות בדרגה בצבא הסורי, כולל הפעם שינויים רבים, בעיקר במפקדת חיל האוויר והיחידות הכפופות לה. על פי המקור הסורי, המידע החשוב ביותר בו הוא המשך שרותו של לואא' ג'מיל אל-חסן, כראש המודיעין של חיל האוויר, אחד מארגוני המודיעין הגרועים ביותר בסוריה, בראשו הוא עומד מאז תחילת מלחמת האזרחים. בשל פעילותו כנגד גורמי האופוזיציה, התפרסם אל-חסן כאחד האישים החשובים של המשטר המואשמים בפשעי מלחמה, והוא נכלל בין בכירי המשטר, עליהם הוטלו הסנקציות המערביות, וגם הוצא נגדו לאחרונה צו מאסר מבית משפט גרמני. בנוסף, הוארך שרותו של לואא' טייס אחמד בלול בתפקיד מפקד חיל האוויר, בו הוא משמש מאז תחילת ינואר 2013. הוא מואשם כמי שנתן את מרבית ההוראות לביצוע התקיפות האוויריות על ידי מטוסי חיל האוויר הסורי נגד גורמי האופוזיציה (ובכלל זה אוכלוסיה אזרחית).

כך קודם מפקד המכללה האווירית לתפקיד סגן מפקד החיל, ובמקומו מונה מפקד חטיבה אווירית 59, שהיא חטיבת מסוקים, שטייסיה הצטיינו בהטלת חביות נפץ על מעוזי האופוזיציה בערים ובכפרים השונים בסוריה, ובשל כך הוא נחשב לאחד המואשמים הבולטים בפשעי מלחמה בחיל האוויר הסורי ובמערך המסוקים שלו. גם מחליפו מואשם בפשעי מלחמה מאותה סיבה, וכך גם מפקדים אחרים בחיל האוויר, שמונו לתפקידים בכירים במערך חטיבות המסוקים, בשל חלקם בתקיפות ובהטלת חביות הנפץ על ריכוזי האוכלוסיה במהלך המלחמה. בצד זאת, מוסר המקור כי חיל האוויר הסורי סובל כיום ממחסור גדול באמל"ח – מטוסים ומסוקים, וכן בטייסים ובמכונאים. בעייה נוספת הקיימת כיום בחיל האוויר הסורי הוא אי התחדשות בכוח אדם במערך הטייסים. כיום משרתים בטייסות השונות טייסים שהם מבוגרים באופן יחסי, כשרובם נושאים בדרגות בכירות כעקיד (אל"מ) ועמיד (תא"ל) כשהם מונים למעלה מ-80% מסך הטייסים בכל טייסת. מצב זה נוצר כתוצאה מהפסקת הכשרת טייסים חדשים בשנים שחלפו, ואי הגעת אף טייס חדש לטייסות מבעלי הדרגות הנמוכות יותר, וכן אי יכולתן של הטייסות להכשיר טייסים בשל הדרדרות המצב הטכני של המטוסים הפעילים שנשארו אצלן, וניצול שעות הטיסה הנותרות לטובת הפצצת הערים והכפרים שאינם בשליטת המשטר.   

עוד בנושא חיל האוויר הסורי, על פי דו"ח שפורסם על ידי הארגון הסורי לזכויות אדם, עולה כי חיל האוויר הסורי הטיל בששת החודשים שחלפו בשנת 2018, למעלה מ-2900 חביות נפץ, מהן למעלה מ-400 בחודש יוני בלבד, רובן במסגרת התקיפות האוויריות שבוצעו במחוז דרעא. אלה וגם אחרים מהטייסים שעשו זאת, ולא קיבלו העלאה בדרגה בביולטין האחרון, יקבלו זאת בוודאי בביוליטין הבא שיתפרסם בתחילת 2019. כך זוכים כל מי שסייעו למשטר הסורי להשאר בשלטון, להלחם נגד כוחות האופוזיציה ולטבוח בעם הסורי, בתמורות ראויות מטעמו לחלקם במלחמה זו.

בנוסף, יש להניח שגם חיל האוויר הסורי כלול בתכנית השיקום של הצבא הסורי שמנהלים הרוסים כיום בסוריה.

אולי יעניין אותך גם