שימוש ברחפנים למטרות הדרכה. דעה

שימוש ברחפנים למטרות הדרכה. דעה

צילום: Bigstock

השימוש ברחפנים הופך נפוץ יותר ויותר בישראל בשנים האחרונות. מגוון גופים, פרטיים ומסחרים וכן משתמשים חובבנים  בכל הגילאים, משתמשים בהם למגוון צרכים: פנאי, צילום נופים, אבטחה, מעקב, ניטור, שליחויות, ניווט ועוד.

המטוסים הזעירים הנשלטים מרחוק התחילו כגאדג'ט יקר יחסית ומסובך לתפעול אשר הפך היום למשחק נפוץ בלא מעט בתים בארץ. יכולת נשיאת משקלים, מהירות הטיסה והגבהים אליהם מסוגלים להגיע הרחפנים כיום גדולים בצורה משמעותית ככל שאנו מתקדמים על ציר הזמן.

חלקנו ודאי זוכרים את "המטוסים על שלט" שהיו פעם. הם היו גדולים ומסורבלים ועם שלט גדול שדרש שדות פתוחים, מרחבים וקורדינציה של טייס. כיום, הרחפן נשלט על ידי הסמארטפון, ממריא ונוחת בצורה אנכית וניתן להשתמש בו גם בין מבנים, עצים ובשטח אורבני (בהתאם לרגולציה בתחום). ניתן לחבר לרחפנים מצלמה, הנשלטת על ידי המפעיל ולהשיג תמונות או סרטוני וידאו ברמת איכות גבוהה ביותר או לצרף מטענים קטנים.

צלמים חובבים ומקצועיים כאחד משתמשים לא פעם ברחפן על מנת לצלם תמונות בפריזמה רחבה של שטח (למשל, צילום עילי של שכונה בעיר) או צילום של מוקדים גבוהים (כמו צמרות של עצים). גופים רבים משתמשים ברחפנים ולא יודעים כי ניתן להשתמש בהם גם לצרכי הדרכה והדגמה, במגוון מתארים ודרכים. בעולם ההדרכה אנחנו מאמצים טכנולוגיות מתקדמות ושואפים  לחדש ולמצוא פתרונות יצירתיים שיענו  על צרכי הלומד ויצרו עניין ומשיכה.

כולנו זוכרים איך נראית למידה בלא מעט מהמוסדות האקדמיים – אין סוף מצגות עתירות שקפים וטקסטים שבעזרתם המרצים  "יורים" על הסטודנטים חומרים עיונים ותיאורטיים ללא סוף.
היום אנחנו יודעים שעל מנת להבטיח את אפקטיביות ההדרכה אנחנו חייבים להשתמש בשיטות למידה  שונות ומגוונות על מנת להבטיח את הטמעת הידע אצל הלומדים. אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר בהדרכה הינו התרגול וכאשר  בונים מערכי הדרכה חשוב לאפשר ללומדים את מירב הזמן כדי לתרגל את החומר הנלמד.

לפני שנסביר כיצד אנחנו יכולים ל"נצל" את הרחפן, שמהווה משאב הדרכתי חדש לטובתנו, חשוב  להדגיש כי לא ניתן להשתמש ברחפן למטרות מסחריות בכל אזור ללא פיקוח. מפעילי הרחפנים צריכים להיות בעלי רישיון מטיס ולעבור מבחנים ברשות התעופה האזרחית ולכן עלינו לבחור מפעיל מקצועי אשר גם מכיר את על כללי הבטיחות וגם יכול להבטיח לנו למצות את יכולות הרחפן למטרות ההדרכתיות. הרחפן יכול לעזור לנו כמפתחי למידה במספר דרכים: הדוגמא הראשונה היא האפשרות לצלם תמונת מצב מגובה רב ובעזרתה לנתח מקרה.

ישנם מספר דוגמאות לרחפנים אשר יכולים לשמש אותנו במהלך צילום ותיעוד אימונים.
דוגמא מצוינת לרחפן אשר נמצא בטווח מחירים סבירים מצד אחד ובעל יכולות אשר יכולות לשמש אותנו בהדרכה מצד שני הוא רחפן של חברת SYMA מדגם X8SW בעל מצלמת  HD 720 אשר משדרת שידור חי לטלפון או לטאבלט. לרחפן זה יש מערכת ייצוב אוטומטית לשמירה על גובה והוא יכול לטוס עד 15 דקות ללא טעינה.

רחפן מתקדם יותר אשר מתאים למפעילים מקצועיים הינו DJI MAVIC PRO בעל טווח טיסה של 7 קילומטר וזמן שהייה של עד 27 דקות. הרחפן כולל מצלמת 4K מובנת, מערכת GPS לייצוב וסנסורים נגד התנגשות.

הרחפן יכול לסייע רבות למנהל/ מפקד ההדרכה באימונים על מנת לשפר את איכות האימון ביחידה. אם נלמד את המפקד להשתמש בכלי הפשוט אך המיוחד הזה, נוכל לעזור למפקד להשתמש בכלים העומדים ברשותו במהלך האימון בצורה המיטבית. נוכל למקם מטעני דמה למשל בנקודות אסטרטגיות שנרצה לבחון באימון ובעזרת התמונה שתגיע מהרחפן נוכל להחליט על הרגע הנכון להפעיל אותם ולבחון את ההתמודדות של היחידה. נוכל לראות במצב אמת את התמקמות הכוחות של היחידה המתאמנת לעשות תרגיל "אדפטיבי" (להתאים את התרגיל למצב בשטח) אשר ימצא את יכולות היחידה המתאמנת.
אנשי הדרכה ביחידות ההדרכה (למשל בבסיס צאלים, מל"י) יכולים להיעזר ברפן לתכנון האימונים והשליטה של בקרי ההדרכה באימון.

דוגמה נוספת, אם נרצה לתחקר תרגיל צבאי עם פריסת כוחות בשטח בעזרת הרחפן נוכל, בעזרת הגדרה מדויקת של מטרות האימון, להטיס רחפן מעל האימון אשר יוכל לצלם תמונות סטילס או סרטוני וידאו. את הצילום ניתן לערוך מהר באופן יחסי ולהשתמש בצילומים בשלב התחקיר. אחד האתגרים הגדולים ביותר בביצוע תחקיר הוא העובדות. כאשר אנו עושים תחקיר אנו קודם כל מנסים לברר את העובדות. היום מערכות הקשר מקליטות את השמע ולכן ניתן להבין מה התנהל בקשר. בזכות שימוש ברחפן נוכל לאפשר למתחקר לראות את תמונת המצב המדויקת ובכך להשלים את העובדות המלאות באירוע. . בזכות זה נוכל לבצע תחקיר של "רצוי אל מול מצוי" ובכך להגדיל את הסיכוי להבין את הפער מכיוון שהעובדות יהיו מוצגות בפנינו באופן ויזואלי.  דוגמא נוספת לשימושי הרחפן היא ביצוע צילומים בהם נשתמש כחלק מתהליך פיתוח ההדרכה בשיטות למידה שונות כגון: שימוש בתמונות\וידאו בלומדות (כלי ללמידה עצמי), הטמעת הצילומים במצגות או הטמעת הצילומים בכרטיסיות לסדנא או דיון.

דרך נוספת שניתן לעשות בה שימוש ברחפנים היא צילום על מנת לייצר מודל תלת מימד. בטכנולוגיית תלת מימד ו-Virtual reality  אנחנו צריכים "למדל" את האובייקט שאנחנו רוצים לבנות לו "עולם" וירטואלי. בחלק מהמקרים ניתן לעשות זאת על ידי שימוש בציור ואנימציה אך במקרים אחרים יש צורך בתמונות אמיתיות.

כאשר אנחנו רוצים לאמן גוף מסוים להתמודדות עם מצבי חירום, למשל רעידת אדמה ואירוע הרס ביישוב מגורים, מאתגר מאוד לתרגל את מצב החירום מכיוון שהיכולת לדמות את האירוע למצב אמת ובזכות זה להרוויח את רצינות הלומד היא מוגבלת.

בעזרת שימוש ברחפנים ניתן לצלם שכונות שלמות ובניינים גבוהים ואת התמונות הללו "להפוך" לתלת מימד. במצב זה נוכל להכניס את הלומד לעולם וירטואלי אשר יאפשר ללמוד לחוות את אירוע החירום בצורה האמיתית ביותר ובסביבה האמיתית שאנחנו רוצים שהוא יכיר בתרגול, כולל שימוש בסאונד, אפקטים, רעד ועוד.
האפשרות "להנגיש" חומרים בטכנולוגיית תלת מימד שיפרה רבות את רמת ההדרכה הקיימת אך עד היום ברוב המקרים מדובר על שימוש ב- 3D לתרגול מיומנויות או הסברים טכניים בעוד שהרחפן מוסיף נדבך נוסף – האפשרות למדל אזורים גדולים בלי צורך באנימציות מורכבות אשר מייקרות את פיתוח ההדרכה.

לסיכום, בעולם ההדרכה, אנו רוצים לאפשר ללומד לתרגל כמה שיותר על מנת להטמיע את הידע ולעמוד במטרות הלמידה. שימוש ברחפנים, הזמינות שלהם והיכולות המשופרות, מגדיל עבורנו את סל הכלים המאפשרים תרגול גם במצבים שבהם לא ניתן לייצר תרגיל אמיתי ("חי").

אנו זוכרים כי הרחפן הוא האמצעי ולא המטרה של הלמידה אך תרגול מצב אמת והיכולת להגיע "לגבהים" חדשים בהחלט פותח עולם אפשרויות רחב שלא היה קיים ללא הרחפן.

***

הכותב הוא מנהל תחום פיתוח הדרכה, קווליטסט ישראל