נבחרי השנה של כותבי ישראל דיפנס: המוסד למבצעים בלתי פוסקים

לרגל ראש השנה, כותבי ישראל דיפנס בחרו באיש או בארגון שלדעתם "עשו" את השנה החולפת. עמיר רפפורט בחר במוסד למודיעין ומבצעים מיוחדים. פרויקט מיוחד

נבחרי השנה של כותבי ישראל דיפנס: המוסד למבצעים בלתי פוסקים

ראש המוסד יוסי כהן (צילום: תמיר ברגיג, יח"צ)

תשע"ח מיצבה את המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים כזרוע מבצעים בלתי נלאית. גולת הכותרת של השנה היא המבצע להבאת מסמכי הגרעין האיראניים לישראל, כמובן. אבל, זה ממש לא הכול: הרוב המוחלט של המבצעים מסביב לגלובוס הוא חשאי. עדיין.

במידה רבה, המוסד מודל תשע"ח הוא בדמותו של הראש, יוסי כהן, איש מבצעים ברמ"ח אבריו. כהן פרח בימיו של מאיר דגן, שמינה אותו לראש אגף, ובהיבט המבצעי הוא עושה הכול כמוהו, בהבדל אחד: דגן ז"ל קיבל ארגון קטן יחסית, הגדיל את מימדיו מאוד, והפך אותו לחוד החנית במאמץ נגד הגרעין האיראני.

כהן כבר לא צריך להגדיל את הארגון הלא קטן. הוא גם ממעט בשינויים מבניים, אחרי שינויים רבים שעשה קודמו, תמיר פרדו. השינוי היחיד של כהן קשור לאופן הפעלת המבצעים, כמובן. הוא גם נתן הוראה לקצר בצורה דרמטית את משך הזמן של עבודות המטה. המסר שלו: פחות דיבורים, יותר מעשים.

כמו דגן, כהן רואה לנגד עיניו בראש ובראשונה את איום הגרעין האיראני. בין היתר, המוסד פועל בכל דרך להשיג מידע ש"יפליל" את האיראנים כמי שממשיכים לחתור לפצצת גרעין. הדיפלומטיה היא המשך המאבק נגד הגרעין בדרכים אחרות. המידע המודיעיני מועבר גם לארה”ב ולמדינות ידידותיות אחרות. לכן, ביטול הסכם הגרעין על ידי הנשיא טראמפ הוא גם הישג של המוסד.

כמובן, שהמוסד רחוק מלהיות ארגון של דיפלומטים. התקשורת העולמית מייחסת למוסד הישראלי התנקשויות במומחי גרעין ואנשי טרור מאיראן ועד לחמאס, מאסיה דרך סוריה ועד לאירופה. גם על חיסולים ישראל אינה לוקחת אחריות, אז אין לדעת.

צה"ל חשף ערב ראש השנה כי בוצעו 200 תקיפות כנגד יעדים איראניים בסוריה. מבחינה מודיעינית, המוסד שותף גם בזה.

ומה הלאה? גם שנת תשע"ט תהיה שנת מבצעים עמוסה למוסד.

לכתבות נוספות בפרויקט:

עמי רוחקס דומבה בחר בשר הביטחון אביגדור ליברמן

תא"ל (מיל') אפרים לפיד בחר באל"מ רועי לוי

תא"ל (מיל') חנן גפן בחר בחוקרי המודיעין וחיה"א

דן ארקין בחר באלביט מערכות

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל בחר בבני ובנות המכינות הקדם צבאיות

אולי יעניין אותך גם