ההצעות למכרז רחפן 'עוז' הוגשו. בין המגישים, יבואני רחפנים סינים

שבע חברות הגישו הצעות למכרז הרחפנים הזולים של צה"ל שהיקפו יכול להגיע לכ400 מערכות. בין המציעים, גם יבואני רחפנים סינים

מכרז רחפן 'עוז' המנוהל על ידי מנהלת המל"טים במפא"ת הוא מכרז משותף עם מנה"ר וכולל את שלב הפיתוח והרכש. משרד הביטחון כהרגלו אינו מתחייב לרכש גדול מהחברה הזוכה כאשר היקף הרכש עומד על עשר מערכות ועוד 400 מערכות כאפשרות הרחבה. אם המשרד יהיה מרוצה.

באופן פרדוקסלי, למכרז שמהותו רכש רחפן ישראלי ניגשו יבואני רחפנים סינים. נזכיר שהיום צה"ל ושירותי ביטחון נוספים מתבססים בעיקר על רחפנים סינים של חברת DJI. במפא"ת חוששים מריגול סיני אחרי פעולות צה"ל היות ורחפני DJI הם מוצר סגור. המטרה ברחפן 'עוז' הייתה לפתח רחפן מורכב / מיוצר בישראל עם בקרה על רכיבי התקשורת וההצפנה, ועל הדרך לתת כסף לתעשייה ישראלית ולא ליבואן.

בין החברות שהגישו הצעות אפשר למצוא את רפאל [לא ברור עם איזה רחפן], תעשייה אווירית [לא ברור עם איזה רחפן], אלביט מערכות [על בסיס מוצרי פליינג פרודקשן], אירוסנטיאל ועוד שני יבואני רחפנים סינים ויצרן ישראלי נוסף. מחיר הרחפן אמור להיות זול. ככל הנראה בין מחירי DJI למחירי רחפן 'צור' בו זכתה אלביט. התצורה צריכה להתאים למכנה משותף רחב ככל הניתן בצה"ל.

אמנם טרם ברור מי יזכה במכרז, אולם ההערכות הן כי אלביט נחשבת מועדפת בשל זכייתה במכרז רחפן 'צור'. עבור משרד הביטחון יש יתרון באותה מערכת הפעלה ואותו קו לוגיסטי (אחידות משקית). אם אלביט תזכה גם ב'עוז', ניתן לנחש כי היא תחליט לרכוש את פליינג פרודקשיין בצורה מלאה לאור תפיסתו של בוצי את חשיבות השליטה בשרשרת הערך של המוצר.  

ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה.