נתניהו מקדם עסקי ביטחון במדינות הבלטיות

"אנו כבר משתפים פעולה במספר תחומים הקשורים לביטחון והגנה. גם כאן אני חושב שנוכל לעשות עוד הרבה. דנו בכך ברמת פירוט מסוימת ואני מאמין שיש עוד שנוכל לעשות", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם ראשי הממשלות של המדינות הבלטיות

נתניהו מקדם עסקי ביטחון במדינות הבלטיות

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

 

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם ראשי הממשלות של המדינות הבלטיות, ראש ממשלת ליטא סקוורניאליס, ראש ממשלת אסטוניה רטס וראש ממשלת לטביה קוצ'ינסקיס, לאחר מפגש הפסגה:
 
"זאת הזדמנות מצוינת ליצור התחלה היסטורית. זהו הביקור הראשון של ראש ממשלה ישראלי למדינות הבלטיות, לליטא. יש לכך משמעות גם במובן ההיסטורי. העבר של העם היהודי, הקהילה שהיתה פה הושמדה, היא הוקמה מחדש במדינה היהודית שכעת באה לכאן לדמוקרטיות שנוסדו מחדש בקבוצה הבלטית. כולנו דמוקרטיות קטנות אך לעמים שלנו יש רוח ענקית. אנו מחויבים לחופש ולחירות. אנו מחויבים לאחוז בעתיד, ואני חושב שנוכל לאחוז בו בצורה טובה יותר ביחד.
 
אני שמח שראשי הממשלה קיבלו את הזמנתי לקיים את המפגש הבא של ה-B3 בירושלים. נרצה לחזק את המשמעות של עסקים, טכנולוגיה ומדענים בלטיים. אני חושב שכאן העתיד שלנו.
 
דנו בשני נושאים עיקריים. הראשון הוא תחום החדשנות. העתיד שייך למי שמחדש. בישראל, באסטוניה, בלטביה ובליטא קיימים כוחות אינטלקטואליים אדירים. אם נאחד אותם לטובת פרוייקטים מסויימים, ויש לנו מספר רעיונות ברורים, נוכל להאיץ את ההתקדמות של העמים שלנו ולהיות בחוד החנית של תעשיות מסויימות, אפילו תעשיות חדשות שאנשים טרם מימשו. דוגמה אחת היא סייבר ויש דוגמות נוספות, לייזרים או ממשל זמין, שבתחום זה ובתחומים רבים חלה התקדמות יוצאת מן הכלל במדינות הבלטיות ואני מעריך את זה.
 
נוכל להיות בחוד החנית. העובדה שאנו קטנים, אינה אומרת שלא נוכל להיות גדולים. אם נמקד את האנרגיות שלנו בטכנולוגיות העתיד, ונרתום את הכשרונות של אזרחינו - נוכל להיות גדולים מאוד. זה התחום הראשון.
 
התחום השני הוא ביטחון. אנו כבר משתפים פעולה במספר תחומים הקשורים לביטחון והגנה. גם כאן אני חושב שנוכל לעשות עוד הרבה. דנו בכך ברמת פירוט מסוימת ואני מאמין שיש עוד שנוכל לעשות.
 
אני מבקש, ללא בושה, את עזרתם של ידידיי כאן בתיקון של מה שלדעתי הוא עמדה מעוותת על ישראל באיחוד האירופי. איני מתכוון למדינות האיחוד. את זה אנו עושים בעצמנו, עם כל מדינות אירופה קטנות כגדולות, אני מדבר על הארגון עצמו. שוחחנו על מספר דרכים שבהן נוכל לקדם הבנה רבה יותר.
 
אחד הנושאים שלדעתי אינו מובן לגמרי הוא איראן. הסכם הגרעין עם איראן איים גם על אירופה, משום שהוא לא ממש בלם את המירוץ להשיג נשק גרעיני. למעשה, הוא אפשר לאיראן לעסוק בהעשרת אורניום בצורה בלתי מוגבלת. בתוך מספר שנים זה היה מוביל אותם לא לפצצה גרעינית אחת אלא לארסנל גרעיני שלם. באותו הזמן, הוא הכניס לאיראן מיליארדים של דולרים שאותם ניצל המשטר כדי לדכא את עמו בתוך איראן, שסובל תחת משטר העריצות, וכמובן כדי להרחיב את ההשתלטות האיראנית במזרח התיכון - בעיראק, בסוריה, בתימן, בלבנון ובמקומות רבים אחרים.
 
אני חושב שההחלטה מאתמול של האיחוד האירופי להעביר לאיראן 18 מיליון אירו, היא טעות גדולה. זה כמו כדור רעל לעם האיראני ולנסיון לבלום את התוקפנות של איראן באזור ואת הטרור שלה מחוץ לאזור.
 
איראן ניסתה לבצע התקפת טרור על אדמת אירופה רק לפני שבועיים, בזמן ששר החוץ האיראני נפגש עם מנהיגים מאירופה. זה לא ייאמן.
 
אני חושב שמתן כספים למשטר הזה, בזמן הזה, זו טעות גדולה ויש לעצור זאת. לאן ילך כל הכסף הנוסף? הם לא ינצלו אותו לטובת פתרון בעיית המים של איראן, הוא לא יסייע לנהגי המשאיות האיראניים. הוא ילך לטילים ולמשמרות המהפכה באיראן, בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון.
 
אני חושב שיש לשנות את זה. על כל המדינות לפעול יחד כדי לחדש את הסנקציות על איראן, כדי להפעיל עליהם לחץ על מנת שיפסיקו את התוקפנות ויחדלו מפעילות הטרור שלה. 
 
אני מאמין שהיה כאן לא רק מפגש של מוחות אלא גם מפגש של הלבבות. במקום הזה אירעה ליהודים טרגדיה שמהדהדת עדין עבור העם שלנו וגם עבורי באופן אישי. משפחתי הגיעה לפני מאה שנים מליטא אל מה שהיום היא מדינת ישראל. אך אין כאן אדם שאינו מבין את עומקה של הטרגדיה הזאת.
 
אנו מאוד מעריכים את העובדה שהממשלות כאן נקטו עמדות נחרצות הן בשיפוץ אתרים יהודיים והן במאבק באנטישמיות באופן נחוש וברור כל כך. זה גם חלק מהידידות ההולכת ומתעצמת בינינו.
 
אני חושב שהפגישה הזאת היתה מאוד מוצלחת בכל המובנים, ואני מקווה שנמשיך אותה, כפי שאומרים אצלנו, בשנה הבאה בירושלים".
 

אולי יעניין אותך גם