מעבר מיתר: 12,000 פועלים פלסטינים ביום. ארבעה שוטרים מאבטחים

http://www.maavarim.mod.gov.il/Heb/CrossingPoints/Pages/Meitar.aspx?ItemId=11

בדיון של ועדת המשנה לאיו"ש בראשות ח"כ מוטי יוגב, נידון הטיפול במעבר מיתר. יוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברון אמר: "המדינה החליטה להוסיף כל שנה 20-30% פועלים פלשתינית שיעבדו בישראל, והתשתיות אינן מתאימות להיקפים הגדלים האלה. חייבים להפריד בין כלי רכב לאנשים, ועד אז לספק פתרונות ביניים. חסר כוח אדם של שוטרים. היום עוברים במעבר בכל יום 12,000 פועלים פלשתינים. דמיינו לעצמכם 12,000 אוהדי קבוצת כדורגל יוצאים מאצטדיון דרך שער אחד, והם לא האוהדים שלי אלא של הקבוצה היריבה. האם הייתם מסתפקים בארבעה שוטרים כדי להבטיח את שלום הציבור?"

ח"כ מוטי יוגב: "הוועדה דורשת להציב מתכנן למעבר מיתר ולהקצות כסף תכנוני. מתוך זה להתחיל לבצע מפרץ להורדת הפועלים ושרוול למעבר בטוח שלהם. זה לא מיליונים. זו נקודת תורפה. כולנו בעד שיותר פלשתינים יתפרנסו, ולעבור ממחסומים למעברים. במעברים אחרים הגענו להישגים נפלאים. התשתית חייבת להיות מתואמת לכמות האוכלוסייה שעוברת בה. זה win win לכל תושבי האזור, מחשבה על כולם כבני אדם".

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, סקר בפני ועדת המשנה את התקדמות כל פרויקטי התחבורה באיו"ש: "במעבר קלנדיה כביש נת"צ בעבודה. עד סוף השנה יסתיים. להשלמת הפרויקט יהיו מגרשי חניה מוסדרים לכלי הרכב הפרטיים והמשטרה תשתלב, שניתן יהיה לגרור מי שחנה שלא כחוק. פרויקט שיקוע קלנדיה אמור לתת מעבר ממזרח למערב, כולל הזזת מחנה צבאי. המכרז הושלם. קבלת היתר בניה בזמן הקרוב. יקח שנה וחצי. הפרויקט מתוקצב במלואו".

"עוד שני כבישים חשובים – עוקף אל ערוב ועוקף חווארה. עוקף חווארה קצת יותר מתקדם. יועמ"ש איו"ש אמור לתת חוות דעת בעניין הפקעות, שתאפשר הפקעת קרקע פרטית. התוואי אושר לפני 15 שנה. יבוצע על ידי משרד הביטחון. במקביל לקבלת חוות הדעת, עובדים על קבלת היתר בניה. אני מעריך שעד סוף השנה נתחיל בעבודות. מתוקצב במלואו".

"בכביש אל ערוב יש שתי בעיות: ביטחונית – הדרישות הביטחוניות רודדו והעלויות עכשיו הרבה יותר נמוכות, ולא אמורות להכביד. בעקבות התכנון המפורט נוצרו גם קשים טכניים. הפער 30-50 מיליון ₪. עמדנו על הפרדה מפלסית בכביש של ארבעה מסלולים – לצאת מצומת גוש עציון עד לאחר מחנה אל ערוב, כשהכביש הקיים היום יהיה מתחת לכביש החדש. גם פה יש בעיית הפקעות".

אושרית קלפוס, משרד התחבורה: "התקציב שלנו לכביש הזה הוא 250 מיליון. אם יש אלמנטים של ביטחון שמייקרים את הכביש, שמשרד הביטחון יממן".

ישראל אפריאט, קמ"ט תחבורה במשרד הביטחון: "צומת ברוכין, בה נהרג אדם בשבוע שעבר אינה תקנית. הצומת עדיין בתכנון. אני מעדיף שתהיה שם כיכר". יו"ר הוועדה, מוטי יוגב: "ראש המועצה יוסי דגן ממליץ לא ללכת על המצוין. יש שם ירידה תלולה וכיכר תחייב מילוי ותימוך. יהיו בעיות סטטוטוריות ועלויות גבוהות. אם ילכו על פתרון יותר פשוט, מע"צ תוכל לבצע כבר ב-2019 בלי בקשות ייחודיות מהאוצר, ונציל חיים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית