"בלון ההתנקשות" בנשיא ונצואלה

על פי סרטונים ופרטים שפורסמו בכלי התקשורת בוונצואלה, נשיא המדינה מאדורו, שרד ניסיון התנקשות שבוצע כנגדו תוך שימוש ברחפנים נושאי מטעני חבלה. מאיר גרשוני מצביע על מספר סימני שאלה שעולים מצפייה בחומרים ומניתוח התנהלות הנשיא ומאבטחיו. מאמר מיוחד

"בלון ההתנקשות" בנשיא ונצואלה

מאדורו ומאבטחיו במקום הפיגוע (צילום: AP)

נשיא ונצואלה, ניקולס מאדורו, שרד ניסיון התנקשות שבוצע כנגדו לכאורה ביום שבת 4 אוגוסט 2018, בעת שנשא נאום במצעד צבאי לציון חגיגות יום השנה ה-81 למשמר הלאומי. על פי דיווחים רישמיים של ממשלת וונצואלה, שני רחפנים נושאי מטעני חבלה, חגו מעל במת הכבוד והתפוצצו בסביבת פמליית הנשיא במהלך נאומו.

עם זאת, גורמים בשירותי הכבאות של ונצואלה ושלושה בכירים ששוחחו עם סוכנות הידיעות AP וביקשו לשמור על עילום שם טענו שמדובר בפיצוץ של בלון גז בדירה סמוכה למקום האירוע. בחינת הסרטונים והפרטים שפירסמו אמצעי התקשורת מהאירוע, מעוררת תמיהות, בהתייחס לאמינות הצהרותיהם הנשיא מדורו ובכירי הממשל לגבי מקור הפיצוץ (רחפני נפץ) והגורמים העומדים לכאורה מאחורי ה"פיגוע" ("מפגעים בשליחות ממשלת קולומביה"). אף עולה תהיה אם אכן היה זה פיגוע.

סימני השאלה מתעוררים החל מבחינת התנהגותו של הנשיא עצמו וחברי פמלייתו בתגובתם המיידית בהישמע הפיצוץ והמשך בתגובת צוות האבטחה של הנשיא. מבחינת כיוון המבטים של העומדים על הבמה עולה שהפיצוץ נשמע מכיוון חזית בימת הכבוד ובמימד הגובה, כך על פי תגובות אשת הנשיא וחלק מפמליית המכובדים סביב הנשיא, אשר הסתכלו כלפי מעלה. הנשיא עצמו חדל אמנם מנאומו, אך נראה אדיש למדי תוך שהוא מביט כלפי מעלה ונותר נטוע במקומו ככל חברי הפמליה סביבו.

אנשי האבטחה של הנשיא אשר היו בסמוך אליו ובטווח קצר ממנו, הגיבו בחוסר החלטיות, על גבול האדישות ובאיטיות מדהימה כשהם צועדים לכיוונו ומקיפים אותו. כעשר שניות עוברות מרגע הפיצוץ ועד לרגע שמגיעים שני המאבטחים הראשונים אל הנשיא ופורסים יריעות מיגון בליסטי חוצצות בין הנשיא לחזית הבימה בעוד המאבטח השלישי פתח מטריה להסתרת הנשיא מכיוון הבנין השולט על הבימה (וכי לא היה הבניין הזה אמור להיות סרוק, נשלט ומאויש על ידי אנשי האבטחה מלכתחילה!), כאשר מאבטחים אחרים ובתוכם מי שנראה כראש צוות האבטחה נעמדים סביבו ונותרים לעמוד זמן רב ומשמעותי, כנטולי כושר החלטה, במקום האירוע עצמו, איזור מאוים ומסוכן המחייב פינוי מיידי.

מהירות ואיכות התגובה של המאבטחים ופעולותיהם בעקבות הפיצוץ חובבניות בכל קנה מידה. העובדה שהנשיא נותר לעמוד במקומו מבלי שהמאבטחים דאגו בראש וראשונה לחצוץ בינו לבין מקור האיום והקהל, ומבלי לפנותו מיידית מהזירה או לכל הפחות להשכיבו במקום, מותירה תחושה כאילו היה זה תרגול. וגם כתרגול עולות ממנו הערות קשות לתפקוד צוות האבטחה.

חיזוק לסימני השאלה מתקבל גם מהיעדר ממצאים תומכים לגירסת השלטון והתקשורת הרשמית בונצואלה, לפיה הפיצוץ נבע מרחפני נפץ. פצצה הנישאת על רחפן מרסקת קודם כל את הרחפן עצמו. ברם, לא נמצאו שרידי רחפנים בזירה וסביר להניח שאם היו כאלו הם היו מוצגים במסיבת העיתונאים, שהתקיימה בניצוחו של שר הפנים. בנסיבות המסתמנות מהאירוע, לא בטוח שנופתע אם עוד יוצגו "שרידים" כאלו. יצוין כי ב-6 לאוגוסט פורסם בוונצואלה סרטון וידאו בו נראה רחפן המתפוצץ באויר, אך זאת ללא כל אפשרות לשייך אותו לאיזור האירוע ולקשור אותו לנסיון הפיגוע.

הדירה, מכיוונה נשמע הפיצוץ, (ועל פי גרסת שירותי הכבאות כאמור הפיצוץ התרחש בתוכה), נמצאת בקומה גבוהה בבנין סמוך, נראתה מפויחת כלאחר פיצוץ עז. סימני שריפה גדולים ניכרים בשני חלקים נפרדים בקומת הדירה, ועשן מתאבך מבעד לסורגים של אחד החדרים הפונים לחזית. ניתן אמנם לטעון שפיצוץ המטען גרם לכך, אך אין זה סביר שמטען שנישא על ידי רחפן הוא שגרם לפיצוץ בעוצמה כזו שעיקר עקבותיו שריפה והדף. מה גם שלאור הימצאות סורגים שלמים בכל פתחי הדירה לא מובן כיצד דווקא פנים הדירה נפגע באורח קשה כל כך.

שעתיים לאחר ה"פיגוע" מיהר שר הפנים לכנס מסיבת עיתונאים בה בישר על מעצרם של שישה טרוריסטים - מתנקשים שלקחו חלק בפיגוע. האם מדובר ביכולת מודיעינית וחקירה מרשימה או כושר תעתוע מרשים לא פחות.

גם הנשיא שנשא נאום חריף אחריו, האשים את נשיא קולומביה כמי שעומד מאחורי נסיון החיסול. אמנם הוא לא עמד בפיתוי לכתור לעצמו כתרים על קור רוחו ושליטתו במצב, אך כאשר בוחנים את התנהגותו האדישה של מדורו בזמן ה"פיגוע" לאשורה, לא קור רוח היה כאן כי אם אדישות. קשה ליישב את הסתירה בין התנהגותו הנינוחה אל מול חומרת האירוע אשר כוון לתפיסתו לרצוח אותו. לכל הפחות היינו מצפים לראות פעולה של אינסטינקט הישרדותי.  

מעל לכל ספק יש כאן לקח אחד, לא לגמרי חדש, והוא שהאפשרות לפיגוע באישים באמצעות רחפנים מהווה איום משמעותי ומאוד רלוונטית למתווה של אירוע פומבי, מתוכנן ומפורסם מראש, בשטח פתוח אשר מותיר בידי יריב המצויד ברחפנים כר פעולה נרחב.

איום זה מחייב ניתוח שטח נכון תוך התייחסות בין היתר לדפ"א זו ומתן מענה מתאים הן בפריסה נכונה של אנשי אבטחה, בהצבת מערכות הגנה נגד רחפנים ואף בשילוב התקנת אמצעי מיגון פיזיים מסוימים.

במקרה זה, סימני השאלה שהוצגו כאן בהתייחס להתנהגות צוות האבטחה כמו גם הנשיא ופמלייתו, בצירוף הממצאים שהוצגו בתקשורת, כל אלו מחזקים את הספק אם היה זה נסיון התנקשות באמצעות רחפני נפץ, או בכלל, כלפי נשיא וונצואלה.

***

מאיר גרשוני, לשעבר בכיר בשב"כ ובעלים של חברת יעוץ לאבטחה

אולי יעניין אותך גם