"כי מלחמתה כה ארוכה"

צילום כריכה: יח"צ

תוספת חשובה לארון הספרים על ביטחון ישראל העמיד בימים אלה אלוף עמנואל סקל בספר מקיף (כ-450 עמ') "כי מלחמתה כה ארוכה". השם הולם מאד גם את נתיב המלחמות בהן לחם המחבר והוא כולל ניתוח מאה שנות מאבק על קיומה של מדינת ישראל, מגיבוש כוח המגן למדינה שבדרך, בתחילת המאה ה-20, ועד ההתמודדויות והאיומים שבפניהם ניצבת ישראל לקראת העשור השלישי של המאה ה-21.

זה אינו ספר היסטוריה מקובל, אירועים, מקומות, זמנים ואנשים, אלא כלי עזר בידי מתעניינים בקורות הסוערות ממלחמת העצמאות עד "צוק איתן". הפרקים הראשונים מוקדשים לתיאור תפישת ביטחון בכלל ושורשיה של תפישת הביטחון הישראלית. בכל מלחמה מוצגים הרקע, המהלכים ותובנות ומסקנות. לאלוף ותיק ומנוסה כמו סקל יש, כמובן, גם ביקורת על מהלכים צבאיים. בעיקר בולטת ביקורתו על הרמטכ"ל אלעזר (דדו), שלא הבין לדעת סקל את קרב המגננה במלחמת יום הכיפורים מתוך פירוש לא נכון למטרתם של המעוזים בתעלה.

הספר כולל מראי מקום מתוך מאמרים וספרים שפורסמו על מלחמות ישראל ובכך מהווה מקור חשוב למתעניינים וללומדים. יש בספר גם מספר מפות, מרשמים ותמונות. חבל כי אין מפתח מפורט, אשר היה מעצים את התרומה החשובה של הספר לחוקרים.

***

"כי מלחמתה כה ארוכה", מאת אלוף (מיל') ד"ר עמנואל סקל, הוצאה פרטית, 2018

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית