"מחוץ לקופסה": ספר חדש על האלוף (מיל') אורן שחור

האלוף (מיל') אורן שחור ושר הביטחון לשעבר רא"ל (מיל') משה יעלון באירוע ההשקה (צילום: גלי מרגלית)

באירוע חגיגי הושק ספרו של עו"ד ד"ר חיים משגב, על האלוף (מיל') אורן שחור. שחור, אשר מילא תפקידים רבים במהלך שירותו הצבאי, היה בין היתר קצין מודיעין ראשי, ובתפקידו האחרון כיהן כמתאם פעולות הממשלה בשטחים. יצחק רבין ז"ל, כראש ממשלה, פנה אליו לקבל את התפקיד, כחלק ממאמץ רחב, ליצור הבנות ואמון בדרך להסכם מדיני עם הפלשתינאים. אורן שחור נכנס לעובי הקורה ופעל רבות לצדו של הדרג המדיני, בדרך ל" אוסלו ב' ", עד אשר קרה הנורא מכל ויצחק רבין נרצח. אורן שחור המשיך בתפקידו זה גם לצדם של שמעון פרס ובנימין נתניהו.

הספר מפרט בלשון ברורה את אבני הדרך של אורן שחור במסגרת שירותו הצבאי. לאור ניסיונו הרב, אין הוא מסתיר את ביקורתו הנוקבת בנושאי הליבה של מערכת הביטחון. אורן שחור מסביר כי צה"ל מתחמק באופן תדיר מהפקות לקחים וחוזר על אותן טעויות הגורמות למחיר יקר בחיי אדם וללא לקיחת אחריות. זאת ואף זאת, צה"ל אינו מוכן דה-פקטו למלחמה העתידית ואינו משכיל להתאים את סדר הכוחות לאתגרים העתידיים. הוא מפרט את התובנות שחלק עם רב-אלוף דן שומרון, הרמטכ"ל ה-13 של צה"ל, על צביונו הרצוי של צה"ל, כצבא קטן וחכם אמיתי, תובנות שלדאבונו לא הטביעו את חותמן על המערכת. אורן שחור מטיל ספק בחיוניות מערך המילואים וקובע כי התקציב לשימורו גדול בהרבה מהתועלת, אם בכלל, של הפעלת כוחות המילואים.

הצלפותיו אינן מדלגות מעל עמיתיו לסגל הפיקוד הבכיר, שרבים מהם מחשבים את מסלולם בצבא מתוך אינטרס להשתלב בתפקידים מחוץ למערכת הצבאית, עם משכורת אזרחית מרפדת וגמלה צבאית נדיבה, לעתים תוך ניגוד עניינים מובהק.

הספר הוא כתב אישום חמור המציג את תופעת ה"שמור לי ואשמור לך" בצמרת הצבא ואת חוסר האונים של הדרג המדיני במקרים רבים, רבים מדי, בזירות העימות השונות, ובצורך החיוני לבדוק ולבקר את החלטות הפיקוד הבכיר ומערכת הביטחון. אורן שחור מטיל ספק בחיוניות מערך המילואים וקובע כי התקציב לשימורו גדול בהרבה מהתועלת, אם בכלל, של הפעלת כוחות המילואים. אורן שחור, כמי שחווה והשתתף בתהליך המדיני ומתוך היכרות עמוקה של הצד הפלסטיני,  מסביר, ללא כחל ושרק ומעומק ניסיונו, כי לרעיון שתי המדינות אין היתכנות מעשית והמשך השימוש בו אינו אלא זריית חול בעיני הציבור.

את כתב האישום האצור בין דפי הביוגרפיה הצבאית של האלוף שחור, ראוי לקרוא בעיון רב ובמיוחד כל מי שתפיסת הביטחון של מדינת ישראל קרובה לליבו ולשליחותו.

באירוע השקת הספר שנערך בסוף חודש יוני במרכז למורשת המודיעין בגלילות, השתתפו, משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, אילה פרוקצ'יה, שופטת בית-המשפט העליון (בדימ.) וד"ר יוסי ביילין, שר וח"כ לשעבר. ד"ר חיים משגב, כותב הספר, הנחה את האירוע שנחתם בדברי סיכום של האלוף שחור על ספרם המשותף.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית