"הדק חכם" מול עפיפונים

אירועי השבוע האחרון בדרום מצביעים על כך שישראל והפלסטינים עלו באופן סופי על המסלול להתנגשות מלאה; החזון החדש של ישראל כמעצמת "מערכות נבונות"; והדילמה של ארה"ב בנושא מכירת מטוסי חמקן מדגם F-35 לטורקיה. הטור השבועי של עמיר רפפורט

מפריחי העפיפונים בגבול עזה (צילום: דו"צ)

בימים אלה משקיעה מערכת הביטחון הישראלית מאמץ בפיתוח "הדק חכם". אין מדובר באקדח מתוחכם כלשהו אלא בשם קוד לאחד מהפרויקטים היצירתיים של  משרד הביטחון, צה"ל והתעשיות הביטחוניות המובילות (בעיקר רפאל ואלביט מערכות, במקרה הזה).

הפרויקט כולו כאילו לקוח מעולמות של משחקי מחשב: הוא יאפשר ללוחמים בים, באוויר או ביבשה לסמן צלב על מטרות  שצצות בפתאומיות במסכי-מגע, ואז תבוצע תקיפה, שיכולה להגיע מכל מקום. בניסיון להסביר בפשטות את המערכת נהוג לקרוא לתהליך "מכרז מטרות": לא משנה מי הגורם שמזהה את המטרה בשטח ומניח עליה את ה"צלב" - כל גורם צה״לי שנמצא בסביבה (או אפילו רחוק) יכול לשגר אליה חימוש מאוד מדויק בתוך שניות. ההשמדה כמעט מובטחת.

בקרוב עשויים להתנסות לוחמים מצה"ל בחוויות ה"הדק החכם",  במסגרת תרגילי הקיץ הגדולים. ו"הדק חכם" הוא רק חלק משורה של מערכות לחימה על גבול הדמיון המפותחות בימים אלה, ורובן חסויות, מסיבות מובנות. ביחד עם מערכי הסייבר ושיטות יצירתיות לאיסוף מודיעין (הרבה יותר מקוריים מגיוס סוכנים כמו השר לשעבר גונן שגב - פרשה שחשיבותה התודעתית גבוהה אך נזקה הביטחוני שולי) – צה"ל נמצא בחזית הטכנולוגיה העולמית.

הבעיה הגדולה היא שהפלסטינים בעזה מציבים מול הטכנולוגיה המתקדמת ביותר נשק פרימיטיבי מאוד. כך, למשל, אחרי שצה"ל פיתח את "כיפת ברזל" כנגד הרקטות ה"טפשות", כרו הפלסטינים את המנהרות, שהיוו את הפתעת מלחמת "צוק איתן".

כיום, צה"ל כבר קרוב לחיסול תשתית המנהרות מעזה (עד לסוף השנה, לפי הנחיית הרמטכ"ל), אבל בינתיים יצאו לשדות אלפי משגרי עפיפוני התבערה ובלוני ההליום. צה"ל כבר הפעיל השבוע אש לעבר חוליות העפיפונים, (לאחר שקודם לכן שיגר רחפנים אל החוטים שלהם), אבל גם אם יימצא בהמשך מענה שלם למטרד הזה, יצוץ בזירה נשק פרימיטיבי חדש.

לכן, בקרב בין ה"הדק חכם" לעפיפון, מוטב לשים לב לתמונה הרחבה יותר: המשמעות הגדולה של אירועי השבוע האחרון (כולל התקיפות המסיביות של צה"ל בעזה וירי הרקטות לעבר שטח ישראל) היא שישראל והפלסטינים עלו באופן סופי על מסלול של התנגשות מלאה.

בהמשך לסיבובי האש של השבועות האחרונים, החמאס כבר אינו מבליג על תקיפות צה"ל או מאשים את הג׳יהאד האיסלאמי בירי לעבר ישראל. שני הצדדים פרסמו ביום רביעי הודעה משותפת שמשמעותה התחייבות לתקוף בישראל בכל פעם שישראל תתקוף בעזה.

מסלול ההתנגשות הזה, שסופו עדיין אינו ברור (אך סביר מאוד להניח, ששיאו נמצא עדיין לפנינו), מזכיר במידה מסוימת את מה שקורה בין ישראל לאיראן בסוריה: גם שם מחויבים שני הצדדים למדיניות סותרת, וסביר להניח שעוד לא נאמרה המילה האחרונה.

אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק אמר השבוע בכנס לכבוד  לוחמי תש"ח כי איראן ממשיכה לראות בסוריה מוצב קדמי שלה. ישראל, מצידה, מחויבת למנוע את ההתבססות שלה שם. לאור דברים אלה, מאוד יכול להיות ששני הצדדים בקונפליקט הסורי, איראן וישראל, רק משהים את העימות, כדי לא לעצבן את בעל הבית האמיתי בסוריה, הלא היא רוסיה, ששקועה כל כולה באירוח המונדיאל (סיכום בין ישראל לרוסיה לגבי השעיית התקיפות בתקופת המונדיאל, כביכול, פורסם השבוע בתקשורת העולמית).

המשך יבוא גם בסוריה וגם מול החמאס ברצועת עזה.

דילמת האי 

פתרון "מחוץ לקופסא" למצב בעזה יכול להיות גם מדיני, לא רק צבאי. אחד הרעיונות היצירתיים - להקים אי לפריקה וטעינה של סחורות וגם טרמינל נוסעים מול רצועת עזה - מובל על ידי משרד המודיעין (שהשר שלו, ישראל כץ, הוא, במקרה, גם שר התחבורה).

הקמת אי מלאכותי מול עזה במתכונת הזאת, יכולה להסיר מעל ישראל את טענת המצור, מבחינה בינלאומית. להלן עדכון לגבי הדיונים בסוגיית האי: צה"ל והמנהל האזרחי תומכים ביוזמה. בלהט. שר הביטחון ובעקבותיו הקבינט מתנגדים. בתוקף. כמובן, שעמדת השר והקבינט היא הקובעת.

 מערכות נבונות

בחזרה לטכנולוגיה על גבול הדמיון: ישראל ביססה את מעמדה כמעצמת סייבר עולמית במידה רבה בעקבות חזון של ראש הממשלה מתחילת העשור הזה. בנימין נתניהו הציג אז יעד להפוך את ישראל לאחת משלוש המדינות המובילות בעולם בתחום הסייבר, ובמידה רבה היעד הזה הושג.

באחרונה הציג נתניהו חזון חדש - להפוך את ישראל למעצמה עולמית, כלכלית וטכנולוגית, בתחום של "מערכות נבונות". מה זה בדיוק "מערכות נבונות" ואיך ישראל יכולה להוביל את התחום? באחרונה החלה עבודתה של ועדה שתכליתה להפוך את היומרה החדשה למציאות. בראשה עומדים פרופסור האלוף (מיל') יצחק בן ישראל, שגיבש את עקרונות המיזם הקיברנטי (הסייבר) לפני כשבע שנים, וד"ר אביתר מתניה, שייסד את מערך הסייבר הלאומי ועמד בראשו במשך שש שנים. המלצות המיזם החדש יוצגו לראש הממשלה על ידי בן ישראל ומתניה בתוך חודשים ספורים.

הדילמה הטורקית

וגם זה: בימים אלה ניצבת בפני ארצות הברית דילמה גדולה -  האם לספק לטורקיה מטוסי חמקן מתקדמים מסוג F-35 (כמו אלה שכבר נמצאים בשירות חיל האוויר הישראלי מאז סוף שנת 2016).

המטוסים הטורקיים הראשונים אמורים להיחשף בטקס גלילה ביום חמישי.

הדילמה לא פשוטה: מצד אחד, טורקיה הצטרפה לפרויקט המטוס העתידי כחברה מלאה בברית נאט"ו. מצד שני, תחת רג׳יב טאייפ ארדואן היא נחשבת כמי שחצתה לא פעם את הקווים. הבעיה הגדולה ביותר היא שהטורקים החליטו לקנות מרוסיה את מערכת ההגנה אווירית המתקדמת ביותר שלה, המכונה S-400. אם יחזיקו הן את הנ"מ הרוסי המתקדם והן את המטוס האמריקאי החמקן הם יוכלו לגלות את הפגמים של שתי מערכות הלחימה. האמריקאים מבינים זאת היטב,  ולכן, אין ספק שארה"ב תמצא את הדרך לסגת מהעסקה עם טורקיה. חוק בנושא שעבר השבוע בסנאט הוא, כנראה, רק השלב הראשון בדרך לכך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית