נתניהו טס לברלין לקדם את עסקת המל"טים?

https://youtu.be/2HQu6cRhSs8

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכנן לטוס בקרוב לגרמניה וצרפת. המטרה הרשמית של הפגישות היא לקדם את האג'נדה של ישראל להוצאת האיראנים מסוריה. עם זאת, בהקשר של גרמניה, ניתן להעריך כי נתניהו ינסה לקדם את עסקת המל"טים בין תעשייה אווירית לצבא הגרמנית בתווך איירבוס.

העסקה שמוערכת בהיקף כספי של מעל מיליארדי אירו אמורה לכלול חכירת מל"טים והפעלתם מבסיס חיל האוויר תל נוף בישראל.  

בעסקה הזו שלושה גורמים שאחראים על הקידום שלה. מפלגת הSPD, ג'נרל אטומיקס וגורמים מקצועיים בצבא. מפלגת הSPD לא רוצה מל"טים חמושים לגרמניה. אף שישראל לא מוכרת מל"טים חמושים, הטענה שהמל"טים מגיעים עם אפשרות לחימוש אם הלקוח ירצה ליישם זאת. הגרמנים לא חייבים לקנות חימושים מישראל, ואם הם רוצים מישראל, הם יכולים לקנות לקנות בעסקה נפרדת ולחבר לבד למל"ט.

ג'נרל אטומיקס האמריקאית רוצה לדחוק את תעשייה אווירית מחוץ לאירופה והיא מציעה לגרמניה מל"ט ריפר. מדובר במל"ט תוקף רשמית (האמריקאים לא מסתירים את התכונה הזו) שאומץ על ידי מדינות נוספות באירופה. הפיץ' של האמריקאים מתבסס על ניסיון מוכח בלחימה ואיסוף מודיעין וכן בתחזוקה זולה משותפת עם מדינות אירופאיות אחרות שמחזיקות באותו כלי. החברה גם מנסה לסנדל את העסקה באמצעות בית המשפט, בינתיים ללא הצלחה יתרה.

הגורם השלישי הוא הפרלמנט. מול הקולות של צבא גרמניה שרוצים את ההרון TP, ישנם קולות בפרלמנט שטוענים שלא צריך את ההרון TP למשימות מודיעין אלא מספיק הארכת ההסכם הקיים סביב מל"ט ההרון 1. מבחינת טווחי פעולה המל"ט מספיק לצבא הגרמני שגם ככה מתכוון לרכוש ב2025 ואילך מל"ט אירופאי שנמצא בפיתוח.

אין ספק כי הנסיעה של נתניהו בתזמון כזה לגרמניה יכולה לתרום לקידום העסקה של תעשייה אווירית. ביקורו יכול להוות משקל נגד מול העדר הקונצנזוס בין הפרלמנט לצבא בגרמניה, הבחישה של התעשייה האמריקאית, וההתנגדות של הSPD. ואין בכך פסול. פוליטיקאים, כולל ראשי מדינות ונשיאים מסביב לעולם עוסקים בקידום עסקאות ביטחוניות גדולות. בחלק מהמקרים, השיקולים הם גם פוליטיים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית