בסוף נשאר הפרוטוקול

ספרו של אריה זהר, מי שעבד 46 שנים במזכירות הממשלה, רוב השנים כמשנה למזכיר, לצידם של תשעה ראשי ממשלה (למעט בן-גוריון, שרת ואשכול), הוא מורה נבוכים לסדרי העבודה של הממשלה

בסוף נשאר הפרוטוקול

צילום כריכה: יח"צ

ספר של עובד מדינה בכיר על הארגון בו שרת הוא בדרך כלל מקור טוב לחוקרים אקדמיים ולאנשים המכירים את הארגון וסקרנים לקרוא תצפית של מנהל מוסמך. על רקע זה יש עניין רב לקרוא את ספרו של אריה זהר, מי שעבד 46 שנים במזכירות הממשלה, רוב השנים כמשנה למזכיר, לצידם של תשעה ראשי ממשלה (למעט בן-גוריון, שרת ואשכול). ספרו החדש, שיצא לאחר פרישתו של זהר לגמלאות בשנה שעברה, הוא מצד אחד מורה נבוכים לסדרי העבודה של הממשלה ומאידך גם הזדמנות לאמירות אישיות וביקורתיות של זהר על בעלי תפקידים בכירים ואף על התפקוד הממשלתי הכולל.

"בסוף נשאר הפרוטוקול" מאפשר הצצה אל סדרי עבודתה של הממשלה, ומציג את התמורות במעמדה וביוקרתה, את המעבר מסגירות מוחלטת ותחושה של קודש הקודשים לפתיחות כמעט מלאה, את התגברות כוחו של ראש הממשלה וגם את היוזמות לשכלול עבודת הממשלה והחלטותיה (שלא צלחו לרוב). זהו, כנראה, הספר היחיד בישראל המתאר את עבודת הממשלה במישור הקבינטי (להבדיל מפעילותם של משרדי הממשלה כ-GOVERNMENT), ומתאר את התהליך האבולוציוני שהתחולל לאורך השנים, עד למצב שבו מרבית הדיונים במליאת הממשלה רדודים וקצרים.

משפטי ביקורת רבים שכותב זהר על עבודת הממשלה זכו משך השנים לפרסום בתקשורת על ידי פרשנים וכתבים פוליטיים, אך יש להם משקל שונה כאשר הכותב היה בשר מבשרה של עבודת ראשי הממשלה והממשלה כולה. זהר כותב כי דיוני הממשלה אורכים היום כשעתיים, בעבר ארכו כארבע שעות. הסיבה היא שההחלטות החשובות באמת אינן מתקבלות בפורום זה. לעומת חולשתה של הממשלה מתעצם מעמדו של ראש הממשלה. במישור החקיקה הצליחו הקברניטים לקושש הסכמה סביב העלאת אחוז החסימה, צמצום מספר השרים וסגני השרים והגבלת הצעות אי-אמון בממשלה.

מאחר שאפיק זה מיצה את עצמו פנו הממשלות, בעיקר אלה בראשות נתניהו לאפיקים אחרים שעיקרם הגבלת סמכותו של בית המשפט העליון, העמקת הפוליטיזציה של השירות הציבורי ע"י מינוי "אנשי שלומנו", לחלק משרדים, לפצל משרדים, להעביר שטחי פעולה ממשרד למשרד, הכל כדי להבטיח שלטון ושרידות. לסיום האבחנה של אריה זהר במעמדו כ"עד מומחה" הוא כותב כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר משילות עמוק שאיש אינו יודע לאן יוליך...בעיצומו של תהליך הגדרה מחדש של היחסים בין הציבור לבין הממשלה, בין האזרח לבין נבחריו ובין הנבחרים לעובדי הציבור".

לסיכום, ספר עיון חשוב לחוקרים את המינהל הציבורי בארץ ולמתעניינים בתולדותיה של המדינה והשואפים לשפרה.

***

בסוף נשאר הפרוטוקול – על עבודת הממשלה ומזכירות הממשלה מאת אריה זהר, הוצאת ידיעות ספרים, 2018

אולי יעניין אותך גם