אלי בן מאיר: "המקל הכלכלי הכי אפקטיבי על איראן"

אלי בן מאיר: "המקל הכלכלי הכי אפקטיבי על איראן"

מתוך הכנס (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

"היחסים בתוך קהילת המודיעין יש מתח מובנה בין יחידות האיסוף למחקר. ההתפתחות של הטכנולוגיה החשיבות של יחידות האיסוף גדלה. מאידך על חשבון מה זה מגיע. מסיפור הכור הסורי עולה כי למחקר יש חשיבות רבה. זה נכון גם היום", כך אומר תא"ל (מיל') אלי בן מאיר, סמנכ"ל למודיעין וסייבר בקבוצת "שדמה", ומי שכיהן בעברו כקצין מודיעין ראשי ורח"ט מחקר. בן מאיר דיבר במסגרת שיחה "אחד על אחד" בנושא המודיעין בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה.

"את הכור הצגנו מספר חודשים בסמוך הערכת המודיעין השנתית. בהערכת המודיעין השאלה היא מה עושים עם זה לאחר מכן. בהקשר הכור הסורי, עלתה שאלה מה יעשו עם המידע. אחד האתגרים הוא לאתר את ידיעת הזהב. זה תהליך מחקר שארך כמה שנים. החשדות לגבי הכור הסורי היו בתקופתי. חלקן נשללו, חלקן לא. גם אני הייתי ספקן בהתחלה, אחרי חצי שנה השתכנעתי שאכן קורה משהו. היו גם הערכות משותפות עם ארה"ב ובריטניה לגבי הכור הסורי.

"אתה יכול לגלות אם זה כור, ואיפה הוא נמצא. אבל לגלות מה אסד יעשה בתרחיש כזה או אחר יותר קשה. האתגרים של המחקר הופכים להיות מורכבים יותר. תהליכי קבלת ההחלטות לא פשוטים לחיזוי.

"סיפור הגרעין האיראני לא דומה למקרה הסורי והעיראקי. זה לא נקודה אחת. התכנית האיראנית בנויה מעשרות אתרים. אין זבנג וגמרנו. זה לא הסיפור. אירן כמדינה מחזיקה יכולות יותר טובות מסוריה. גם לפני עשר שנים. איראן גם יותר רחוקה. 

"האם מנסים לטפל בחזון האיראני להיות מדינה גרעינית? לטפל בחזון זו דרך לא מאולצת. דרכי הפעולה לא צריכות לשכנע אותם לאהוב אותנו. אלא יותר לגרום להם לא לרצות להשיג נשק למרות השאיפה הגרעינית שלהם. המקל הכלכלי הכי אפקטיבי. סופו של משטר עריץ לרדת מההיסטוריה".

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות