משרד הביטחון רוצה להחליף את רחפני DJI ברחפן 'עוז'. פורסם מכרז לתעשייה

מדובר במכרז שני שמפרסם משרד הביטחון בנושא רחפנים לאחר רחפן 'צור' שבו זכתה אלביט מערכות. בצה"ל רוצים להשתמש ברחפנים גם לפעילויות עם סיווג ביטחוני גבוה יותר, ולצורך כך נדרשת רמת סמך מספיקה בהקשר ההצפנות

www.idf.il

משרד הביטחון פרסם לתעשיות ישראליות מכרז עם דרישות טכניות לרחפן בשם 'עוז'. מדובר במכרז שני שמפרסם משרד הביטחון בנושא רחפנים לאחר רחפן 'צור' שבו זכתה אלביט מערכות. פרסום המכרזים היה צפוי וכבר כתבנו עליהם לפני כשנה.

הפרויקט מנוהל על ידי מפא"ת ומתעכב כבר שנתיים לצורך איסוף דרישות מיחידות צה"ל השונות. כיום צה"ל מפעיל כ1000 רחפנים סינים של חברת DJI, והמטרה היא להחליף אותם ברחפנים ישראלים.

החשש העיקרי של מערכת הביטחון הישראלית נובע מהעדר הצפנה צה"לית. רחפני DJI אמנם זולים ויעילים, אבל הם כוללים הצפנה אזרחית והם נרכשים כקופסא שחורה. כלומר, הצרכן לא יכול לעשות שינויים במודולי התקשורת של הרחפן. אי לכך, הרחפנים משמשים כיום לפעילות בט"ש עם סיווג נמוך ופעילויות נוספות כמו פיזור הפגנות או סיכול עפיפונים בגבול עזה.

בצה"ל רוצים להשתמש ברחפנים גם לפעילויות עם סיווג ביטחוני גבוה יותר, ולצורך כך נדרשת רמת סמך מספיקה בהקשר ההצפנות. נזכיר כי פרסומים בארה"ב חשפו חשש כי רחפני DJI יכולים לשמש את הממשל הסיני לריגול במדינות זרות. טענה שהחברה הכחישה.

המכרז מתואם בין מפא"ת למנה"ר כך שלא אמור לצאת מכרז רכש נוסף. כלומר, החברה שתזכה בהליך הבחירה של מפא"ת, ממנה ירכשו הרחפנים. הצפי הוא שעלות רחפן תגיע קרוב לעלות רחפן של DJI באותה קטגוריית ביצועים. אחרת, יהיה קשה למשרד הביטחון להצדיק רכש של אלפי רחפנים בישראל.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית