הנשיא טראמפ הודיע: ארה"ב פורשת מהסכם הגרעין עם איראן

"הסכם הגרעין היה אמור להגן על ארה"ב ועל בעלות בריתה, אולם הוא איפשר לה להמשיך ולהעשיר אורניום. אם הסכם הגרעין יישאר במקומו - הוא עלול להביא לפריצת מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון", כך אמר נשיא ארה"ב. איראן בתגובה: "הפרישה אינה חוקית". מנהיגי אירופה קראו לאיראן להמשיך לעמוד בהתחייבויות שלה על פי הסכם הגרעין

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: AP)

ארה"ב פורשת מהסכם הגרעין עם איראן: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ הכריז כי ארה"ב פורשת מהסכם הגרעין עם איראן עליו אמר "זהו מנגנון רע, והוא מאפשר לאיראן לרמות". טראמפ המשיך ואמר כי המסמכים שהציגה ישראל הוכיחו כי טהרן המשיכה לחפש את הדרכים לפיתוח תוכנית הגרעין שלה.

"לא הייתה פעולה מסוכנת יותר של איראן מאשר הניסיון שלה לפתח נשק גרעיני. הסכם הגרעין היה אמור להגן על ארה"ב ועל בעלות בריתה, אולם הוא איפשר לה להמשיך ולהעשיר אורניום. אם הסכם הגרעין יישאר במקומו - הוא עלול להביא לפריצת מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון".

טראמפ המשיך ואמר כי "הסכם הגרעין לא מסייע לריסון פעילותה של איראן לערעור המזרח התיכון, וזה כולל את תמיכתה בטרור". טראמפ האשים את איראן ואמר כי "איראן היא תומכת הטרור הגדולה ביותר בעולם". לבסוף פנה לעם האיראני ואמר כי הוא מודע לסבל שלו "במשך 40 שנה האחרונות מידי הדיקטטורה השולטת במדינה".

ראש הממשלה נתניהו הגיב לנאומו של טראמפ ובירך על החלטתו ואמר כי "החלטת טראמפ נכונה ואמיצה, עם ישראל כולו צריך להעריך את ההחלטה החשובה של טראמפ לפרוש". שר הביטחון אביגדור ליברמן, אמר כי "הנשיא טראמפ, מנהיג העולם החופשי, אמר הערב למשטר האייתולות בקול ברור ונחרץ: עד כאן! איראן היא דיקטטורה התומכת ומממנת טרור ומוות בכל העולם. איראן בעצמה היא יישות טרוריסטית השואפת לנשק גרעיני. זהו צעד מנהיגותי אמיץ שבסופו נפול ייפול המשטר האיום והאכזר הזה".

ואילו באיראן כמובן מגנים את נאומו של טראמפ. לטענתם "פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין לא חוקית ומפרה הסכמים בינלאומיים". נשיא איראן רוחאני אמר בנאום מיוחד כי "ארה"ב מעולם לא עמדה בהתייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין".

מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה קראו לאיראן להמשיך לעמוד בהתחייבויות שלה על פי הסכם הגרעין, חרף החלטת השיא טראמפ לפרוש מההסכם. נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל פרסמו הודעה משותפת בנוסח זה, ונשיא צרפת הוסיף: "אנו מעודדים את איראן להוכיח איפוק בתגובה להחלטת ארה"ב". מיד אחרי כן צייץ מקרון בטוויטר: "צרפת מצטערת על ההחלטה. המשטר הבינלאומי של אי הפצת נשק גרעיני מצוי בסכנה".

בדברי פרשנות כותב העיתון "ניו יורק טיימס" כי הודעת הנשיא טראמפ יוצרת 'חוסר ביטחון' ביחסי ארה"ב עם בעלות בריתה באירופה כיוון שהאירופים נחושים בדעתם לדבוק בהסכם הגרעין עם אירא, ולכן מדברים על "התנגשות דיפלומטית וכלכלית" עם ארה"ב, אם יחודשו הסנקציות נגד איראן. הדברים אמורים גם לגבי עתיד יחסי ארה"ב עם רוסיה ועם סין.

סוכנות AP, ה'גארדיין' ו'ניו יורק טיימס' מדווחים כי בימים שלפני נאומו של טראמפ התקיימו התייעצויות קדחתניות עם אירופה, וזו אף הסכימה לפשרה משמעותית ומרחיקת לכת – להסכים לחידוש הסנקציות נגד איראן אם יתברר שאיראן רחוקה 12 חודשים מייצור פצצה גרעינית. אך הסכמה אירופית זו לא סיפקה את הנשיא טראמפ ואילו האירופים לא הסכימו לוויתורים נוספים.

האיחוד האירופי התכונן חודשים לתרחיש של יציאת ארה"ב מההסכם, אם כי לא בהצהרות פומביות אלא בניסיונות חשאיים לשכנע את הממשל האמריקני כי יציאה מההסכם פירושה סכנה למאמצי השלום במזרח התיכון. ג'ק סטרו, לשעבר שר החוץ של בריטניה, אמר כי האיחוד האירופי יכול להמשיך לסחור עם איראן בכך שיחסום סנקציות אמריקניות על בנקים אירופיים הסוחרים עם איראן. לדבריו, האיחוד האירופי יכול להעביר החלטה חוקתית במוסדותיו שתקבע כי סנקציות על חברות אירופיות הסוחרות עם איראן בטלות ומבוטלות.

אם יוטלו סנקציות פיננסיות  על איראן, יעמדו לרשות חברות אירופיות בין 90 ל-180 ימים להפסקת פעילותן באיראן. אם לא יעשו כן, ייחסמו על ידי המערכת הבנקאית האמריקנית. במקרה של סנקציות נפט, יידרשו מדינות אירופה ואסיה להקטין את יבוא הנפט מאיראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית