בריטניה: "בטעות השתמשנו בסוריה בטילים עם חימוש תרמו-בארי, פצצות דלק-אוויר"

דגם מוקטן של הכטמ"מ מדגם MQ-9 REAPER (צילום: AP)

משרד ההגנה הבריטי הודה כי בטעות שיגרו כטמ"מים בריטיים מדגם MQ-9 REAPER טילים עם חימוש תרמו-בארי בסוריה. מדובר בנשק קטלני רב-עוצמה, פצצות דלק-אוויר.

משרד ההגנה השיב בסוף השבוע לשאילתה על סמך חוק חופש המידע. בתשובה נאמר כי הכטמ"מים שיגרו 19 טילי HELLFIRE AGM-114N4  בסוריה בחודשיים הראשונים של שנת 2017. טילים תרמו-באריים מפזרים לאוויר חימושים קטנים המתפוצצים לפני שהטיל עצמו פוגע במטרה על הקרקע.

אחרי הפגיעה של טיל, מתפוצץ החימוש הנמצא בתוכו, וכך נוצרת תערובת של אוויר ודלק שמתפוצצת אף היא. חימוש זה ידוע כפצצות דלק-אוויר FAE. באתר DRONE WARS נאמר כי בראש הקרבי של הטילים ששיגרו הבריטים היו גם רסיסי אלומיניום שהתפוצצו יחד עם תערובת הדלק והאוויר.

השימוש בחימושים תרמו-באריים זוכה לביקורת קשה של ארגוני זכויות האדם וגם של גורמים במודיעין האמריקני. ארה"ב איננה מייצרת חימוש תרמו-בארי, בנימוק שזה נשק "אכזרי ומיותר". אך במלחמת עיראק הראשונה הודה שר ההגנה דונלד רמספלד שמסוקי 'קוברה' של חיל הנחתים השתמשו בחימושים כאלו במהלך הקרבות.

ארגון HUMAN RIGHTS WATCH מצטט מחקרים אמריקניים הטוענים שחימושים תרמו-באריים גורמים לנפגעים כוויות קשות, ונוסף לכך הם נפגעים קשות מנשימת דלק בוער, וכי  מדובר בחימוש קטלני כמו כל נשק כימי האסור בשימוש על פי אמנות בינלאומיות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית