מהלכים על חבל דק

העימות בין ישראל ואיראן סביב בניית הכוח האיראני בסוריה הולך ומסלים. גם רוסיה וארה"ב נמצאות במסלול התנגשות. אהוד עילם על המציאות המתוחה בגבול הצפוני של ישראל

מהלכים על חבל דק

צילום: דו"צ

ישראל מוטרדת מההיערכות האיראנית בסוריה בעיקר אם איראן תהפוך את סוריה לבסיס אש שלה, כמו בלבנון. איראן עשויה לפרוס בסוריה מערך של טילים, רקטות מדויקות וגם מל"טים חמושים שיוכלו להלום בשורה של אתרי מפתח בישראל בעת מלחמה.

אם איראן תצליח ותכה בישראל מסוריה - אז ישראל תכה בתוך סוריה, ואת זה רוסיה לא רוצה, בטח לא אם ישראל תכה באסד ישירות. ישראל רואה באסד כאחראי למתרחש בתוך סוריה, גם אם איראן תפעל משם נגד ישראל בלי אישור של אסד.

רוסיה עמלה קשות, וגם איראן, כדי להציל את משטרו של אסד מהמורדים בסוריה. איראן וסוריה לא ירצו כי ישראל תפגע (ובטח לא באופן קשה) בצבאו של אסד, מה שישראל יכולה לעשות די בקלות ובזמן קצר. זה מעניק לישראל אמצעי לחץ על איראן ורוסיה.

איראן, כולל בסוריה, היא אתגר משותף של ישראל ורוסיה. רוסיה ואיראן משתפות פעולה ביניהן אבל הן לא בעלות ברית טבעיות ויש הבדלי אינטרסים ביניהן, ולא רק בסוריה. הרי ברור כי היות והמורדים עומדים להיות מובסים אז יתחילו לבלוט ניגודי האינטרסים בין בעלות הברית של אסד, רוסיה ואיראן. כל אחת מהן רוצה להיות הגורם המשפיע הדומיננטי בסוריה. ישראל ורוסיה רוצות יציבות וסטטוס קוו בסוריה. נוכחות איראנית צבאית שם תערער זאת. לכן רוסיה וישראל צריכות לדחוק את רגלי איראן מסוריה.

ישראל לא הייתה מעורבות במלחמת האזרחים בסוריה כי ישראל לא ממש החליטה אם עדיף לה שאסד ישרוד או לא. ישראל בוודאי לא רצתה חוסר יציבות בסוריה ובטח לא שלטון איסלאמי רדיקלי שם. לישראל יש אינטרס שסוריה תהיה מדינה תחת שלטון יציב.

בעבר משטר אסד, כולל בשאר עצמו, ב- 2008, ניהל שיחות שלום לא ישירות עם ישראל. ספק רב אם מהלך זה יחזור על עצמו ואסד לא יהיה ידידותי לישראל, אך עדיין אפשר להגיע עימו להבנה, כפי שהיה עם משטר אסד בעבר. בין 1974 ל-2011, כלומר מתום מלחמת יום הכיפורים ועד תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, הגבול הסורי ברמת הגולן היה שקט לחלוטין, הגבול הכי שקט של ישראל, שקט יותר מגבולות עם מדינות בהן לישראל יש שלום, כלומר - מצרים וירדן.

אסד הצליח לשרוד, בעזרת רוסיה ואיראן וחיזבאללה, וכעת הוא רוצה לבסס את עמדתו ולהוכיח את עוצמתו. שימוש בנשק כימי עוזר לו להעניש, להרתיע ולדרבן את המורדים שנותרו בסוריה להיכנע או להימלט מסוריה. ישראל רואה בחריפות את השימוש בנשק זה, גם כי ישראל מוטרדת שתהיה לגיטימציה לשימוש בנשק כימי בהמשך גם נגדה. ישראל יכולה להרתיע את משטר אסד משימוש בנשק כימי כזה נגדה אבל עדיף לא שמלכתחילה נשק זה יחשב כלא לגיטימי.

יש לזכור כי אסד איבד את רוב הנשק הכימי שלו, בעקבות ההסכם שיזמו רוסיה וארצות הברית ב-2013 וזה חשוב מאוד. הייתה זו הוכחה כיצד שיתוף פעולה דיפלומטי בין שתי המעצמות צמצם במידה רבה בעיה חמורה מאד. יש לראות בכך סימן מעודד ויש לבצע זאת שוב, על מנת למנוע חיכוך ובוודאי הסלמה בין המעצמות לא רק לגבי סוריה. ישראל לא הייתה שותפה להסכם ההוא, אבל ההסכם הזה עזר מאוד לישראל כי הוא במידה רבה הסיר ממנה איום כימי שריחף מעליה במשך עשרות שנים.

ארצות הברית ממוקדת בסוריה בדאעש, שנחלש מאוד, ומה שנותר ממנו, מתרכז בעיקר במערב המדינה. רוסיה מעוניינת יותר בצפון מזרח המדינה, בגלל הנמלים ושדות התעופה שם. ישראל מעוניינת יותר בהשגחה על דרום מזרח סוריה, בגלל קירבה לגבול עימה. כך שכל אחד מעונין בחלק אחר בסוריה, מה שמסייע בצמצום חיכוך ביניהן.

ארצות הברית הלמה באסד ב- 14 באפריל 2018 אבל באופן מוגבל, כדי שזה לא יגרור אותה לעימות שהיא לא מעוניינת בו, בוודאי לא נגד רוסיה. מצד שני, ארצות הברית רצתה להבהיר לרוסיה כי יש לה נכונות להשתמש בכוח, כולל נגד אסד (כלומר נגד בעלי ברית של רוסיה), במקרים של שימוש בנשק כימי. ישראל רצתה בתגובה אמריקאית, במסגרת הרתעת השימוש בנשק כימי, בלי שישראל תהיה מעורבת בכלל, בטח לא ישירות. ישראל מן הסתם סייעה לאמריקאים במתן מודיעין על סוריה, עליה ישראל יודעת רבות בגלל סמיכות גיאוגרפית.

הדבר החשוב ביותר בסוריה הוא להימנע ממשבר ובוודאי הסלמה ביחסי רוסיה – ארצות הברית, שתי מעצמות בעלות עוצמה גרעינית אדירה. מלחמה (בוודאי כוללת) ביניהן יכולה לגרום לחורבן כה עצום, שיאפיל על כל מלחמה שאירעה אי פעם, ובמקרה הכי גרוע עלולה ליצור חורף גרעיני, ואולי אף להוביל להכחדת האנושות.

למרות הבדלי הדעות ביניהן, הן כאמור הוכיחו בעבר שהן מסוגלות לפתור בעיות חריפות בדרכי משא ומתן. לעתים אחת מהן מחליטה שיש לעשות שימוש בכוח, וגם אם עדיף להימנע מכך, זה לעתים בלתי נמנע, כפי שהיה בעבר ויהיה גם בעתיד. זה נסבל כל עוד זה בהיקף מוגבל ובעיקר לא מופנה ישירות אחת נגד השנייה. אסור בשום מקרה שתהיה התנגשות רבתי בין רוסים לאמריקאים, זה הקו האדום הכי חשוב, שאין לחצותו.

המשבר לגבי הנשק הכימי הסיח את הדעת מהחיכוך בין ישראל לאיראן בסוריה, וזה טוב לישראל כי איראן מאיימת לבצע תגמול נגד ישראל בעקבות תקיפות של יעדים איראניים בסוריה (כפי שאירע בבסיס 4T – תקיפה שיוחסה לישראל).

עם זאת, המשבר לגבי הנשק הכימי נראה שהסתיים כעת, עד שאסד יתקוף שוב עם נשק זה, בעוד שהחיכוך בין ישראל לחיזבאללה ואיראן בסוריה ימשך. הוא עשוי אף להסלים, ויש כבר מתח בין רוסיה לישראל לגבי תקיפות ישראליות בסוריה, למרות שרוסיה הבליגה על התקיפה, בהתרחשה ב-30 באפריל 2018 ויוחסה לישראל על פי מקורות זרים. יש צורך במשא ומתן בין ישראל לרוסיה בנידון כדי להגיע להבנות ולו לא רשמיות לגבי הגבלת הנוכחות האיראנית בסוריה, שהיא כשלעצמה נגד אינטרס של רוסיה ואסד וכמובן גם של ישראל.

אולי יעניין אותך גם