אקדח. אבל לא מעשן. דעה

מסיבת העיתונאים הייתה צריכה לחשוף 'אקדח מעשן'. חומר מודיעיני כלשהו שיוכיח, מעל לכל ספק, כי איראן מפתחת פצצה גרעינית בתקופת הסכם הגרעין. היא לא עשתה זאת, והאיחוד האירופאי לא קנה את המהלך הישראלי - אמריקאי

מסיבת העיתונאים שערך אמש (ב') בנימין נתניהו נועדה למטרה אחת - למנוע הארכה של הסכם הגרעין עם איראן ב12.5.2018. העיתוי של ביקור פומפאו בארץ וחשיפת המסמכים על ידי ראש הממשלה, כמו גם ההודעות העוקבות של נשיא ארה"ב ופומפאו עצמו כנראה לא מקרי. צריך להיות נאיבי מאד לחשוב שמדובר בצירוף מקרים. הערכה יותר סבירה תניח תכנון מוקדם של מהלך תקשורתי שנועד לחשק את המדינות האירופאיות שעדיין תומכות בהסכם.

וככזו, מסיבת העיתונאים הייתה צריכה לחשוף 'אקדח מעשן'. חומר מודיעיני כלשהו שיוכיח, מעל לכל ספק, כי איראן מפתחת פצצה גרעינית בתקופת הסכם הגרעין - קרי, בין אפריל 2015 ועד היום. ובכן, החומרים שהוצגו, על אף ההישג המודיעיני הטמון בהם , לא סיפקו אקדח מעשן לכך. במקום זאת, הם סיפקו רמת סמך גבוהה יותר למה שכבר ידוע - שאיראן פיתחה בעבר תכנית צבאית לפיתוח פצצה גרעינית.

תשומת לב כי כל ההתייחסות של נתניהו ופומפאו בהכרזות שלהם לגבי הפעילות האיראנית תקופת ההסכם נעשתה בעל פה, ללא תימוכין במסמכים, וידאו או תמונות. וכשאין אקדח מעשן, אנשים מטילים ספק. "לא ראיתי מההסברים של ראש הממשלה נתניהו משהו על אי-ציות, כלומר הפרה של איראן את מחויבויותיה הגרעיניות במסגרת העסקה [הגרעינית]", כותבים באיחוד האירופאי בתגובה למסיבת העיתונאים.  

תגובת האיחוד האירופאי לא מפתיעה. אמנם המידע שהוצג על ידי ישראל הוא בבחינת חשיפה מלאה [Full exposure] לתכנית הגרעין האיראנית, הליך שלא נדרש על ידי איראן בעבר ולא בוצע עד אתמול על ידי אף מדינה אחרת, אולם זה מאוחר מידי. חשיפה מלאה, אם הייתה נעשית טרם ההסכמה על ההסכם עם איראן הייתה משיגה את ביטולו. מדוע לא הוצג ב2015 מידע כזה? כנראה שלא היה בידי ישראל. ברגע שהושג בסוף ינואר האחרון לפי הפרסומים, ראש הממשלה מיהר להציגו לכל העולם.

שאלה נוספת היא מדוע אין בכל הארכיון האיראני שנתפס מידע עדכני מהשלוש שנים האחרונות. כנראה שהתשובה בגוף השאלה - זה ארכיון. וככזה, הוא מכיל מידע לגבי העבר שהאיראנים שמרו, בצורה רשלנית למידי יש לציין. מטבעו, ארכיון מכיל תיעוד של פעולות עבר, ולא של פעולות בהווה. מסמך עדכני לגבי תכנית הגרעין של איראן היה עושה את העבודה יותר מכל המצגת של רוה"מ. דואר אלקטרוני, תמונה, מכתב משהו. כנראה שאין כזה בארכיון שנתפס.

החומרים שפורסמו לראשונה אתמול ישמשו, אם ישותפו באמצעות ארכיון דיגיטלי שניתן לחפש בו, יוכלו לשמש למחקר שאלות סביב תכנית הגרעין האיראנית בעבר. כמו למשל מה היה הקשר בין איראן לצפון קוריאה בנושא, או בין איראן למדינות אחרות. מי היו ספקי תכנית הגרעין. אילו עוד טכנולוגיות פיתחה איראן במסגרת התכנית. האם הכור הסורי שהופצץ ב2007 היה שייך לתכנית הגרעין האיראנית. ושאלות נוספות.

אין ספק כי מדובר בהישג מודיעיני, אך בספק אם הוא יספיק להשיג את מטרתו המדינית - ביטול הסכם הגרעין מול איראן, לפחות מצידה של ארה"ב. אירופה כנראה לא השתכנעה מהמצגת אתמול.