האמריקאים ממשיכים בניסיונות להדיר את הספייק מהודו

בעוד עסקת הספייק מעוכבת בהודו בשל סיבות כלכליות לכאורה, עולה השאלה כיצד הצבא ההודי מתכוון להתמודד עם השריון הסיני והפקיסטני אם תפרוץ מלחמה. פרסומים קודמים בתקשורת ההודית מדווחים על מחסור גדול במלאי טילי נ"ט, כאשר מנגד, פוליטיקה פנימית בהודו בין הDRDO לצבא משכה את השמיכה לכיוון ייצור מקומי של טיל הNag. זאת, על פני רכש של טיל הספייק.

ובכן, מסתבר שלמשוואה הזו יש, ככל הנראה, נעלם נוסף. טיל הג'אוולין האמריקאי. אלו שעוקבים אחרי הסיפור של הספייק בהודו, קראו כי בעבר הודו בחנה את הטיל וויתרה עליו לטובת הספייק. בעוד השיקולים המבצעיים לא ידועים, אחת הטענות הייתה , בצד ההודי, כי ארה"ב לא מוכנה להעביר ידע מלא להודו סביב טיל הג'אוולין. בכל זאת, הטיל אמור לשרת את הצבא האמריקאי מול השיריון הרוסי באירופה, ובארה"ב לא רצו שמידע כזה יעבור לרוסים ישירות או דרך הסינים.

לרוסיה יש שיתוף פעולה ביטחוני עם הDRDO ההודי. הסינים, שהודו יושבת להם על הכוונת, סביר שמפעילים מודיעין נגד הודו שחלקו נוגע גם בפיתוחים צבאיים. מכאן, שהעברת ידע של הג'אוולין יכולה לפגוע ביכולת ההרתעה של ארה"ב באירופה מול הרוסים. וגם מול הסינים.

תזה: האמריקאים מכינים את הקרקע לג'אוולין

בחודשים האחרונים חל שינוי מגמה בהודו בתחום הנ"ט. סימנים קטנים. עסקת הספייק נעצרה. האמריקאים מסכימים רשמית שלוקהיד מרטין תעביר ידע אודות הג'אוולין להודו,  והרוסים מתחילים להתלונן שהודו מקררת עמם את היחסים הביטחוניים.

אז אם הרוסים יוצאים, הישראלים מעוכבים, והביצועים של הNAG ההודי לא ברורים (הפיתוח אורך שנים ללא הצלחה יתרה), האמריקאים שמציעים יד חברית עם הג'אוולין יכולים לתפוס עמדה כספק מרכזי של טילי נ"ט לצבא ההודי. ותזכרו את עסקת הספייק, מדובר בהרבה מאד טילים וכסף.

אמנם באופן רשמי כל הגורמים בארץ ובהודו שומרים על שתיקה, אך מאז ביטול העסקה הרשמי, ההודים לא ממהרים לרכוש את הספייק. למרות הלחצים של הצבא. בינתיים רפאל נוקתה באופן רשמי מכתם החשש של מתן שוחד שדבק בה מאז עסקת הברק בשנת 2000, ואפילו הנסיעה של נתניהו להודו לא עזרה.

"התעשייה האמריקאית מוכנה להעביר את הטכנולוגיה של הדור השלישי שלה נגד שריון  מסוג Javelin להודו לייצור עתידי שלה [בהודו]" כותבים בפרסום של economictimes."לפחות שני גורמי לוקהיד-מרטין ב- DefExpo 2018 אמרו ל- IANS כי אם ייחתמו עסקות רכש הביטחון עם החברה, שנועדה להתמודד עם הזמנת מטוסי הקרב הגדולה ביותר בעולם, היא תלך צעד נוסף ותעביר טכנולוגיה לשותפים מקומיים עבור חלקים מתוחכמים של מוצרי הגנה."

Haley Donoho, שהוא ראש הפיתוח העסקי של טיל הJavelin, אמר כי מיזם משותף אפשרי למערכת. "הדיונים במצב טוב עם הממשלה ההודית".

אולי יעניין אותך גם