ארה"ב, בריטניה וצרפת תקפו מטרות בסוריה

לאחר האיומים והמסרים ששוגרו השבוע מוושינגטון, לונדון ופריז - הגיעו המעשים. ארה"ב, בריטניה וצרפת תקפו מטרות בסוריה, בעקבות המתקפה הכימית שביצע משטר אסד נגד המורדים בסוף השבוע שעבר

שמי דמשק במהלך התקיפה (צילום: AP)

ארה"ב בריטניה וצרפת ביצעו בשעות הלילה בין שישי לשבת (14 אפריל) תקיפה של טילי שיוט מנושאות מטוסים וממפציצים על מטרות בסוריה הקשורות לייצור ולאכסון נשק כימי. על פי הדיווחים, בדמשק נשמעו התפוצצויות עזות בכמה אתרים.

הנשיא טראמפ הודיע על התקיפה בנאום לאומה ובעת נאומו כבר נשמעו התפוצצויות בבירה הסורית. אחרי כן הצטרפו אליו ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי ונשיא צרפת עמנואל מקרון. שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס אמר כי זו היתה תקיפה חד פעמית "והעתיד תלוי בהתנהגות ממשלת אסד".

התקיפה הוגדרה כהתערבות המערבית הגדולה ביותר מזה שבע שנים.

בשעות הבוקר נשמעו בדמשק כמה התפוצצויות עזות ועשן היתמר מעל העיר. על פי הדיווחים נפגע בעיקר רובע בצרה, שם נמצאים מספר מכוני מחקר סוריים. בתדריך בפנטגון אמר הרמטכ"ל גנרל ג'וזף דמפורד כי מטרת הפעולה היתה "יצירת הרתעה איתנה מול הייצור, ההפצה והשימוש של נשק כימי".

סוכנויות הידיעות מדווחות כי התקיפה בוצעה בטילי שיוט טומהוק. אורכו של כל טיל 5.5 מטרים, הטווח בין 1,250 ל-2,500 ק"מ, מהירות  880 קמ"ש והראש הקרבי הוא של 500 ק"ג. הטילים שוגרו מכמה נושאות מטוסים, אחת מהן בים סוף, וכן ממפציצי B-1. שר ההגנה מאטיס אמר כי הפעם השתמשה ארה"ב בכמות חימוש כפולה מאשר בתקיפה לפני שנה.

"התמקדנו במתקני נשק כימי", אמר מאטיס, "ולא הרחבנו את המטרות אלא ביצענו תקיפת דיוק מידתית, אך היתה זו תקיפה כואבת".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית