תמיר פרדו: בלי המוסד, קהילת הביטחון הישראלית לא הייתה יודעת שיש כור בסוריה

"היה כאן כישלון מודיעיני מהדהד מצד אחד. מצד שני מזל שאותו קומץ לוחמים של המוסד הצליח להביא את המידע", אמר פרדו בכנס לזכרו מאיר דגן במכללת נתניה

תמיר פרדו - צילום מסך

"אהוד אולמרט עשה עבודת יוצאת מן הכלל להגנת המדינה ומימוש ברגע הנכון. אהוד ברק עשה עבודה יוצאת מן הכלל בתפקידו כשר ביטחון. ישראל הייתה שנה פלוס אחרי לבנון השנייה. הרמטכ"ל סיים את תפקידו. סגן רמטכ"ל ואלוף פיקוד צפון סיימו גם הם את תפקידם. שר ביטחון סיים את תפקידו. אירוע כזה יכול להתפתח למלחמה", אמר תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר בכנס של מכללת נתניה לזכרו של מאיר דגן.

"ההחלטה מתי לבצע היא ברגע האחרון הנכון, לא ברגע הראשון שאפשר. שר הביטחון והרמטכ"ל עשו עבודה יוצאת מן הכלל. הוחלט מטעמי צנזורה לשים את המוסד בצל. לא נכנס לשיקולים. אבל זה היה צוות לוחמי מוסד שהצליח להביא את המודיעין בדרך שהוא יודע לעשות זאת. בזכות המידע הזה, מדינת ישראל ידעה בכלל שיש כור בסוריה. אחרי יותר מחמש שנים שהיה כבר כור בסוריה.

"היה כאן כישלון מודיעיני מהדהד מצד אחד (של המוסד? של אמ"ן?). מזל שאותו קומץ לוחמים הצליח להביא את המידע. מזל לחלוטין. אותו קומץ לוחמים לא ידע גם אחרי שהוא חזר שהוא הביא משהו. העובדה שברגע שהמידע נודע, אז כל קהילת הביטחון הישראלית ידעה. על כל שלוחותיה, צה"ל , המוסד, שב"כ, משרד החוץ, וצוותי צללים כאלו ואחרים. לכולם יש מקום."

לישראל לא הייתה, ואין היום, מדיניות חוץ

"אנחנו במהפכה", הוסיף פרדו בהקשר לדיון על רוסיה. "העולם שטוח. לשפוט מעצמות על פי כותרת כזו או אחרת זה מאד מסוכן. לא הייתי עושה זאת עם הרוסים או עם ארה"ב. קריאת המפה שונה בין מדינות. פירוק עירק הפר את שיווי המשקל, ואת גלי ההדף רואים עד היום. אם זה לא היה קורה, אף אחד לא יודע איך העולם היה נראה היום.

"ההסתכלות שלנו היום בסוריה. רוסיה לא שחקן יחיד. יש את אסד, חיזבאללה, איראן, רוסיה, טורקיה, כורדים. אבל יש עוד שחקנים במגרש הסורי, יש את המפרציות. אירוע שקורה היום בים סין הדרומי, יש לו השפעה על רמת הגולן. אם מחר בבוקר קורה משהו במצרים יש לזה השפעה על כל מדינה במרחב. זו הכוונה בעולם שטוח.

"כמות השחקנים ברמה מחקרית כמעט בלתי ניתנת לספירה. ישראל זו מדינה שאין לה מדיניות חוץ. לישראל מעולם לא הייתה מדיניות חוץ. במרבית הזמן יש שתי חלופות - או שאתה חבר נפש, או שאתה אויב. מצב הביניים שקיים בכל מדינה אחרת בעולם, לא קיים בישראל. במציאות, העולם אפור. יש אינטרסים צולבים כל הזמן. מודי כראש ממשלת הודו, ביקר בארץ, חודש אחרי השתטח על קבר ערפאת, ולאחר מכן חיל הים האיראני ביקר בנמל הודי. יש בעיה? לא אין שום בעיה. זה טבעי. כדאי שגם אנחנו נתחיל להתנהג ככה."

אין ספק כי מלחמת הגרסאות בין שירותי הביטחון לא מוסיפה חן לקהילת הביטחון, אם כי גורמת לחשיפות מעניינות. בהקשר של פרסום אודות פעילות המוסד באופן כללי, אולי כדאי שלאור דבריו של פרדו, יחשב יוסי כהן על גיוס דובר לשירות הביון. הלבנה מסודרת של פעילות המוסד יכולה לשמר את מסורת הארגון בשיח הציבורי בצורה מדויקת יותר. לשב"כ יש, לצה"ל יש, למשטרה יש. לשב"ס יש. למוסד אין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית