מוסקבה על הפרת

המדיניות הרוסית במזרח התיכון ובעיקר בסוריה נגזרת מהעימות ההולך ומתעצם מול ארה"ב. ניתוח מיוחד של המהלכים הגיאו-פוליטיים של מוסקבה בביצה המזרח תיכונית

חיילים בצבא רוסיה (צילום: AP)

המדיניות הרוסית במזרח התיכון בכלל ובסוריה בפרט נגזרת מהמדיניות הגלובלית של רוסיה. המאפיין המרכזי במדיניותה הגלובלית, הינו העימות ההולך ומתעצם מול ארה"ב. מדובר בעימות שאינו רק מדיני, אלא כזה המקבל אופי יותר ויותר צבאי. המפנה בהערכה הרוסית חל כבר בשנת 2003, כאשר בארה"ב פותחה דוקטרינת "המכה הטוטלית המהירה" –  (Program Element: Prompt Global Strike Capability Development, (PGS. רוסיה מעריכה, שה- PGS מהווה שינוי קרדינאלי באסטרטגיה הצבאית הגלובלית של ארה"ב. אם בעבר הדגש היה על הכוחות הגרעינים, כעת, תוך שמירה על הכוחות הגרעיניים, הדגש הינו על הפיתוח יכולת ה-PGS , כולל שימוש בעתיד במאות אלפים מל"טים ומזל"טים.

בדוקטרינה הרוסית הצבאית, ה-PGS הוגדר כאיום הרציני ביותר על רוסיה. להערכת רוסיה, ארה"ב שואפת להגיע עד שנת 2020 ליכולת לשגר לעבר בסיסי טילים והמטרות הצבאיות והאסטרטגיות של רוסיה במטח מעל כ-6,000 טילי שיוט תוך כשעה. חלק מהטילים יכולים לשאת רש"קים גרעיניים או תרמו-גרעיניים. חלק ניכר מהטילים יהיו בעלי מהירות פי שישה-שמונה מעל מהירות הקול. 

רוב הטילים ישוגרו מפלטפורמות ימיות בים הצפוני, הים בלטי והים התיכון. מעל 1,000 מהם מצוללות. השאר מבסיסי נאט"ו ברומניה ופולין וכן ישוגרו ממטוסים. על פי הערכת הרוסים, מספרם של אניות הצי של ארה"ב בזירת הים התיכון עד 2020 יעלה לכ-40. באסטרטגיה הגלובלית של רוסיה משתלבת הראיה הכללית-אסטרטגית של רוסיה לגבי המזרח התיכון. על פי הערכת ברוסיה, צריכת הנפט בעולם בשנת 2040 תגדל ב-56%. הדבר משאיר את המזרח התיכון כספק העיקרי של נפט בעולם על כל המשתמע מכך.

השאיפה: שליטה ימית עולמית

שאיפתה של רוסיה, שלקראת שנת 2020, חיל הים שלה יהפוך לגורם כזה שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו באף נקודה בעולם. ים בארנץ, הים הבלטי, הים השחור והים התיכון הינם בעלי חשיבות אסטרטגית שרוסיה שאפת להבטיח לעצמה יכולת שליטה ובקרה על המרחבים האוויריים והימיים שלהם.

חשוב לציין, כי שיקולי ההתמודדות עם האיומים של מערכי הטילים האמריקאים ממזא"ר ומהצי השישי, הינם בין הגורמים העיקריים שגיבשו את המדיניות במשבר באוקראינה ובשאלת החזרתה של קרים ושל נמל סבסטופול תחת ריבונות רוסית. ובכך להבטיח את שליטתה על ים השחור, שבלי זה, בנוסף לחשיבותו של ים השחור לחיל הים רוסי, אין לצי הרוסי יכולת לפעיל בים התיכון. כיום רוסיה סבורה שתוך 15 דקות היא תוכל להשמיד את כל הנוכחות של נאט"ו בים השחור ובסיסי הטילים של ארה"ב ברומניה.

בהתאם לתפיסה הזאת, הוחלט להקים מחדש את השייטת בים התיכון. מטרת השייטת להתמודד עם האיומים על רוסיה מהצי השישי ומהאגף הדרומי של נאט"ו ואפריקה. לצורך כך, רוסיה החליטה להפוך את נמל טרטוס בסוריה לנמל בית של הצי הרוסי בים התיכון. 

בהתאם להסכם עם ממשלת סוריה ל-49 שנה, ואחרי שיפוצים, כולל העמקתו והוספת מזחים ורציפים, רוסיה תוכל להחזיק בנמל שלה בטרטוס עד 11 אניות, כולל עם לדחי מעל 10.000 טון, וביניהם צוללות גרעיניות. בנוסף לכך הגיעה רוסיה להסכם עם מצריים על שימוש בנמל אלכסנדריה לצרכי הספקה ותדלוק. עם לקחת בחשבון את הצעתו של נשיא סודן להקמת בסיס חיל הים רוסי את אחד מהנמלים בים האדום, מקבלים תמונה מרשימה של נוכחות ימית רוסית בים התיכון ובמזרח התיכון. קיימת סבירות שגם בלוב רוסיה אמורה לקבל אפשרות להשתמש בנמליה.

בנוסף לטרטוס רוסיה קיבלה ל-49 שנה את בסיס חיל האוויר חמיימים. הבסיס, שאמור לעבור שיפוצים והרחבה (כמו גם נמל טרטוס) אמור לשמש את חיל האוויר הרוסי ולהיות (כמו נמל טרטוס) בשליטה בלבדית של רוסיה. המטוסים המתקדמים של רוסיה שיוצבו בו אמורים לתת חיפוי אווירי לשייטת צי הרוסי בים התיכון, ולהוות איום בתקיפות טילים מהמטוסים הן על הצי השישי, והן למטרות אסטרטגיות של ארה"ב ונאט"ו הן באירופה והן במזה"ת ואפריקה. מטוסים מבסיס חמיימים עם הטילים החדשים (XM-101, בעלי טווח 5500 ק"מ ודיוק פגיע 10 מטר) אמורים לאיים על הצי ארה"ב גם באוקיאנוס אטלנטי. בנוסף לכך רוסיה הגיעה להסכם עם מצרים לשימוש בשטחה לנחיתה ותדלוק מטוסיה הצבאיים. טבעי, שבסיס חמיימים ישמש בסיס לטיסות מודיען של רוסיה בכל המרחב. 

פרט לכך רוסיה הכניסה לסוריה מערכי הגנה אווירית, סוללות טילים, החל מ S-400, ובנוסף סוללות טילי קרקע - קרקע איסקנדר, וכחות ללחימה אלקטרונית. בהגנה על הבסיסים משולבים כוחות מיוחדים הן של הצבא והן של הצי. טבעי שמערכי מודיעין בהתאם למטרות טקטיות, אופרטיביות ואסטרטגיות של הצבא הרוסי הוצבו ויצבו בסוריה. וחד עם זאת, היום, מערכי הגנה אווירית, הגנה נגד טילים, ומטוסים רוסיים לא מיועדים להגנה על כל שיטחה של סוריה יעל כוחותיה, אלא, להגנה על כוחות ובסיסים של רוסיה בלבד. 

ב-30 לספטמבר 2015 רוסיה הכניסה את כוחותיה לסוריה. הכוחות נכנסו בהתאם לבקשת ממשלת סוריה ואחרי שפרלמנט הרוסי אישר הכנסת כוחות. מטרת הכנסת כוחות הייתה לסיעה לממשלת סוריה לנצח את כוחות אופוזיציה וכוחות דאעש ואל-קעידה, המאיימים באותה תקופה להשתלט על סוריה. התפתחות כזאת הייתה מונעת מרוסיה את האפשרות להקמת נמל בית בים התיכון. נמל בית שהיה הכרכי להגנה האסטרטגית על רוסיה לפי תפיסת ההנהגה צבאית ומדינית כאחד. הערכה הראשונית של צבא רוסי הייתה שתוך שלושה חודשים ניתן להגיע להכרעה, ובחודשים שאחר כך להשלים שחרור כל שטח סוריה ע"י צבא סוריה. בגלל חולשתה יתרה של צבא סוריה, שחרורה מכוחות דאעש וכמעת ניצחון על כוחות האופוזיציה  נמשכו שנתיים. כעת חוסלו וסולקו כוחות דאעש כמעט מכל שטחה סוריה.

בשטח סוריה נותר אזור אידליב בשליטתה של ג'הבת אל נוסרה (אל-קעידה סורית) וכוחות קטנים של אופוזיציות למיניהם. השטח מזרחית לנהר הפרט נשלט כעת ע"י כוחות כורדיים בעיקר עם נוכחות קטנה יחסית של האופוזיציה הנתמכת על ידי ארה"ב. צבא רוסי מנסה לנהל מו"מ עם ראשי שבטים וכוחות כורדיים מזרחה מנהר פרט על מנת להביאם להסכמים עם שלטונות דמשק. כמו כן, הצבא הטורקי שולט על שטחים הנרחבים בצפונה של סוריה. בשלושה אזורים קטנים (כולל האזור הסמוך לרמת הגולן) מתקיימת הפסקת אש בין צבא סוריה והמורדים. תחת שמירה על הפסקת אש על ידי שלושה גדודי משטרה צבאית של רוסיה - כולם מאזור הקווקז על בסיס חיילים מוסלמים.

מבחינה צבאית רוסיה מעריכה שלחימה בסוריה הגיעה לשלבי סיום. להשלמת הפעולות הצבאיות למיגור כוחות ארגוני טרור ג'יהדיסטיות וכוחות האופוזיציה המסרבות לקבל הפסקת האש נשארו רק חודשים ספורים. להערכת רוסיה, חיל האוויר הסורי בהחלט מספיק למתן סיוע האווירי בתקיפות מטרות קרקע בכיסי התנגדות הן באזור אידליב והן באזורים האחרים. במידת הצורך ניתן לסייע להם בכוחות אוויריים פחותים בהרבה מבעבר. בהתאם לכך רוסיה עומדת לצמצם במידה נכרת את סד"כ כוחותיה בסוריה. יישארו, בעיקר, כוחות הדרושים למטרות האסטרטגיות של רוסיה. כך שהעיקר המאמץ צבא רוסיה בשנתיים הקרובות יהיה בשיפוץ, בניה והתאמתן הן נמל טארטוס ובסיס האווירי חמימים לצרכים האסטרטגיים של רוסיה. 

מאמץ להקמת רפובליקה סורית

המאמצים העיקריים של רוסיה ביחס לסוריה מתרכזים בניסיון להתחיל את התהליך המדיני, משא ומתן בין כול ארגוני אופוזיציה והשלטונות של סוריה על המבנה הפוליטי העתידי של סוריה. לפי ההצעה של רוסיה, סוריה אמורה להיות מדינה אחודה, עם שלטון מרכזי סמכותי. מדינה חילונית ושמה צריך להיות "רפובליקה סוריה", ללא מילה ערבית. סוריה מדינה רב לאומית, לפי תפיסתה ואין לציין לאום אחד בשמה של סוריה על מנת למנוע עימותים על רקע לאומי. חילוניותה של סוריה אמורה להחליש את העימותים על רקע דתי. רוסיה דוגלת במתן אוטונומיה מסוימת למעוט כורדי ולכך יש אי הסכמה של אסד והתנגדות חריפה של טורקיה.

לפי התוכנית שגיבשה רוסיה ושזכתה לתמיכתם של ממשלות סוריה, טורקיה ואיראן, נציגי שלטון והאופוזיציה צריכים לגבש ולקבל את החוקה החדשה של סוריה, ועל סמך החוקה לערוך בחירות חדשות. כל זה במשך כשנה וחצי. עד הבחירות תשלוט בסוריה ממשלת אחדות זמנית שתכלול נציגי השלטון והאופוזיציה. כל זה תחת חסות האו"ם.

רוסיה סבורה שנוכחות כוחות זרים בסוריה, איראניים, בחסות איראנית וכוחות טורקיים מסכנות את יציבותה של סוריה ושלטונה. אומנם כוחות איראניים הוזמנו על ידי ממשלת סוריה, אבל רק בזמן המלחמה ולצורך לחימה לצדו של צבא סוריה החלש. אומנם איראן מאוד מעוניינת בהישארות כוחותיה בסוריה. בפעם הראשונה יש לאיראן גישה ישירה יבשתית, דרך עיראק וסוריה לים התיכון עד לחופי לבנון, ולגבול עם ישראל. לכוחות איראניים ושיעים, הניתנים למרותם אין בסיס טבעי בסוריה, בגלל כמעט היעדר אוכלוסייה שיעית. אין גם האוכלוסייה ממוצא אתני פרסי בסוריה. גם צביונה דתי קיצוני איראני זר ולא אהוד על שכבות כמעט כל האוכלוסייה בסוריה ובמיוחד בצבא ואצל הקצונה סורית שרובה חילונית.

רוסיה אינה מעוניינת בנוכחות צבאית איראנית בסוריה, הן בגלל שזו מחלישה את השפעתה של רוסיה על סוריה, והן בגלל שנוכחות איראנית מהווה גורם מתסיס באזור לאור המטרות של איראן ועוינותה איראן לישראל, שעימות ביניהם עלול לסכן את סוריה ויציבות מצב באזור. שהינו התנאי למימוש היעדים של רוסיה בקיומם בסיסים אסטרטגיים שלה. 

המשך נוכחות צבאית איראנית תקשה על סילוקן יחידות צבא טורקיה משטחה של סוריה. צבא טורקיה נמצא בשטחה של סוריה בניגוד לרצונה של ממשלת סוריה. הדבר התאפשר רק הודות לחולשתו של הצבא הסורי וכישלונו לכבוש את שטחים שצבא טורקיה השתלט עליהם תוך דחייה מהם כוחות המורדים. המטרה העיקרית של טורקיה בסוריה למנוע יצירת אוטונומיה כורדית ואיחוד האזורים שבשליטתם בגבול עם טורקיה. רוסיה איננה מעוננת בנוכחות צבאית טורקית בסוריה עם סיום הקרבות. טורקיה בעלת אידאולוגיה האחים המוסלמים הינה נמצאת בעימות עם רוב ארצות ערב והן עם ממשלת דמשק. שליטתה על האוכלוסייה טורקמנית בסוריה על המיליציות שלהם מהווה גורם מסוכן  ליציבותה של סוריה ואחודה. במידע עוד יותר מסוכנת ליציבותה של סוריה העוינות בין טורקיה וכורדים סוריים. 

כמו כן רוסיה אינה מעוניינת בנוכחות מיליציות פרו טורקיות וצבא טורקי בקרבת בסיסיה האסטרטגיים שלה בסוריה. נוכחות צבאית טורקית בסוריה מקשה גם על סילוקה יחידות צבאיות איראניות ופרו איראניות מסוריה. כמו ביחס לנוכחות איראנית כל מדינות ערב מעוניינות בסילוקם כוחות טורקיים מסוריה. 

כל מדינות האזור, כולל כל מדינות ערביות, איראן, טורקיה, אינן מעוניינות בחלוקה של סוריה לאור המסוכנות גבוהה מאוד לכל האזור מהצד הזה. רוסיה רואה בפירוקה של סוריה את הדבר המסכן ביותר את האזור ואת רוסיה עצמה, והאינטרסים שלה ותפעיל את כל כוחה על מנת למנוע את חלוקתה של סוריה. 

בסופו של דבר, אם רוסיה תשיג את מטרותיה בסוריה, לעשרות שנים תישאר נוכחות צבאית אסטרטגית רוסית בסוריה, כולל אפשרות לנשק גרעיני, הן לשימוש על ידי חיל הים רוסי והן חיל האוויר שלה. יישארו גם מערכי מודיעין והגנה נגד מטוסים והטילים מהמקדמים בעולם. יותר סביר שמערכי ההנה אווירית ונגד טילים יגנו רק כל בסיסיה וכוחות רוסיים בסוריה. אבל אין מין הנמנע שרוסיה משיקוליה, ובהתאם להתפתחויות, עלולה להרחיב את הגנתם על כל שטחה של סוריה. נוכחות אסטרטגית צבאית רוסית בסוריה תחזק מאוד את ביטחונה של סוריה ושלטונה, יהיה אשר יהיה. מהצד השני, מתוך אינטרס של רוסיה ביציבות ורגיעה באזור לצורך קיום הבסיסים, תמנע רוסיה מסוריה מנקיטת צעדים המסכנים את האינטרסים האסטרטגיים של רוסיה באזור ואת הנוכחות רוסית צבאית בסוריה. בכך תסייע ליציבות בגבולה הצפוני של ישראל. יש גם לציין, שרוסיה הינה המדינה היחידה שיש לה יחסים תקינים ומשתפרים עם כל המדינות באזור.

תמונות:

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, צילום: AP

***

יעקב (יאשה) קדמי, לשעבר ראש ארגון "נתיב"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית