המשטרה טרם גיבשה תפיסת התמודדות עם רחפנים. במל"ל רוצים לזרוק את האחריות על היצרנים

יואב זקס מהמטה לביטחון לאומי: "המטרה שלנו היא לגרום שחלק מרכזי מהאחריות על הניהול הנכון בשמיים של הרחפנים, יהיה על היצרנים". רפ"ק אמיר ליפשיץ, יועץ משפטי לאגף הטכנולוגי במשטרת ישראל: "אין לי תשובות מוחלטות לשאלות של היו"ר כיצד אנו מטפלים כי טרם יש למשטרה תפיסה סדורה בנושא"

https://www.dji.com/mavic-pro-platinum

אתמול (ב') התכנסה בפעם הראשונה ועדת המשנה לוועדת המדע והטכנולוגיה לבחינה ואסדרה של פעילות רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים בראשות ח"כ חיים ילין על מנת לעקוב אחר התהליכים הנעשים למניעת הסכנה האזרחית בקיום כטב"מים ורבי – להב (רחפנים).

בפתח הדיון, הסביר יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב מדוע בחר בהקמת ועדת משנה לתחום: "נושא זה התחיל בעקבות דיון מהיר שנדרשנו אליו וככל שנכנסנו אליו יותר עמוק, התברר כי יש על הכנסת לנהל מעקב רציני וארוך יותר סביב ההתמודדות של הרשויות מול המציאות שמספר הרחפנים בישראל הולך וגדל בצורה משמעותית מיום ליום. מתחילת הדרך של טיפול הוועדה בנושא וכבכל נושא שבו הוא נוגע, הפגין ח"כ חיים ילין מקצועיות ויסודיות מרשימה ועל כן אך טבעי היה לי שהוא זה שיעמוד בראש ועדת המשנה מעתה".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים ילין: "כאחד שגר על הגבול עם עזה וראה כבר לפני שנים רבות את הרחפנים, נושא זה מטריד אותי רבות ואני בטוח שעל כל הגופים לא לעסוק בחיפוש האחראים אלא לתת את המקסימום כדי שיחד נביא פתרון מהיר. - הלא אם חלילה קורה ולפתע מושבת מטוס כיון שכלי כזה או אחר שטרם יש לגביו הסדר ברור, נכנס פנימה אל תוך המטוס, הרי ברור לכולנו שבתוך שבועיים הממשלה תדרוש אכיפה ברורה בנושא והגדרות מדויקות לרישיון להטיס רחפנים. למה אנו צריכים לחכות לכך? המטרה שלי כאן בוועדה שכולנו נעמוד נגד האיום הזה ולהבין שאם לא נטפל בזה בהקדם, התוצאות יהיו הרות אסון. גם לקאסמים מעזה היו כאלו שקראו בהתחלה 'צינורות מעופפים'..."

עו"ד אבישי פדהצור, רשות התעופה האזרחית: "אני מאמין כי בתוך כחצי שנה יהיה כבר נוסח של תיקון לחוק כלי הטיס ואז נוכל להיכנס גם לדעת כיצד לטפל בחריגים. אנו תעופה אזרחית ולא יכולים לנהל אכיפה כנגד כל טיס שהיא גם לא זה שתגרום למנוע טרור".

יואב זקס מהמטה לביטחון לאומי: "המטרה שלנו היא לגרום שחלק מרכזי מהאחריות על הניהול הנכון בשמיים של הרחפנים, יהיה על היצרנים – התחלנו כבר לפעול בדרך זו לבדוק כיצד לכפות תקנים על היצרנים שעל ידי כך יוכלו אנשי הביטחון לממש את האחריות על הכלים. כיום היצרנים מציעים דרכים מסוימות של שמירה על השמים כדי למנוע מהרגולטורים למנוע כניסה שלהם לאכוף ולבדוק איפה נמצא כל כלי".

רפ"ק אמיר ליפשיץ, יועץ משפטי לאגף הטכנולוגי במשטרת ישראל: "התחלנו בחודשים האחרונים בקשרי עבודה הדוקים בפן הטכנולוגי, בתפיסות ההפעלה וכדו' מול רשות שדות התעופה ושאר הגורמים, אך אנו עדיין לא מגובשים איך לטפל בסכנת הרחפנים – יש כאן מגוון התמודדויות, פלילי, בטחוני. אין לי תשובות מוחלטות לשאלות של היו"ר כיצד אנו מטפלים כי טרם יש למשטרה תפיסה סדורה בנושא. במקרים שכבר קרו חדירות בעייתיות של רחפנים, נפתחו תיקי חקירה".

אורי וולבסקי מהמכללה למינהל שחקר את נושא הרחפנים, העלה בוועדה כי מעבר לסוגיות בטיחות וביטחון יש לוועדה לדון בנושאים נוספים, "תוקף השימוש בראיות כיום על ידי רחפן הוא דבר שאינו מוגדר בחוק וראוי שגם לגביו תהיה הוראה בורה. נכון הדבר גם לגבי שאלות של השגת גבול בהטסת חרפן מעל שטח פרטי. יש לשנות לגבי זה את חוק המקרקעין".

רועי שוסברגר מהארגון הישראלי לרב להב סיפר בדיון על מיזמי הדרכה שנעשים בקרב בני הנוער בכל הארץ על מנת להעלות למודעות את הסכנות הקיימות בהטסת חרפנים.

את הישיבה סיכם יו"ר הוועדה, ח"כ חיים ילין בקריאה מהגופים להזדרז במתן פתרונות ממוקדים לבעיית הרחפנים, "עדיף שיהיו הוראות שאולי אינן מכסות את כל הנדרש לגמרי ואחר כך הן יושלמו, מאשר שנושא כזה יישאר באוויר בכלל ללא כל תקנות וחוקים". בנוסף אמר ח"כ ילין כי הוא ידאג להמשיך את הנושאים שנדונו בוועדה גם בשאר הוועדות הרלוונטיות, "אפעל מול משרד הכלכלה לדעת מי מטפל בכל התעשייה הזאת של הרחפנים ומי הכתובת לכך. אפעל מול ועדת הרפורמות לבדוק את הנושא הביטוחי של הרחפנים וכן אעלה את הנושא החשוב שעליו כולם הסכימו בוועדה שזה ישנה במשהו את המציאות – חינוך והסברה איך לעבוד עם הרחפנים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית