"מלחמותי לצד הכורדים בעיראק וסיפורים אחרים"

צילום: יח"צ

תא"ל בדימוס צורי שגיא (שינקין) הוא אחד מקציני הצנחנים המפורסמים בתולדות צה"ל. ב-32 שנות שירותו מלא תפקידים מבצעיים בשורות חטיבת הצנחנים הסדירה, חטיבת צנחנים במילואים ומפקד של חטיבות מרחביות בבקעה, במפרץ שלמה וברמת הגולן. בנוסף לתפקידיו בצה"ל הוא נודע במשימות שמלא בשליחות ישראל בייעוץ להכשרת הצבא האתיופי, בסיוע לשאה הפרסי בהגנה על מתקני הנפט במפרץ הפרסי  ובשיא - בעשר השנים שעמד לצידם  של המורדים הכורדים בראשות מולא מצטפא אלברזאני במלחמתם בצבא העיראקי.

בספר זיכרונותיו של שגיא, שיצא לאחרונה בשיתוף פעולה עם ההיסטוריון ד"ר שאול ובר, מציג צורי סדרה של סיפורים אישיים מפעולות תגמול בנחלין בירדן (1954) בחאן יונס, בכונתלה ובסבחה בגזרה המצרית (1955) בכינרת ברמת הגולן הסורית (1955) במבצע סיני ולאחריו. סיפור-אפיזודה עם הומור אופייני לצורי הוא מבצע "צוק סלע" במאי 1966 עת היה מג"ד 890 ובו פוצץ הכוח בפיקודו תחנת דלק בקלקיליה. אחרי ששת הימים היה שגיא מח"ט שומרון ובאחד הביקורים בעיר ביחד עם המושל הצבאי ששון לוי נפגש עם בעל תחנת הדלק. צורי שאל אם הנזק שהיהודים גרמו לו אז היה גדול. בעל התחנה השיב כי המלך חוסיין שילם כפול לתיקונה. צורי ענה כי כל השנים היו לו נקיפות מצפון על "המסכן שפגענו בו. עכשיו אני רגוע, נעשינו חברים וכך נכנסתי לעולם תחנות הדלק לאחר שחרורי מצה"ל".

חלקו העיקרי של הספר מוקדש למלחמה בכורדיסטן, עליה משמש שגיא עד היום בעל סמכות וניסיון להבנת הנושא הכורדי. בקרבות שהביא  צורי לצד הצמרת הכורדית לניצחונם מול עיראק ב-1966 וב-1974 הוא הוכיח כישורים צבאיים לצד יכולת ליצור יחסים אינטימיים עם המולא ברזאני ולימים גם עם בניו.

***

"מלחמותי לצד הכורדים בעיראק וסיפורים אחרים", מאת צורי שגיא ושאול ובר, הוצאת סטימצקי, 2017

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית