החזית הצפונית מתחממת; גם אצל הפלסטינים לא שקט

המסרים לסוריה, לאיראנים ולחיזבאללה וגם הביקור של הקבינט בפיקוד הצפון; הערכות המודיעין מודאגות בקשר לנפיצות החזית הפלסטינית בקיץ 2018; וגם – הרחק בסינגפור, בישראל מתחילים לסכם שנה מוצלחת מאוד בייצוא הביטחוני. הטור השבועי של עמיר רפפורט

החזית הצפונית מתחממת; גם אצל הפלסטינים לא שקט

תמונות מביקור הקבינט בפיקוד הצפון (צילום: אריאל חרמוני, משהב"ט)

אם תפרוץ מלחמה בצפון במהלך השבועות או החודשים הקרובים היא לבטח תתנהל "לפי הספר": שכן אם יש לקח מרכזי שנלמד מוועדת וינוגרד לחקר מלחמת לבנון השנייה זה שכל המהלכים והישיבות לפני מהלך מלחמתי כלשהו צריכים להיות מתועדים היטב ו"מסודרים״".

על רקע זה אפשר לראות את הביקור שערך הקבינט בפיקוד הצפון ביום שלישי, שעות ספורות לפני שסוריה שוב טענה כי ישראל תקפה יעד שלה (תקיפה שאם אכן בוצעה על ידי ישראל, יכולה להסלים לכדי מלחמה באופן ״"מתגלגל").

לפי הפרסומים, היעד שהותקף היה מרכז מחקר ופיתוח אמצעי לחימה על יד העיירה ג׳ומראיא, מצפון מזרח לדמשק. סביר להניח כי התקיפה בוצעה באמצעות מטוסים, אם כי צה"ל הוכיח כי הוא יכול לתקוף יעדים גם מרחוק - מהאוויר או מהקרקע.

בתמונה הרשמית שתיעדה את הביקור בפיקוד הצפון,  נראים, מלבד ראש הממשלה, גם ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, והשרים גלעד ארדן, נפתלי בנט ואיילת שקד. שר הביטחון ליברמן הוא זה שיושב באמצע, ליד הרמטכ"ל.

חוץ מאשר להכין את התיקים לוועדת חקירה עתידית, תמונה כזאת נועדה, ככל הנראה, גם כדי לשגר מסר לסורים, לאיראנים ולחיזבאללה - שישראל לא תמצמץ ותדבוק במדיניותה לסכל בכוח את הניסיונות של איראן להקים על אדמת סוריה מתקנים לייצור נשק בעל משמעות אסטרטגית (הדילמה האם לתקוף מתקנים כאלה גם בלבנון היא הרבה יותר מורכבת משום שחיזבאללה מצהיר כי לא יבליג על תקיפה כזאת ומנהל מאזן הרתעה הדדי דה-פקטו מול ישראל).

בדיעבד, נראה כי גם הביקור הבהול של ראש הממשלה ברוסיה, כשבוע לפני הפרסומים על התקיפה המיוחסת לישראל, קשור אליה ונועד להבהיר לרוסים את מדיניותה של ישראל, וייתכן גם כדי לקבל מהם הסכמה שבשתיקה למהלכיה.

על רקע ריבוי השחקנים בזירה הצפונית, מעניינת פרשנותו התמציתית של ראש אמ"ן לשעבר וראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף עמוס ידלין, בנוסח טוויטרי: 

"התקיפה המיוחסת לישראל, מצביעה על כך שישראל אינה מייחסת משקל לאיומי אסד לשגר טילים לנתב"ג ושישראל נחושה לא להניח לאיראן לפתח בסוריה תשתית לייצור אמל"ח מתקדםחיזבאללה, שמבין שהוא מסבך את לבנון במלחמה על מפעל הטילים האיראני, מנסה לייצר עילות לגיטימיות יותר לציבור הלבנוני: המכשול שבונה ישראל בין הגדר לקו הגבול, והמחלוקת על הגבול הימי. מחלוקת שמשמעותה אזורים בים התיכון, העשירים בגז - האם לבנוניים או ישראלים? הזדהות ממשלת לבנון ונשיאה עם חיזבאללה בייצור עילות לסכסוך מחזקת האמירה שבעימות הבא העיקרון המנחה יהיה: 'חיזבאללה =לבנון'. יחד עם זאת, ההתלהמות על 'החזרת לבנון לתקופת האבן' מיותרת. יש לדבוק במעשים המדברים את המדיניות ולא לחמם גזרה רגישה. בקרת ההסלמה בצד מניעת ההתעצמות היא המדיניות הנכונה לעת הזאת".

מצוד לפי הספר

בזמן שהעיניים היו נשואות לצפון, הושלם השבוע מצוד לפי הספר שהתנהל מאז הרצח של הרב רזיאל שבח בחוות גלעד בחודש שעבר. במהלך המצוד הושקעו כל משאבי המודיעין של צה"ל, השב"כ והמשטרה, והתוצאה הייתה, מבחינת המחבל, בלתי נמנעת.

כך יכול היה השב"כ לפרסם כי בתום "מאמץ מודיעיני ומבצעי מורכב ונחוש, אשר החל מיד לאחר הפיגוע בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, נהרג לפנות בוקר במבצע משותף של שירות הביטחון הכללי, צה"ל והימ"מ של משטרת ישראל, אחמד נאצר ג'ראר, תושב ג'נין. ג'ראר היה פעיל מרכזי בתשתית הטרור האחראית לפיגוע הירי סמוך לחוות גלעד בתאריך 09/01/2018, בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל. ג'ראר השתתף באופן אישי בפיגוע. במהלך ניסיון מעצרו, יצא המבוקש חמוש ממבנה בו הסתתר ביאמון ונורה על ידי הכוחות. על גופתו של המחבל נמצאו M16 ותיק עם מטענים. אין נפגעים לכוחותינו. מחקירות שביצע השב"כ עולה כי התשתית מעורבת בניסיונות נוספים לבצע פיגועים ובתכנון פיגועים נוספים".

מה שלא מופיע בהודעה המחושבת, אלה הערכות המודיעין המדאיגות בנוגע לנפיצותה של החזית הפלסטינית לקראת הקיץ של 2018. המתח לא בא לידי ביטוי רק במצוד ובפיגועים השבוע.

שני הגורמים המרכזיים שלו הן ההערכה כי אבו מאזן קרוב לסיום דרכו ההיסטורית, דבר שעלול להביא לירידה בשיתוף הפעולה הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל, וגם המצוקה הכלכלית הקשה ברצועת עזה. דאגה גדולה במיוחד היא האפשרות שהחזית הצפונית תתלקח בקיץ הקרוב במקביל לחזית הפלסטינית. אם תהיה מלחמת טילים מצפון וגם מעזה, סוללות "כיפת ברזל" לא יכסו את כל יישובי הארץ. 

בינתיים באסיה

וגם זה קרה השבוע: רחוק מעזה ומסוריה, הגיעו בכירי מערכת הביטחון, ובהם מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם, וראש המנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיית, ד"ר צא"ל (מיל') דני גולד, לסלון האווירי שנערך פעם בשנתיים בסינגפורהסלון הוא הכנס הביטחוני הגדול ביותר שנערך באסיה, והוא המה ברבבות מבקרים מרחבי העולם.

הסיבה לביקורים הרבים היא העובדה שבאסיה תקציבי הביטחון נמצאים בעליה מתמדת, על רקע שורה של סכסוכים (בנוסף לקוריאה הצפונית, גם סין מסוכסכת עם לא מעט משכנותיה, בעיקר בנושא השליטה על איים ומשאבי טבע בלב ימים).

סינגפור ככלל היא מקום ידידותי לישראל, ותעיד על כך העובדה שחיל האוויר המקומי מציג בתערוכה אמצעים רבים מתוצרת ישראל, שנמצאים בשירותו.

דווקא בסינגפור, חלה ירידה בתקציבי התעצמות באמצעי לחימה, אבל ככלל השוק האסיאתי רותח, דבר שיביא את משרד הביטחון לסיכומים שיצביעו על שיא של כל הזמנים בייצוא הביטחוני (הנתונים עדיין לא סוכמו סופית, אבל ככל הנראה, הייצוא הביטחוני מישראל חצה ב-2017, לראשונה, את הרף של 8 מיליארד דולר). זהו הישג גדול לתעשיות הביטחוניות ולאגף סיב"ט במשרד הביטחון, שבראשו עומד תא"ל (מיל') מישל בן ברוך.

תרמה להישג גם עליה בייצוא הביטחוני לארה"ב ולאירופה מוכת הטרור.

אולי יעניין אותך גם