'מסוק העתיד' KING STALION: חזק, מהיר, ניהוג אוטומטי, תא מטען ענק, קשוח ושריד

במסגרת תוכנית חיל האוויר להחליף את מסוקי התובלה הכבדים, נפגשה צמרת המפתחים של מסוקי CH-53K עם נציגי חיל האוויר, במסגרת ביקור שערכו בארץ

המסוק מדגם CH53K (צילום: חיל הנחתים של של צבא ארה"ב, אתר וויקיפדיה)

טייסים בחיל האוויר הישראלי, ביניהם בכירים, כבר הטיסו את מסוקי התובלה החדשים של סיקורסקי/לוקהיד מרטין מדגם CH-53K KING STALION,  ובחיל האוויר מגלים עניין רב במסוק זה, האמור, אם יירכש, להחליף את מסוקי התובלה הכבדה 'יסעור', ההולכים ומתיישנים. ישראל מעוניינת לרכוש 24 מסוקי תובלה כבדה חדשים.  

חברת לוקהיד מרטין, הבעלים של סיקורסקי, יצרנית המסוקים, אירחה השבוע בארץ את צמרת התכנית המנהלת את פיתוח וייצור מסוקי CH-53K. הם נפגשו עם נציגים של חיל האוויר להמשך הצגת המסוק, ומסרו כי בקיץ הקרוב יופיע המסוק לראשונה בציבור בתערוכת מטוסים בגרמניה, ומיד אחרי כן יגיע מסוק הדגמה לישראל.

בשלב הנוכחי, ישראל וגרמניה מתעניינות במסוקי K , ואילו הלקוח הגדול ביותר של כלי הטיס החדיש הוא חיל הנחתים האמריקני, שהזמין 200 מסוקים. 

מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, שיקי שני, אירח השבוע את בת' פרסלה, מנהלת תכנית מסוק התובלה לגרמניה וישראל, פרנק קריסאפולי, מנהל פיתוח עסקי בתכנית המסוקים, וקולונל המרינס הנרי ונדנברג, טייס מסוקים ותיק העורך מסעות שיווק של המסוק יותר מעשר שנים ותורם מניסיונו הקרבי כטייס מסוקים בזירות מלחמה כמו אפגניסטן. 

"K הוא המסוק הכי חדיש והכי חזק שנבנה אי פעם בארה"ב: 7,500 כ"ס, שלושה מנועים, מהירות שיוט 170 קשר עם אפשרות להגדלת מהירות ל-207 קשר, יכולת לשאת 30 לוחמים על ציודם או שני כלי רכב כבדים", מסביר קולונל ונדנברג, "מה שחשוב לישראל – המסוק מסוגל לפעול בטמפרטורות גבוהות של 39 מעלות. ניהוג המסוק הוא בשיטת טוס-אל-חוט (FLY BY WIRE), שהיא למעשה ניהוג אוטומטי באמצעות מחשבים, ובמסוק יש שלוש מערכות גיבוי למחשבים הממונים על הניהוג. יש אפשרות לתדלקו בתדלוק אווירי".

מנהלי התכנית מסרו עוד, כי המסוק K סיים את שלב הפיתוח והוא עובר לשלב הייצור. המסוק הראשון יימסר השנה לטיסות ניסוי מבצעיות. ב-2019 יסתיימו כל טיסות הניסוי והמסוקים יימסרו לטייסות. מחיר המסוק נאמד ב-87 מיליון דולר, אם כי המחיר יורד ככל שרוכשים יותר כלי טיס.  

מנהלי התכנית מכנים את ה-K 'מסוק העתיד' בגלל המערכות החדשניות שלו, כמו, למשל, התאמות לטיסות בתנאי חום וקור, סערות חול, רוחות עזות. להבי המסוק הם חדישים, בני דור 4, במסוק יש מערכות לוחמה אלקטרונית, התראת לייזר, ומנהלי התכנית מבטיחים שישראל תוכל להתקין במסוקים שלה מערכות מתוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות, כפי שישראל נוהגת לעשות בכלים תוצרת חו"ל.  בדגם הקודם של המסוק, CH-53 E  הותקנו מערכות של אלביט מערכות.

המסוק מגן היטב על נוסעיו: מושבי אנשי הצוות משוריינים, וכל  המושבים בתא המטען הגדול מוגנים מפני התרסקות (CRASH PROTECTION). מסוקי K מצטיינים בתא מטען גדול במיוחד, תכונה חשובה בפעילות מבצעית בשדה הקרב: המסוק יכול לחסוך במספר הגיחות שבהן שהוא מטיס לוחמים או ציוד לשדה הקרב. המתכננים הקפידו על תכונות השרידות והקשיחות של מבנה המסוק. מנהלי התכנית מסרו כי במחשבה לעתיד, יתכן שבעוד 20-30 שנה ניתן יהיה להפעיל מסוק כזה ללא טייסים, מסוק-ללא-טייס.

בעתיד הקרוב יעמדו הממשלה, משרד הביטחון, המטכ"ל וחיל האוויר בפני החלטה על הצטיידות במסוקי תובלה כבדה חדשים. המתחרה של המסוק KING STALION K  של סיקורסקי/לוקהיד מרטין הוא המסוק CH-47 CHINOOK של חברת בואינג. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית