מאחורי הכאפייה – הסכסוך מנקודת המבט הפלסטינית

מאחורי הכאפייה – הסכסוך מנקודת המבט הפלסטינית

צילום: יח"צ

החברה הפלסטינית, לא רק ההנהגה, היא אתגר למדיניות הישראלית בבואנו למצוא פתרון לסכסוך בין שני העמים. שורשי הסכסוך מצויים כבר בתחילת המאה הקודמת, הוא עובר מדור לדור ומעצים את אופיו האלים. למדף הספרים העוסקים בנושא זה נוסף עתה מחקר מעניין, הספר "מאחורי הכאפייה", שחיבר חוקר יוצא דופן, ד"ר רוני שקד, המלווה באופן פעיל את הסכסוך הישראלי-פלסטיני יותר מחמישה עשורים: שירת בשב"כ בתפקידי שטח בכירים, שימש כתב ופרשן לעניינים פלסטינים ב"ידיעות אחרונות", ובעשור האחרון הוא חוקר את החברה והפוליטיקה הפלסטיניות במסגרת מכון טרומן באוניברסיטה העברית.

שקד צבר ניסיון עם תצפיות שטח ומגעים ישירים עם מנהיגים ועם פעילים מרכזיים בחברה הפלסטינית. בין השאר הוא נפגש פעמים רבות עם יאסר ערפאת, אבו מאזן, השייח' אחמד יאסין, אסמעיל הנייה ובכירים נוספים. הוא נסמך בספרו גם על סקרי דעת קהל ומחקרים שערכו חוקרים פלסטיניים.

הוא צולל לנבכי הנפש של החברה הפלסטינית וחושף את המניעים להתנהלותה לאורך השנים. ניתוחו של שקד מתבסס על כלים אנליטיים מתחום הפסיכולוגיה החברתית  ועוקב אחר השינויים שחלו בעמדות הפלסטיניות, החל מדחייה מוחלטת ומלחמה טוטלית בציונות ובמדינת ישראל ועד לפשרה המאולצת ונכונות לקבל את חזון שתי המדינות. אחת התקופות הזוכות לניתוח עומק היא האינתיפאדה השנייה משנת 2000, אז קבל הפטריוטיזם הפלסטיני ממד חדש – הקרבה אישית, "טרור המתאבדים", שהוכיחה התייחסות מאמצת של החברה הפלסטינית למרטיר הנהרג למען עמו וזוכה לגיבוי חברתי מחבק בזיכרון הקולקטיבי והופך דמות לחיקוי ומופת. 

עד היום מהווה טרור המתאבדים אתגר קשה ביותר להתמודדות הביטחונית של ישראל מולו.

כמו רבים בישראל טוען שקד כי הכישלון להגיע לפתרון שתי המדינות אינו נעוץ אך ורק בצד הפלסטיני אלא נוגע גם למדיניות הישראלית, המובילה גישה של קיפאון מדיני ואף תורמת ישירות להעצמתו של המרכיב הדתי-לאומי בסכסוך. כך נוצרה מציאות כפויה דו-לאומית, המובילה בהכרח להמשך שפיכות הדמים.

לעזרת חוקרים ומתעניינים בסוגיה הפלסטינית מעמיד הספר רשימת מקורות עשירה בערבית, בעברית ובאנגלית. גם תוכן עניינים מפורט ומפתח שמות ומושגים מועילים מאוד.

***

מאחורי הכאפייה – הסכסוך מנקודת המבט הפלסטינית, מאת רוני שקד, ידיעות ספרים, 2017