שאול אביגור שהוליך "נתיב" חשוב ל"יהדות הדממה"

עם הקמת המדינה הוקמה מערכת חשאית לשמירת קשר עם מיליוני יהודים מעבר למסך הברזל. שאול אביגור הקים והוביל את הארגון הממלכתי "נתיב" לאורך שנים והוא ראוי לאזכור בשנת 70 למדינה – בטור השבועי של אפרים לפיד

שאול אביגור שהוליך "נתיב" חשוב ל"יהדות הדממה"

שאול אביגור (צילום: אתר וויקיפדיה)

שאול מאירוב (לימים אביגור) נולד ב- 1899 בלטביה ועלה ארצה בן 13. ב- 1917 הוגלה בפקודת השלטונות התורכיים עם כל תושבי תל אביב, והצטרף למקימי קבוצת כנרת. הוא פעל להקמת ישובים חדשים ברחבי הארץ ובהגנה עליהם. היה ממקימי ארגון "ההגנה", במסגרתה הקים את ש"י (שירות הידיעות של ההגנה) ואת ר"ן (מחלקת הריגול הנגדית).

עם הטלת המגבלות על העלייה היהודית על ידי הבריטים מונה אביגור לראש המוסד לעלייה ב' אשר בצע את ההעפלה הבלתי-לגאלית מאירופה, מצפון אפריקה ומארצות המזרח התיכון. במלחמת העצמאות מונה על ידי דוד בן גוריון לסגן שר הביטחון וריכז את פעילות הרכש. באותה מלחמה נפל בנו גור, ואז החליף שאול את שם משפחתו לאביגור.

כשהחליטה הממשלה ב-1952 לבטל את המוסד לעלייה ב' הוקם ארגון חשאי לטיפול ביהדות הגוש המזרחי שנקרא "לשכת הקשר" (לימים – "נתיב"). עד לנפילת ברית המועצות ב-1989 היה "נתיב" חלק מקהילת המודיעין הישראלית בשל האופי החשאי של פעילותו. שאול אביגור עמד בראש "נתיב" בשנים 1970-1952.

נציגי "נתיב" הוצבו כדיפלומטים בשגרירות ישראל במוסקבה, עד שנסגרה עם ניתוק היחסים ב-1967. שירותי הביטחון של הגוש המזרחי עקבו אחר פעילות זו וראו בה חלק ממשימות המודיעין הישראלי. ב-1954 נשלח שליח ראשון של "נתיב", נחמיה לבנון, חבר קיבוץ כפר בלום, לעמוד בקשר עם יהודי ברית המועצות. הוא הוגדר בשגרירות ישראל כ"נספח חקלאי". כעבור שנתיים "נתבקש" על ידי השלטונות הרוסיים לעזוב את המדינה, תופעה מוכרת, שנקטו בה גם בעתיד גם לגבי ישראלים אחרים שהיו בתפקידים דיפלומטיים ברוסיה.

ב- 1956 , אחרי מלחמת סיני, מינה דוד בן גוריון את יועצו שאול אביגור לבחון את מצבה של קהילת המודיעין, במטרה לבחון כפילויות ולייעל את עבודת שירותי המודיעין. במושגים של אז היה זה דו"ח מכונן, שמונה שנים אחרי קום המדינה. המלצה חשובה בדו"ח זה, אשר הוגש בינואר 1957,  היתה לחזק את המודיעין הקרבי במסגרת המודיעין הצבאי. המלצה נוספת בדו"ח זה היתה למצות טוב יותר את המודיעין שיכולים נספחי צה"ל בעולם להביא ממקומות שירותם. בעדיפויות של המודיעין בתקופה זו הופיע מודיעין 9 ,הגוף לקישור עם שירותי מודיעין זרים ונספחים צבאיים, בסוף תכנית העבודה של אמ"ן.

אביגור לקח חלק בכל פעילות ביטחונית לפני הקמת המדינה ובעשורים הראשונים שלה. הוא נפטר בן 79.

***

תודה לאריה בועז על ספרו  עלום ונוכח בכל - סיפור חייו של שאול אביגור, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 2001 ולדוד סימנטוב ושי הרשקוביץ על ספרם אמ"ן יוצא לאור – העשור הראשון לאגף המודיעין בצה"ל, הוצאת מערכות, 2013.

אולי יעניין אותך גם