צה"ל חושף: יחידת הפיתוח של אגף המודיעין

אגף המודיעין חשף לראשונה את יחידה 3060 – שאחראית על פיתוח מערכות מודיעין אופרטיבי וחזותי. בין הפיתוחים – מערכת "דרך המלך" שמאפשרת לכוחות לתכנן את ציר ההתקדמות שלהם ומערכת "שידור חוקר" – המאפשרת לראות סרטוני וידאו על גבי מפה ולהבין היכן ומתי צולמו

צה"ל חושף: יחידת הפיתוח של אגף המודיעין

צילום מסך: דו"צ

צה"ל חושף: היחידה הסגולה, או בשבילכם - יחידה 3060, יחידת הפיתוח של אגף המודיעין. בתדרוך כתבים שקיים צה"ל, חשף אגף המודיעין לראשונה את היחידה שאחראית על פיתוח מערכות מודיעין אופרטיבי וחזותי.

על היחידה מפקד קצין בדרגת אלוף משנה, והיא כפופה ישירות לקצין המודיעין הראשי. היא הוקמה בספטמבר 2014, זמן קצר לאחר מבצע "צוק איתן", כחלק מעבודת מטה שבה הוסדרו מחדש הסמכויות, גבולות הגזרה והאחריות לפיתוח ותמיכה של מערכות המידע באמ"ן. היחידה נבנתה על בסיס איחוד שתי יחידות: היחידה הטכנולוגית של מערך השטח באמ"ן, והיחל"מ – היחידה האחראית על מערכות המידע לקצין המודיעין הראשי. 

צבעה הסגול הוא הכלאה בין הצבע הכחול, שבעגה הצבאית מסמן את כוחות צה"ל, ובין הצבע האדום, שמשמש לסימון האויב. "אנחנו מייצרים טכנולוגיה שהיא נקודת המפגש בין האדום והכחול", אמר קצין בכיר ביחידה הסגולה.

הייעוד הרשמי של היחידה הוא "העצמת אפקטיביות הלחימה של צה"ל באמצעות מערכות Data Science מודרניות למודיעין אופרטיבי (מבצעי) וחזותי עבור מפקדים וקמ"נים בכלל צה"ל". בפועל, היחידה עוסקת במחקר ופיתוח טכנולוגיים, בתחומים כמו עיבודי תמונה, היתוך בין מידע מודיעיני ותמונה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה ועוד.

צרכני תוצרים שמפיקה היחידה הם השטח עצמו, היינו הפיקודים, הגייסות, האוגדות, החטיבות, מספן המודיעין בחיל הים, להק מודיעין בחיל האוויר, יחידות מיוחדות, קהיליית המודיעין ועוד. בפועל, היחידה לוקחת בין היתר את תוצרי האיסוף המודיעיניים, מנגישה אותם באמצעות אפליקציות לקמ"נים ביחידות השונות, והם אלו שבוחרים איזה מידע חיוני להעביר למפקדים על מנת שאלו יצליחו בלחימה. "אם נטיל את כל המידע על ה'משואה' (מערכת השליטה והבקרה שבה משתמשים המפקדים ביחידות, ל"ש), אי אפשר יהיה להכיל את זה. הקמ"נים שיושבים בסביבה נוחה יותר מעבדים את המידע ומנגישים אותו לקצה".

היחידה מאפשרת לקמ"נים ולמפקדים לגבש את תמונת האויב, לבצע ניתוח שטח מבצעי ולבנות תמונת מטרות טובה יותר. "זו סביבת עבודה ומחקר ליצירת מטרות", אמר הבכיר ביחידה, שהסביר שלאחר אבחון המטרות לחיל האוויר למשל, החיל הוא שמבצע את התכנון והתקיפה שלהן.

ביחידה הסגולה משרתים כ-400 איש, כמחציתם בקבע, והמחצית השנייה בשירות חובה. 25% מהמשרתים ביחידה הן נשים, ומידי שנה מתגייסים ליחידה כ-50 חיילים וחיילות. מרבית המשרתים הם עתודאים, תכניתנים צבאיים, תלפיונים או בודקי QA. "אנחנו מסתכלים על זה כמו סטארט אפ", אמר בכיר ביחידה.

במהלך שנות קיומה של היחידה ושל היחידות שקדמו לה, פיתחה היחידה מערכות מידע רבות, שאת רובן לא ניתן לחשוף. צה"ל פרסם בשלב זה רק שתי מערכות שפיתחה היחידה, אחת מהן היא מערכת "דרך המלך" שמאפשרת לכוחות לתכנן את ציר ההתקדמות שלהם על בסיס גבהים שונים, איתורים רגישים, מבנה השטח, תשתיות אזרחיות, איתורים צבאיים, מפות עבירות, איומים ועוד. "המערכת מאפשרת לכוחות לראות מה הם השטחים הנצפים, רדיוס הנ"ט, לבצע ניתוח צירים על בסיס החלטות שמקבלים הקמ"ן והמפקד", אמרו אתמול ביחידה.

מערכת נוספת שחשף הצבא היא אפליקציית "שידור חוקר", המאפשרת למשתמש לראות סרטוני וידאו על גבי מפה, ולהבין איפה בדיוק צולם הסרטון ומתי. אגב, הסרטונים יכולים להיות גם כאלו שהצבא מצא ברשתות חברתיות או ברשת האינטרנט הגלויה, ובחר להעלותם למערכת משום שהם רלוונטיים לכוחות. חשוב להדגיש כי במהלך פיתוח המערכות, מתבצעים עדכונים תכופים שלהן בהתאם לצרכים המבצעיים.

בלב היחידה הסגולה הוקמה גם "מעבדת Data Science" יחד עם חברות היי-טק ומוסדות אקדמיה רלוונטיים. מדובר במעבדה יחידה מסוגה במגזר הביטחוני, שמנסה בין היתר לבצע חיזוי של אירועים ומתן המלצות לאחר איסוף פריטי מידע רלוונטיים והתכתם. זאת לאור העובדה שכמות הסנסורים והמודיעין שמתקבלת באמ"ן היא מרובה מאוד, עד כדי כך שקשה מאוד להתיך אותה ולברור ממנה את המידע המהימן ביותר.

לפי קצין מודיעין בשטח, "מערכות המידע הן אמצעי הלחימה שלנו. הם לא מחליפות את הקמ"נים, ואני מעריך שהן גם לא יחליפו אותם. קמ"ן צריך להסביר למערכת אילו נתונים היא צריכה לחפש כדי להבין, למשל, אם היה או אם צפוי שיגור, אם יש עמדת תצפית מאוישת או לא מאוישת. המערכות הללו מאפשרות להנגיש את המודיעין לקצה. אם פעם המודיעין היה נשמר, היום הוא מונגש לקצה על פי רמת סיווג, כך גם בלחימה". אותו הקצין, שהשתתף גם ב"צוק איתן", אמר עוד: "בצוק איתן המערכות איפשרו מיצוי מידע גיאוגרפי וניתוח שטחים שולטים. זיהינו למשל אזור שהוא ממש שטח השמדה, שהיה בו שטח נחות וחוליות חמאס. לאור זאת שינינו את ציר התנועה. אי אפשר היה להגיע לזה בלי המערכות, או שהיה לוקח הרבה יותר זמן להגיע לזה".

אולי יעניין אותך גם