אפשר ללמוד מהם? הצבא הבריטי רוצה להשתמש בשירותי חלל מסחריים

בכינוס השנתי של גלובל מילסאטקום, שנפתח היום (שלישי), מנסים גורמים בבריטניה לעורר התלהבות בעסקי החלל של המדינה ולהדגיש את ההתכנסות הגוברת בין השקעות הממשלה והסקטור הפרטי. 

כמפיקה גדולה של לוויינים, בריטניה מתגאה ב-14 מיליארד דולר בשנה בעסקי חלל עם 14,000 עובדים. שירותי הלוויין מהווים יותר מ -300 מיליון דולר בפעילות הכלכלית השנתית. בריטניה מייצרת 40% מהלוויינים הקטנים בעולם ו -25% מלוויני התקשורת. הצבא הבריטי מחפש דרכים להיכנס לתוך עסקי החלל האלו אמר גנרל סר כריס דוורל, מפקד הכוחות המשותפים של בריטניה. הפיקוד האחראי על התקשורת הלווינית הצבאית של בריטניה.

"בלענו את גלולת החדשנות", אמר בנאומו המרכזי בפני קהל גדול של מנהלים בתחום החלל. הוא אמר שהצבא אינו רק מאמץ מילות מפתח, אלא מחפש "פתרונות" אמיתיים כדי לשנות את האופן שבו הכוחות המזוינים מנצלים מערכות חלל.

אחד הנושאים המרכזיים בשיח בכנס הוא פרויקט החלל הגדול ביותר של משרד הביטחון, הזרמת כספים ל-Skynet constellation, המספקת תקשורת לצבא הבריטית. סקיינט הושקה לראשונה בשנת 1969. את המערכת הנוכחית, Skynet 5, יהיה צריך להחליף בעשור הקרוב. הקבלן המכהן הוא איירבוס. משרד הביטחון הבריטי עדיין לא חתם על חוזה ללוויינים עתידיים של Skynet 6 - פרויקט בהיקף של 8 מיליארד דולר במשך 20 שנה. גורמים רשמיים הזמינו נציגי התעשייה לדון בעתיד של Skynet בפגישה פרטית בלונדון ביום שישי הקרוב. השחקנים המובילים בתעשייה דחפו את משרד האוצר לפתיחת העבודה למתחרים חדשים.

"אנו מקווים שנוכל לנצל את השינויים בסביבה", אמר ניק איילינג, ראש מדיניות החלל של משרד הביטחון הבריטי. "אני חושב שאנחנו צריכים להיות פתוחים ככל האפשר לדגמים מסחריים וטכנולוגיות חדשות", אמר. "זה יפתיע אותי, אם נעשה את זה, שזה לא יוביל לשיפורים משמעותיים ביכולת".

משרד הביטחון הבריטי משקיע גם בלוויינים קטנים. הוא מחזיק ב -60% מלוויין המיקר Carbonite-1שהושק ב -2015, אם כי עדיין לא ברור כיצד הוא ישתמש בו. "אנחנו עדיין מנסים להבין מה לעשות עם זה", אמר גורם במשרד הביטחון לאתר SpaceNews. הלווין מופעל על ידי חברת Surrey Satellite Technology Limited, ומשתמש במצלמה מסחרית וטלסקופ לצלם קטעי וידאו ותמונות של כדור הארץ.

כבר מזמן יש השערות כי בריטניה רוצה לחזור לשיגור לוויינים לחלל, עסק עליו ויתרה לפני עשרות שנים. איילינג אמר כי סוכנות החלל של בריטניה שוקלת את היתרונות והחסרונות, אך יכולת שיגור מקומית רחוקה מלהתממש.

Brexit הוא נושא נוסף אשר עורר דאגה בתחום החלל. קיימת אי-ודאות לגבי תפקידה העתידי של בריטניה בסוכנות החלל האירופית ובמיוחד בפרויקט גלילאו - מערכת הניווט הגלובלית של אירופה. דברל, מפקד פיקוד הכוחות המשותפים, אמר כי Brexit לא צריך למנוע מהצבא להשתתף בגלילאו או לשתף פעולה עם תוכניות החלל של האיחוד האירופי. אבל איילינג הזהיר מאוחר יותר שהדרך לפניהם אינה ברורה. הוא אמר כי ממשלת בריטניה תדחה החלטה על גלילאו או על כל מיזם חלל אירופי עד שייושבו תנאי הברקסיט הסופיים.

אולי יעניין אותך גם