החיכוך הדרוזי בצפון רמת הגולן: יש צורך במהלך משמעותי

על רקע התקרית בסוף השבוע סביב הכפר חאדר, תא"ל (מיל') ניצן נוריאל מנסה לעשות סדר במצב המורכב ומציע אפשרות של מהלך שעשוי לשנות את התמונה הכוללת. דעה

צילום: AP

אירועי סוף השבוע בצפון רמת הגולן חידשו את העיסוק בקשרי הגומלין בין התושבים הדרוזים הגרים ברמת הגולן שנמצאת כבר חמישים שנה בשליטה ובריבונות ישראלית, גם אם הקהילה הבין-לאומית, כולל הטובים בידידנו, אינם מכירים בריבונות זו (גם תחת ממשלו של הנשיא הנוכחי טראמפ, קציני צבא אמריקאים אינם מבקרים ברמת הגולן עם עמיתיהם הישראלים).

על מנת לראות את התמונה הכוללת אציין מספר מרכיבים:

1.      קודם כל תפיסת השרידות הדרוזית נשענת על לויאליות מלאה כלפי המשטר שבחסותו הם מתקיימים.

2.      למרות שהדרוזים ברמת הגולן הישראלית נמצאים יותר זמן (כמעט כפליים) תחת שליטה ישראלית מאשר משך הזמן שהיו תחת המשטר הסורי, הרוח הנושבת בקרב האוכלוסייה הדרוזית ברמת הגולן היא כזו של תמיכה במשטר הסורי ולא פרו ישראלית.

3.      הכפר חאדר, אותו כפר שגורמי הטרור בהובלת ג'ובת אל נוסרא ניסו לכבוש, הוא כפר דרוזי שמקיים קשרי משפחה ענפים עם הדרוזים ברמת הגולן, אבל באותה עת יש בכפר הזה לא מעט תומכי ופעילי חיזבאללה.

4.      קשר הדם בין האוכלוסייה הדרוזית בגליל ובכרמל הוא משמעותי ומטיל על מדינת ישראל במצב העניינים הזה עול מורכב – מצד אחד הצורך להגיש סיוע לכפר חאדר ולמנוע את נפילתו, למרות שמצד שני - חלק מתושביו עוין אותנו ושהדרוזים ברמת הגולן אינם נאמנים למדינת ישראל אלא שומרים נאמנות לסוריה.

ובכן, מה נכון לה לישראל לעשות במציאות שנוצרה, כך שהברית עם העדה הדרוזית בישראל לא תיסדק ומאידך כיצד נוכל לשפר את המצב הביטחוני בצפון רמת הגולן נוכח התבססות גורמי חיזבאללה בכפר חאדר?

לצד הרצון לא להתערב ולהניח שהרוחות יירגעו עד הפעם הבאה (למי שצריך תזכורת, כבר היינו באירוע משברי סביב הלינץ' שביצעו תושבי מגדל שאמס בפצועים מקרב כוחות המורדים שפונו על ידי צה״ל), ניתן לשקול מהלך רחב מתואם ככול שניתן עם האמריקאים והרוסים שבמהלכו, התושבים הדרוזים ברמת הגולן יכריזו רשמית על תמיכה במדינת ישראל ועל רצונם להיות חלק ממדינת ישראל. זהו מהלך דרמטי שהשפעתו על עתיד רמת הגולן תהיה מאוד משמעותית. בתמורה תשתלט ישראל על מרחב חאדר ותיקח אחריות על הכפר ומבואותיו ובכך תענה לבקשת העדה הדרוזית הישראלית ובאותה עת תחסל מעוז של חיזבאללה שכבר עשה לנו צרות ועוד ידו נטויה.

מדובר במהלך מורכב, שחרף הסיכונים שבו, טומן בחובו משתנה מערכתי משמעותי לעתיד - הן אל מול חיזבאללה והן אל מול המעורבות האיראנית המתהווה במרחב.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית